FLUVAL FX5, behöver expertis råd!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Colombia

FLUVAL FX5, behöver expertis råd!!!

Hej

Behöver lite hjälp av experter.

Tänkte köpa ett ytterfilter, spanat ett tag på fluvals största FX5:an.

Hur bra är den gemfört med Ehiems ytterfilter???? eller finns några andra som är bätter.
    Tycker personligen att fluval inte är lika bra som Ehiems filter.
    Ska ha filtret till ett 540 liters med BRA rening (stora fiskar).
    Har kollat på internet och man kan köpa den för 1795kr (låter prisvärt).

Tacksam för alla svar.
  • Bedson
    Användare
    • November 2006
    • 109

Hej och välkommen till forumet. Jag rekomenderar att du söker i forumet. Det har varit många diskussioner om Fluval vs. Eheim tidigare.
    375 l Malawikar + tomt 125 l....

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

Fluval fx5 räcker gott och väl till ett 540, jag körde ett sånt i mitt 860L och filtret klarade den mängden vatten utan problem. Tyvärr hade jag otur och fick ett ex som lät illa och vägrade att upphöra med sitt jobbiga missljud, det finns många som inte har problem med ljudet så det verkar variera, ljudet e nog det enda negativa i min bedömning för fx5, så får man ett som är tyst så är det ett bra filter i övrigt.
      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

finns en del som haft problem med ljudet samtatt dom inte får tom till att sluta suga luft

Kommentar

• JockeB
          Användare
          • May 2004
          • 2964

Ursprungligen postat av Colombia
          Hej

Behöver lite hjälp av experter.

Tänkte köpa ett ytterfilter, spanat ett tag på fluvals största FX5:an.

Hur bra är den gemfört med Ehiems ytterfilter???? eller finns några andra som är bätter.
          Tycker personligen att fluval inte är lika bra som Ehiems filter.
          Ska ha filtret till ett 540 liters med BRA rening (stora fiskar).
          Har kollat på internet och man kan köpa den för 1795kr (låter prisvärt).

Tacksam för alla svar.
          Jag är mycket nöjd med mina FX5, Det viktiga är att du följer instruktionerna så bör det inte bli några problem..
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Wirre
            Användare
            • November 2006
            • 50

Jag har inte heller haft några problem med mitt fx5 filter det låter inte heller så himla mycket. Och det klarar mitt 720 liters bra.
            720 L SA/CA. 222 L barber/botior.

Kommentar

• Lacustris
              Användare
              • June 2005
              • 142

Jag har tröttnat på mitt FX-5 och bytt ut det mot ett Eheim 2080.
              Fick på garantin ny impeller, ny motor men det slutade inte låta illa för det!
              Det samlas luft i filtret men det är Fluvals produktutvecklare säkert medvetna om, annars hade den dagliga avluftningsautomatiken inte behövts.
              Eheim har däremot ingen avluftningsautomatik och det beror säkert på att det helt enkelt inte behövs till deras filter, samlas ingen luft där inte....

Måhända var mitt FX-5 ett måndagsexemplar men hursomhelst tröttnade jag på oljudet, bubblandet och sörplandet från det filtret.
              Filtrerade vattnet gjorde dock FX-5:an utan bekymmer.
              Det är aldrig för sent att ge upp!

Kommentar

• Pieter
                Användare
                • August 2004
                • 251

Ursprungligen postat av Lacustris
                Jag har tröttnat på mitt FX-5 och bytt ut det mot ett Eheim 2080.
                Fick på garantin ny impeller, ny motor men det slutade inte låta illa för det!
                Det samlas luft i filtret men det är Fluvals produktutvecklare säkert medvetna om, annars hade den dagliga avluftningsautomatiken inte behövts.
                Eheim har däremot ingen avluftningsautomatik och det beror säkert på att det helt enkelt inte behövs till deras filter, samlas ingen luft där inte....

Måhända var mitt FX-5 ett måndagsexemplar men hursomhelst tröttnade jag på oljudet, bubblandet och sörplandet från det filtret.
                Filtrerade vattnet gjorde dock FX-5:an utan bekymmer.
                aha här har vi en som har haft båda i sin ägo, om du jämnför mellan dessa två vilken tyckte du rörde om ytan mest av dessa?
                alltså flödet å trycket då alltså.

har själv 2080 å den funkar bra men jag tycker inte flödet å trycket e så jäkla våldsamt i mot ett vanligt 1200 kraftpaket.

//Pieter

Kommentar

• Lacustris
                  Användare
                  • June 2005
                  • 142

Flöde och tryck är svårt att veta något om, Fluvalen hade två munstycken som hamnade en bit under ytan, Eheim har strilrör som sitter vid ytan.
                  Strilrör ger nog en bättre ytvattenrörelse känns det som.
                  Har f.ö. kompletterande powerheads för att få rörelse på vattnet.

Filtreringsmässigt har jag inte märkt någon skillnad.
                  Båda gör ett bra jobb. Dock kändes det som Fluvalen tappade snabbare i kapacitet när det började bli lite igensatt, Eheimfiltret märker jag ingen skillnad på.
                  Det är aldrig för sent att ge upp!

Kommentar

• Erik Wikström
                    Användare
                    • March 2003
                    • 127

Mina synpunkter på fx5

+
                    Prisvärt
                    Enkelt att installera
                    Stor filtervolym
                    Filtermaterial medföljer
                    Bra flöde
                    Smarta kopplingar

Utblåset bra då det går att rikta och sprider vattnet så det blir en jämn cirkulation i karet.

-
                    Det låter för mkt! Hade pumpen i sovrummet och det lät inte direkt illa bara att det susar och ger vibrationer i golvet.

Har nu fx 5an i ett 720 i och det räcker då garanterat till ett så stort kar.
                    Vore det inte för att det låter för mkt skulle jag ge den högsta betyg. Men det är väl så att man får vad man betalar för. Min teori är att när den har så pass hög kapacitet till ett lågt pris så får man lite mer oljud. Tyvärr
                    Mvh Erik

Kommentar

• Wirre
                      Användare
                      • November 2006
                      • 50

Som nån sa ovan är det så att man får igen bra ytrörelse med fx5 om man jämn för med eheim som har ett rör man kan placera vid ytan men fx5 filtrerar fortfarande bra men man kanske behöver cirkulations pump som rör om vid ytan.
                      720 L SA/CA. 222 L barber/botior.

Kommentar

• Leopoldi
                        Användare
                        • February 2004
                        • 1082

Ursprungligen postat av Wirre
                        Som nån sa ovan är det så att man får igen bra ytrörelse med fx5 om man jämn för med eheim som har ett rör man kan placera vid ytan men fx5 filtrerar fortfarande bra men man kanske behöver cirkulations pump som rör om vid ytan.
                        Det beror väl på hur man placerar utloppet.

Jag tycker fx5 är MYCKET prisvärt.

Kommentar

• Sacrium
                          Användare
                          • November 2005
                          • 353

Beställde ett i måndags så jag är riktigt nyfiken på hur det funkar.
                          Har kollat in det ett par månader, och eftersom jag är grymt nöjd med hur 404:an funkat så kör jag fx5 också.
                          Ska meddela hur det funkar när jag får det

Kommentar

• leis
                            Användare
                            • October 2006
                            • 50

Lätt val

Hej
                            Köp Eheim Classic så kan du jämföra om 10 år om det finns något Fluval kvar att
                            jämföra med !!!!!!!!
                            Leffe Söderström

Kommentar

• Sacrium
                              Användare
                              • November 2005
                              • 353

Överdrivet användande av utropstecken. Jo jag tackar

Kommentar

Arbetssätt...