Sony DSLR-A100?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pfyrix
    Användare
    • February 2006
    • 15

    Sony DSLR-A100?!

    Nu går jag i tankar att dumpa min Minolta (A2:a) å kliva pinnen upp.. (totalt utan kunskap, men byta objektiv är billigare än byta kamera..*flinar*)


    Undrar om någon här har testat Sonys A100 (bygger mycket på dynax 7D osv)
    objektiven jag funderar till att införskaffa som första grejor till den är
    AF 18-70/3,5-5,6 + 75-300/4,5-5,6
    Sigma EX 18-50/2,8

    (AF 18-70... och 75-300... medföljer men 18-70 ska tydligen vara ganska kasst så därav funderingar på att köpa till Sigmas)

    Men detta är inga värstingar på något sett då jag totalt tappat allt vad kunskap heter men tänkte starta upp igen med ny utrustning.

    Åsikter om denna kamera med tillbehör? (har klämt på canons kameror men dessa tilltalar inte mig alls, kan vara för att jag är inkörd på minolta och gillar deras grepp och tyngd)
    Vilka objektiv skulle ni rekommendera till denna (eller överhuvud taget?)
    Är ute efter att kunna täcka allt från närgränser=0 till landskapsbilder å snabba små fiskuslingar... Så tips på olika gluggar mottages tacksamt, även tips på bra böcker!

    Så svara snabbt.. pengarna bränner i fickan..
    Tokfan med minizoo:t
  • Pfyrix
    Användare
    • February 2006
    • 15

    #2
    Ingen ?
    Tokfan med minizoo:t

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • January 2005
      • 1042

      #3
      Ursprungligen postat av Pfyrix
      men byta objektiv är billigare än byta kamera..
      Där får du tänka om direkt om du vill ha bästa förutsättningar för grymma bilder Vad är din budget? Kan vara bra att veta innan man sätter igång och tipsar.

      Kommentar

      • jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

        #4
        Har personligen inte testat A100 men har själv Dynax5D och är nöjd med den.
        Vad det gäller ditt objektivval så kommer de medföjande 2 objektiven nog att fungera bra såvida du inte ställer väldigt höga krav. Med andra ord så kanske det inte är fel att vänta ett tag innan du kompletterar.
        Mitt första komplement var ett Sigma 105/2.8 makro som numera används en hel del vid fiskfotografering.
        För landskapsfoto så använder jag ett Sigma 12-24/4.5-5.6.
        Som ett alltiallo objektiv har jag ett Sigma 18-200/3.5-6.3, för att täcka ett så brett område så tar det överraskande bra bilder.
        Vidare har jag 2 objektiv för fågelfoto men är inte riktigt nöjd med dessa, teleobjektiv i god kvalité är mycket dyra så det får komma senare.

        Alla objektiv har jag kommer över på begagnat marknaden, men det gäller att ha tålamod. Speciellt när det gäller objektiv för KM/Sony fattningen då det inte finns så många. Förhoppningsvis så kommer detta att ändras i framtiden då sony nyligen presenterade 2 st nya modeller i alpha serien. En ren proffsmodell samt en avancerad "amatör"modell.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • Pfyrix
          Användare
          • February 2006
          • 15

          #5
          Vad jag förstått så är denna den nya kameran i SLR-serien Alpha som dom satsat hårt på nu.
          Så objektiv verkar det finnas många av, men dom är ju inte direkt billiga om man ska köpa sony´s egna.

          Är du Jinnarparen nöjd med dina sigma-objektiv?
          Då de har humana priser för att just kunna testa lite utan att behöva äta tavelramar resten av månaden och de verkar ha många objektiv till just denna kameran.

          Planen från början var dynax 7D men jag hann aldrig köpa den innan dom slutade så nu står man å kliar sig lite i skallen igen.. Kul funderingar är det ju...

          Budgeten.. tja taket går nog vid 15´000 (för "hela paketet" , då jag i dagsläget inte har något som passar så allt måste köpas in )
          Tokfan med minizoo:t

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #6
            Jag har provat den lite, tyckte den kändes som "leksak", tyvärr.
            För 15000 hade jag nog sadlat om...
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • blackened
              Användare
              • January 2005
              • 1042

              #7
              För 15000:- får du grejer som räcker väldigt långt! Kort närgräns, fiskfoto och landskapsbilder skriver du, då skulle ett hus + normalzoom och ett macro täcka upp det mesta för dig! Två förslag;

              Nikon D80 + 18-70/3,5-4,5 kitoptik + Tamron AF SP 90/2,8 di Macro (ca 10000:- + 4000:-)

              Canon Eos 400d hus + Tamron SP AF 17-50/2,8 + Tamron AF SP 90/2,8 di Macro (7000:- + 4000:- + 4000:-)

              Tamron AF SP 90/2,8 kommer du ruggigt nära med och det fungerar säkerligen kanon till fiskfoto, så länge du inte behöver fota i trånga butiksmiljöer då det kan vara lite långt med 90mm.

