Karbonat + PH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • February 2006
    • 1069

    #16
    Ursprungligen postat av tropfrog
    Hej Tezz.
    Kan du förklara hur du menar?

    Karbonaterna är ju bufferten i vattnet enligt jämviktsförhållandet i karbonatbuffringssystemet:
    CO2 + H2O <=> H2CO3 <=> H + HCO3- <=> 2H + CO3

    Det är altså karbonaterna som är den dominerande bufferten vid ph över 7.

    Menar du att detta inte skulle gälla vid låga magnesiumhalter? På vilket sätt passar magnesium då in i jämviktstabellen? #förvirrad#
    MVH
    Magnus
    det jag menar är att ett mjukt vatten är svårt att buffra va det något konstigt med det?

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1834

      #17
      Ursprungligen postat av tezz
      det jag menar är att ett mjukt vatten är svårt att buffra va det något konstigt med det?
      Det konstiga är att du påstår att det finns samband mellan ph och totalhårdheten. Något sådan samband finns inte. Karbonathårdheten har direkt ph påverkan, totalhårdheten har ingen. Karbonatbuffertsystemet gäller och fungerar på samma sätt oavsett gh.

      Var nu snäll och ta detta inte som personlig kritik, det jag gör är att jag reder ut ett missförstånd så att det slipper florera fler sådanna på forumet. Missupfattningar biter sig lätt fast i detta forumet.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #18
        Ursprungligen postat av tezz
        Troligt vis lär inte det hjälpa om han ej tillsätter magnesium sulfat eller kalsium sulfat
        Desto hårdare vattnet blir ju bättre buffrar det har man för mjukt vatten hjälper det inte bara med bikarbonat eller natriumkarbonat för att höjja pht och få det stabilt
        Fullständigt 100% fel.

        Magnesium/calcium sulfat påverkar knappt pH alls, det enda det gör är att höja GH, som är ett helt ointressant värde för akvarister. pH i naturligt sötvatten bestäms helt av bikarbonatinnehållet.

        Kommentar

        • TommyS
          Användare
          • March 2007
          • 18

          #19
          Karbonat + PH

          Gjorde en ny mätning idag

          PH 8, KH 9 samt GH 5.

          Är dessa värden Ok eller behöver jag åtgärda något ?
          Mvh Tommy
          ___________________________
          Carpe Diem

          Kommentar

          Arbetssätt...