Hjälp med inredning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi
    Användare
    • June 2006
    • 357

Hjälp med inredning

Skulle behöva lite tips på hur jag kan förbättra utseendet i karet. Är inte helt nöjd och jag tycker det fattas något som fångar intresset. Det är inget "wow" över det. Kom gärna med funderingar och kommentarer på vad jag kan ändra/lägga till/förbättra.
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....
  • Rauken
    Användare
    • January 2007
    • 310

Ursprungligen postat av Cissi
    Skulle behöva lite tips på hur jag kan förbättra utseendet i karet. Är inte helt nöjd och jag tycker det fattas något som fångar intresset. Det är inget "wow" över det. Kom gärna med funderingar och kommentarer på vad jag kan ändra/lägga till/förbättra.
    Om man skall hitta någonting, så skulle det vara att det är lite "mörkt och murrigt"
    Det verkar överlag gå mörka fiskar i karet mot en ganska mörk bakgrund...
    Vad är det för bakgrund förutom modulerna? Är det tapet skulle kanske en mörkblå "lyfta" lite?
    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Hej Cissi!
      Sitter och kikar på ditt kar och tycker att det är riktigt snyggt som det är.
      Möjligt att man kan göra något åt bakgrunden.
      Är det en plansch bakom(mellan) modulerna??
      Om så är fallet så kan du testa med att sätta (eller måla) riktigt azurblått som bakgrund.
      Har sett det på några foto och blir verkligen slagen av att det passar så bra ihop med just moduler. En helt blå baksida kan ibland bli lite för mycket.
      Sen hade jag flyttat fram belysningen (och kompletterat med reflektor) ända fram i framkant samt även flyttat fram växterna till ett par cm från framrutan. Då kan karet upplevas mycket mera levande och fisken kan simma mera in/under/bakom. Du kan även när ljuset är maxat prova med att skugga en liten del med t.e.x alu-folie mellan ramp och täckglas.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Gabbi
        Användare
        • April 2002
        • 897

Hur skulle du ställa dig till att skära loss alla moduler som sitter på bakrutan och limma dom på botten? Förutom filtermodulerna då.

//Robin
        www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Det är ju ett litet dilemma med sten i kar. Dom blir inte riktigt snygga förrän dom fått ett grönt skimmer på ytan. Det blir lätt sterilt om dom inte är beväxta helt enkelt.
          Patina tycker jag är supersnyggt just i akvarium. Tusan oxå inte lätt att förklara utan att låta flummig

Kommentar

• Daniel Ju
            Användare
            • February 2007
            • 32

Modulen i mitten ser ut som "the thing" sticker ner fingret och känner på vattentemperaturen, den hade jag tagit bort, kanske flyttat ut mot kanten (vä) monterat så den inte svävar. Jag hade flyttat stenarna i mitten utåt mot kanterna och byggt lite högre, ev. upp mot filtermodulen så den slutar sväva. Den massiva ansamlingen grönsallad till vänster hade jag ersatt med, ev mer (är det) Criniumlök? fler såna eller skirare växter. typ Vallisneria. Är det klipplansch i bakgrunden? Det ger ganska fräck 3d-effekt mot modulerna

Kommentar

• Cissi
              Användare
              • June 2006
              • 357

Mycket matnyttigt ni kommit med! Funderade själv på att måla baksidan eftersom det inte ser bra ut som det är nu, med det blir jäkligt svårt utan att flytta karet eftersom jag bara har typ 2-3 cm till godo. Kanske att det hade gått att måla på planschens baksida och sen klistra den mot rutan med olja som vissa gör. Saknar känslan av djup i karet och ska nog flytta fram växterna lite som du sa LN. Har ingen större lust att skära ner modulerna och sätta på botten ävan om jag vet att det är jäkligt snyggt! Jag får jobba med det jag har.

Vad är patina?

Kommentar

• Cissi
                Användare
                • June 2006
                • 357

Ursprungligen postat av Daniel Ju
                Modulen i mitten ser ut som "the thing" sticker ner fingret och känner på vattentemperaturen, den hade jag tagit bort, kanske flyttat ut mot kanten (vä) monterat så den inte svävar. Jag hade flyttat stenarna i mitten utåt mot kanterna och byggt lite högre, ev. upp mot filtermodulen så den slutar sväva. Den massiva ansamlingen grönsallad till vänster hade jag ersatt med, ev mer (är det) Criniumlök? fler såna eller skirare växter. typ Vallisneria. Är det klipplansch i bakgrunden? Det ger ganska fräck 3d-effekt mot modulerna
                Borde det inte gå att sätta dit en till modul på vänstersidan om "the thing" för att få det att se bättre ut? Jag är också inne på att ta bort grönsalladen, den är för maffig i karet.

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

En sak som kan förrändra ytterligare är att sätta någon Cryptocoryne med långa blad som ligger i pumparnas utblåsningsriktning. Blir liksom mera fart i karet (ja mindre statiskt i alla fall )

Kommentar

• Perikles
                    Användare
                    • December 2005
                    • 658

Fiskar
                    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                    Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Jorsa
                      Användare
                      • December 2003
                      • 199

Försök få belysningen över hela karet, det känns som den belyser bakgrunden mer än mot frontrutan.
                      Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

Kommentar

• quarantino
                        Användare
                        • January 2007
                        • 59

Ser bra ut men kanske lite mer ljus i framkant, och vet inte vad det är för fiskar men de syntes knappt vid första titten. Släng i en gul en!
                        /Peter

Min gibby: http://img6.picsplace.to/img6/25/gibby_web.jpg
                        "Världens bästa..." ramp: [K] http://img12.picsplace.to/img12/1/tasty_reflector.jpg

Kommentar

• Cissi
                          Användare
                          • June 2006
                          • 357

Så här ser karet ut nu, efter lite modifieringar. Blev lite bättre. Jag vände på rampen också så att ljuset kommer längre fram.

Kommentar

• palleh
                            Användare
                            • December 2006
                            • 704

tokigt mycket bättre ser man va det är för fisk iaf och ger bakgrunden lite mer mystik..
                            Hur stort är det?
                            http://picasaweb.google.com/palleph

Nya bilder laddas upp hela tiden

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Skitsnyggt Cissi! Men om du stör dig av att ha rampen bakåtvänd så kan du faktiskt göra likadana effekter genom att linda in det bakre lysröret till viss del med aluminiumfolie/ugnsfolie. Det ger fina effekter samt att det ger dämpad belysning på önskade områden.

Kommentar

Arbetssätt...