              Det som talar för nikon är större sökare, kvalitetskänsla och fantastiskt skönt grepp medans canons fördel är något lägre brus på höga ISO, men det är endast marginellt jämfört med nikons senaste generationer som D80. I övrigt har båda husen 10 mp, 2,5 " display och det senaste lull-lullet, så det är ingen risk att du kommer sakna något och vilja byta upp dig på ett tag
              Senast redigerad av blackened; 17 March 2007, 00:18.

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

                #8
                Ursprungligen postat av blackened
                Tamron AF SP 90/2,8 kommer du ruggigt nära med och det fungerar säkerligen kanon till fiskfoto, så länge du inte behöver fota i trånga butiksmiljöer då det kan vara lite långt med 90mm.
                Det funkar nog bra till discus o gurami men har man fiskar som rör sig kan man behöve en med snabbare autofocus... jag har provat 2 exemplar och dom va båda lika sega men bildkvaliten är det inge större fel på.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • blackened
                  Användare
                  • January 2005
                  • 1042

                  #9
                  Visserligen men det lättaste är väl att fokusera manuellt?

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

                    #10
                    Ursprungligen postat av blackened
                    Visserligen men det lättaste är väl att fokusera manuellt?
                    Jag skulle vilja se dig köra manuellt på troffar eller galna malawi som alldrig står still =)
                    visst kommer du få en bild efter mycket om och men... =)=)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pfyrix
                      Vad jag förstått så är denna den nya kameran i SLR-serien Alpha som dom satsat hårt på nu.
                      Så objektiv verkar det finnas många av, men dom är ju inte direkt billiga om man ska köpa sony´s egna.

                      Är du Jinnarparen nöjd med dina sigma-objektiv?
                      Då de har humana priser för att just kunna testa lite utan att behöva äta tavelramar resten av månaden och de verkar ha många objektiv till just denna kameran.

                      Planen från början var dynax 7D men jag hann aldrig köpa den innan dom slutade så nu står man å kliar sig lite i skallen igen.. Kul funderingar är det ju...

                      Budgeten.. tja taket går nog vid 15´000 (för "hela paketet" , då jag i dagsläget inte har något som passar så allt måste köpas in )
                      Sony's objektiv är svindyra i det prisläget som de befinner sig i nu. En hel del av dem är KM-objektiv med ny logga fast till ett högre pris. Skall Sony kunna vinna marknadsandelar så måste de sänka priserna. Vi får hoppas att det blir ändring nu när de drar igång sin storsatsning på dslr-marknaden.

                      De Sigma-objektiv som jag har är jag nöjd med.
                      Har sett på nätet att man kan få ett A100-paket med hus och 2 objektiv för 10' och det får väl räknas som prisvärt.

                      Att det har blivit just Sigma är väl bara för att jag har fått tag på dem begagnat.
                      Tamron's objektiv är också värda en undersökning.
                      Har en Tamronzoom 200-400 som jag ville byta ut. Fick tag på ett Sigma fast 400mm. Tamronen slog Sigman med hästlängder vad det gällde skärpa och bildkvalité.
                      Normalt så är ett fast objektiv skarpare än en zoom.

                      Drömmen är förstås att få inhandla de dyrare sonyobjektiven, fast att ge 70' för ett 300/2.8 är nog att ta i för mycket för min del.

                      Har man tur så kan man hitta begagnade, äldre KM.objektiv till bra priser och dessa har mycket bra kvalité. Hiitade själv ett 70-300, den s.k. "big beercan". Det är gammalt, det väger en hel del, men det blir kanonbilder med det!!...och anti-skaken är inbyggd i kameran!!!
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • blackened
                        Användare
                        • January 2005
                        • 1042

                        #12
                        Ursprungligen postat av deelay
                        Jag skulle vilja se dig köra manuellt på troffar eller galna malawi som alldrig står still =)
                        visst kommer du få en bild efter mycket om och men... =)=)
                        Det är ju just då det är fördel? Det finns väl olika tekniker, jag föredrar att förfokusera manuellt på en punkt och sedan vänta på rätt ögonblick. Fotar iofs mest de som tar en paus i flängandet, som denna: http://img341.imageshack.us/my.php?image=firreoz1.jpg

                        Jag blir bara stressad och irriterad av att jaga dom med autofokusen

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

                          #13
                          Ursprungligen postat av blackened
                          Det är ju just då det är fördel? Det finns väl olika tekniker, jag föredrar att förfokusera manuellt på en punkt och sedan vänta på rätt ögonblick. Fotar iofs mest de som tar en paus i flängandet, som denna: http://img341.imageshack.us/my.php?image=firreoz1.jpg

                          Jag blir bara stressad och irriterad av att jaga dom med autofokusen
                          Snyggt, det e svårt o fota en svart fisk mot vit bakgrund... bra gjort.
                          Jag har kört lite manuellt men av nån annledning verkar det som dom märker det och simmar mer och fortare än vanligt =)
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          Arbetssätt...