Ursprungligen postat av palleh
Hjälp med inredning
Kollaps
X
-
Mbunas för hela slanten i alltför många kar.... -
Tack Malawe! Jag brukar inte ha det bakre röret tänt. Har satt reflektorer på det näst sista röret och det blev jäkligt bra, hela botten är upplyst men inte bakgrunden.Mbunas för hela slanten i alltför många kar....Kommentar
-
Jättesnyggt akvarium! Vad är det för stor randig fisk längst till höger? (är inte så malawikunnig...)
Mvh Ulf M.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Ulf M.Jättesnyggt akvarium! Vad är det för stor randig fisk längst till höger? (är inte så malawikunnig...)
Mvh Ulf M.Mbunas för hela slanten i alltför många kar....Kommentar
-
Aha, den är stilig! Kanske en avdelare i form av ett tätt bestånd vallisneria eller en hög sten i mitten av akvariet skulle hjälpa mot hanens ilska? På så sätt skulle kanske honorna inte vara i hans synfält hela tiden? Fast det är nog lättare sagt än gjort...Kommentar
-
Om rampen inte är heltäckande kan man sätta ett par spotlights bak i karet (rättare sagt ovanför).
Ger ett väldigt trevligt "skimmer" på botten, ser mer naturligt ut tycker jag.
Sätt dem på separat timer så kan man ha grynings-/skymningsljus.
Har själv så i ett 720 och tycker det är riktigt trevligt, blir lite mer liv i karet med "vattenspeglingar" på botten.Det är aldrig för sent att ge upp!Kommentar
-
Ursprungligen postat av CissiSå här ser karet ut nu, efter lite modifieringar. Blev lite bättre. Jag vände på rampen också så att ljuset kommer längre fram.
Prova att flytta den "röda stenhögen" som är strax vänster om mitten. Flytta den högen till den högra sidan. Samt flytta den vänsta växten till den högra delen. Då blir inte akvariet så "centrerat" utan du närmar dig det gyllene snittet
1/3 samt 2/3 delar.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Väldigt snyggt men jag hade nog lagt i lite mer sten.
Jag tycker det ser snyggare ut om karet inte bara består av stora stenar och fint grus. Lite små och mellanstora stenar som ligger runt stenhögarna får det att se naturligare ut om det görs snuggt.
Kolla på det här akvariet hur den stora stenhögen till vänster slutar med småstenar som blandas ut i sanden:
Kommentar
-
Jag hade nog tagit bort växterna ja. Eller åtminstonne skärt ner en del. Känns som att du satt i växter, men inte 100%. Utan du har stannat nånstans på 67%. Då ser det nog bättre ut helt utan växter.Kommentar
-
Ursprungligen postat av CissiSå här ser karet ut nu, efter lite modifieringar. Blev lite bättre. Jag vände på rampen också så att ljuset kommer längre fram./Peter
Min gibby: http://img6.picsplace.to/img6/25/gibby_web.jpg
"Världens bästa..." ramp: [K] http://img12.picsplace.to/img12/1/tasty_reflector.jpgKommentar
-
Hjälp med inredning
Är lite inne på att lägga in en bakrund i akvariet som jag fått övertagit.
Om jag nu behöver limma en bakgrund vad gör jag med fiskarna under tiden ?
Vad jag förstår så krävs det ett antal timmar.
Mitt akvarium är på c:a 200 liter och jag funderar på att sätta in en kalkfärgad slimline bakgrund.Mvh Tommy
Eller klämmer du fast bakgrunden utan att silicona alls. Funkar helt ok att flytta bak en del sand mot bakgrunden och luta en sten eller rot mot. Mycket besvärlig lösning dock om bakgrunden är för kort/låg i förhållande till karet.
Jag hade (om du inte har ett reservkar) ringt runt till kompisar och frågat om dom har ett kar som du kan låna ett vecka. Man blir förvåndad av hur många det är som har ett kar på vinden. Placerat karet i badrummet (för säkerhets skull, flyttat hela inredningen och limmat bakgrunden i lugn och ro.
Nästa variant är att åka ner till din lokala akvarieaffetik och frågan honom/henne om dom har ett litet kar till övers några dagar.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Ursprungligen postat av TommySÄr lite inne på att lägga in en bakrund i akvariet som jag fått övertagit.
Om jag nu behöver limma en bakgrund vad gör jag med fiskarna under tiden ?
Vad jag förstår så krävs det ett antal timmar.
Mitt akvarium är på c:a 200 liter och jag funderar på att sätta in en kalkfärgad slimline bakgrund.
Var inne och tittade lite på sajten www.backtonature.se, där finns väldigt mycket läckert. Då mitt akvarium inte är så stort skulle det bästa för min del vara slimline bakgrund ( 10 mm tjock ).Vad skall man använda för sand till en sådan bakgrund ? Har idag en småkornig blandning av rödaktig, vitaktig och svart sten.
Skulle vilja ha något ljusare och på det större stenar.
Någon som har nåt tips ?Mvh Tommy