Geophagus Lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • November 2006
    • 1055

    Geophagus Lek

    Är det någon som ha koll på hur längen honan tuggar innan ungarna kläcks och hur länge ynglens gulesäck räcker när det gäller Geophagus Proximus?
    Kan man mata med artemia med engång?

    Detta är min första kull Geophagus och jag har köpt ett 60l kar som jag skall dra upp ynglen i till lagom storlek för försäljning eller i släpp i mitt 540 kar.


    MVH

    Kristofer
    MVH

    Kristofer
  • Crenicichla
    Användare
    • November 2006
    • 1055

    #2
    Hmm

    Ingen som har några tips alls?
    MVH

    Kristofer

    Kommentar

    • Matsh
      Användare
      • September 2002
      • 63

      #3
      Lek

      Hejsan,

      Jag antar att Proximus är det samma som andra i den delen av släkten Geuphagus.
      Mina G Pindare ruvar i ca: 3 veckor, men gärna lite längre, eller så ser man inte med när dom har dom ute de första gångerna. Dom brukar hålla sig bakom något som skydd för ynglena, stenar eller rötter el dyl och då kanske man har missat de första utflykterna.
      Dom kan även ta in ynglena ett bra tag efter dessa 3 veckor också, vid hot el dyl.

      När du får tag på dom låt säga ca: 3 veckor så har dom redan ätit smått som har åkt in i föräldrarnas mun, du ska absolut inte tömma föräldrarna (som vissa gör med Malawi tex)
      Jag tror inte du behöver tänka på Artemia även om det säkert kommer att uppskattas,
      finsmulat torr foder och sedan Bosmider funkar bra.

      Jag har både fångat upp yngel som du har tänkt dig att göra men har även låtit föräldrarna och yngel klara sig själva i stora burken och dom sköter detta med glans.
      Det beror ju emellertid mycket vad du har för fiskar i övrigt i det stora karet har du bara jordisar så kan det nog gå bra det också, dom är inte särkilt intresserade av andras yngel inte Pindare och Tapajos orange i alla fall.

      Vilken Proximus är det förresten ?

      Lycka till
      Mats

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • November 2006
        • 1055

        #4
        Ursprungligen postat av Matsh
        Hejsan,

        Jag antar att Proximus är det samma som andra i den delen av släkten Geuphagus.
        Mina G Pindare ruvar i ca: 3 veckor, men gärna lite längre, eller så ser man inte med när dom har dom ute de första gångerna. Dom brukar hålla sig bakom något som skydd för ynglena, stenar eller rötter el dyl och då kanske man har missat de första utflykterna.
        Dom kan även ta in ynglena ett bra tag efter dessa 3 veckor också, vid hot el dyl.

        När du får tag på dom låt säga ca: 3 veckor så har dom redan ätit smått som har åkt in i föräldrarnas mun, du ska absolut inte tömma föräldrarna (som vissa gör med Malawi tex)
        Jag tror inte du behöver tänka på Artemia även om det säkert kommer att uppskattas,
        finsmulat torr foder och sedan Bosmider funkar bra.

        Jag har både fångat upp yngel som du har tänkt dig att göra men har även låtit föräldrarna och yngel klara sig själva i stora burken och dom sköter detta med glans.
        Det beror ju emellertid mycket vad du har för fiskar i övrigt i det stora karet har du bara jordisar så kan det nog gå bra det också, dom är inte särkilt intresserade av andras yngel inte Pindare och Tapajos orange i alla fall.

        Vilken Proximus är det förresten ?

        Lycka till
        Mats

        Hej Mats

        Tack för ditt svar.

        Jag har Proximus Santarem, och det jag har lagt märket till är at det bara är honan om ruvar rommen, och om hon skall ruva den i 3v utan mat så kan man ju undra hur hon skall överleva så längen utan foder.
        Eller kanske är det så att fadern blir delaktig efter kläckningen?
        Han verkar inte speciellt intresserad nu iaf.
        Burken innehåller fröljande fiskar.

        6st Geophagus Proximus Santarem
        11st Corrydoras Sterbai
        2st Golden Nugget

        så på den sidan så lär väl inte risken vara överhängande med att ynglen skal bli uppätna.
        Om jag väljer att utfodra ynglen i den stora burken så lär man få laborera lite med mängden foder, för att kunna konstatera om ynglen får något eller om de andra äter upp det innan antar jag.
        Kanske blir det så att jag delar på dem så att några får växa upp med föräldrar och några i det separata karet.
        Tror inte att det är en speciellt stor kull eftersom honan endast är ca 10cm i nuläget...
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • April 2002
          • 1823

          #5
          Hej!

          Jag brukar skärma av akvariet med en plastskiva. Där bakom får föräldrar och yngel lugn och ro. Sen kan man hälla i artemia till ynglen utan att det sprider sig i hela akvariet.

          Jag tycker nog att artemia är att föredra, det är viktigt när ynglen är små att de får ordentligt med mat.

          Du får kolla när föräldrarna börjar släppa ut ynglen, börja kläcka artemia då. I början får de bara vara ute lite men sen blir det mer och mer.

          Mvh

          olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • November 2006
            • 1055

            #6
            Ursprungligen postat av olof
            Hej!

            Jag brukar skärma av akvariet med en plastskiva. Där bakom får föräldrar och yngel lugn och ro. Sen kan man hälla i artemia till ynglen utan att det sprider sig i hela akvariet.

            Jag tycker nog att artemia är att föredra, det är viktigt när ynglen är små att de får ordentligt med mat.

            Du får kolla när föräldrarna börjar släppa ut ynglen, börja kläcka artemia då. I början får de bara vara ute lite men sen blir det mer och mer.

            Mvh

            olof
            Tack för ditt svar Olof

            Jag tror dock inte att en avskärmning av karet är något alternativ för mig.
            Men artemia är precis som du skriver det jag tänkt använda mig av.

            Honan har ruvat äggen i 6dygn nu och jag tror n og att de börjat kläckas så smått eftersom man inte ser lika många oranga ägg i hennes mun längre, däremot så har de dykt upp mörkare nyanser i munnen vilekt borde tyda på att det börjat kläckas
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • April 2002
              • 1823

              #7
              Ursprungligen postat av Crenicichla
              Honan har ruvat äggen i 6dygn nu och jag tror n og att de börjat kläckas så smått eftersom man inte ser lika många oranga ägg i hennes mun längre, däremot så har de dykt upp mörkare nyanser i munnen vilekt borde tyda på att det börjat kläckas
              Så är det säkert. Sen vet man ju inte riktigt hur länge ytterligare hon tänker behålla dem i munnen.

              Mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Crenicichla
                och om hon skall ruva den i 3v utan mat så kan man ju undra hur hon skall överleva så längen utan foder.
                Vuxna fiskar klarar sig bra mycket langre an sa utan foder.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • November 2006
                  • 1055

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Vuxna fiskar klarar sig bra mycket langre an sa utan foder.

                  Alltid lär man sig ngt nytt
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • Crenicichla
                    Användare
                    • November 2006
                    • 1055

                    #10
                    så har honan spottat för första gången när man ser på.. Problemet som genst uppstod var att idioten till hane och övriga 4 proximus visade sig vara kanibaler, så det festades glatt på yngel med gulesäcken kvar.
                    Den stackar honan hade inget att sätta emot 5st giriga art fränder.
                    Det blev till att snabt slänga upp mitt 60l och suga ur vatten från 540burken i med pump och doppvärmare och sen i med honan.
                    Jag har faktiskt ingen aning om hon blivit av med alla yngel eller inte i nuläget. jag såg en liten stackare på botten av yngel karet som hon inte hittade efter stressen att bli flytad. men det är bara att hålla tummarna att de iaf blev några kvar och att Den förbannade Hanen beter sig som en god fader vid nästa lek
                    MVH

                    Kristofer

                    Kommentar

                    • Matsh
                      Användare
                      • September 2002
                      • 63

                      #11
                      Lek

                      Hej igen,

                      Att honan spottade ut ynglena med gulesäcken kvar kan vara ett tecken på att hon inte var psykiskt mogen själv att dra upp yngel eller stress på något sätt.
                      Men dom måste ju få lite en lärotid också det är ju ganska vanligt att instinkterna klickar vid de första lekarna.

                      Det blir fler lekar när dom nu väl har satt igång, det är bara att vänta, särskilt nu när dom är unga.
                      En sak jag har märkt att det blir längre och längre mellan lekarna ju äldre fiskarna blir, är det bara mina eller har någon annan märkt samma sak?
                      Det kan ju vara att dom blir större och det blir trängre i baljan men lite underligt är det.

                      //Mats

                      Kommentar

                      • Crenicichla
                        Användare
                        • November 2006
                        • 1055

                        #12
                        Ursprungligen postat av Matsh
                        Hej igen,

                        Att honan spottade ut ynglena med gulesäcken kvar kan vara ett tecken på att hon inte var psykiskt mogen själv att dra upp yngel eller stress på något sätt.
                        Men dom måste ju få lite en lärotid också det är ju ganska vanligt att instinkterna klickar vid de första lekarna.

                        Det blir fler lekar när dom nu väl har satt igång, det är bara att vänta, särskilt nu när dom är unga.
                        En sak jag har märkt att det blir längre och längre mellan lekarna ju äldre fiskarna blir, är det bara mina eller har någon annan märkt samma sak?
                        Det kan ju vara att dom blir större och det blir trängre i baljan men lite underligt är det.

                        //Mats

                        Hej Mats

                        Min misstanke är precis som du skriver att de är inte tillräckligt "mogna" ännu för att fullfölja hela vägen.
                        Framförallt eftersom hanen mer eller mindre har skitit i honan sedan leken.
                        Käns ju skönt att när de väl satt igång så fortsätter de leka glatt med jämna mellanrum iaf.
                        Jag har faktiskt ingen aning om hur gammla mina fiskar kan vara med med tanke på att hanen som är störst är kring 11cm och att prowimus skall kunna bli 18-20 cm så misstänker jag att de max är 1år.

                        Trevlig helg

                        Kristofer
                        MVH

                        Kristofer

                        Kommentar

                        Arbetssätt...