Gissa fisken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ryghar
    Användare
    • October 2002
    • 215

    Gissa fisken

    Hej här kommer några bilder på ett gäng fiskar jag köpte som Gymnogeopgagus balzanii, fast affärsinnehavaren misstänkte att det var nåt annat. Nu skulle jag vilja veta vad det är för fiskar jag köpt.

    Ett par har lekt och honan ruvade inte äggen i munnen, istället fick äggen ligga i en grop de grävt i sanden. Detta talar ytterligare mot balzanii enligt de artbeskrivningar jag läst. Både honan och hanen vaktar sina yngel och de har nästan tagit över halva akvariet som är på 375L.

    Och nu bilderna:
    Janne
    Min Zoon
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    #2
    Gymnogeophagus rhabdothus?


    En balzanii är det då inte.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • ryghar
      Användare
      • October 2002
      • 215

      #3
      Nej balzanii är det inte men rhabdothus verkar ju troligt.

      Jag har tidigare kollat på den här bilden och tänkte att det inte kunde vara rhabdothus, men artbeskrivningen stämmer med det jag sett http://www.ciklid.se/artbeskrivninga...isa.asp?NR=545
      Janne
      Min Zoon

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • April 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        Att döma av beteendet kanske det snarare är frågan om någon variant av Geophagus brasiliensis:



        De nedre bilderna är inte helt olika dina fiskar och brasiliensis komplexet består av flera arter och färgvarianter med ett enormt geografiskt utbredningsområde.

        Mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

          #5
          ev en dåligt färgad: http://www.ciklidbladet.se/artregist...sa.asp?ID=1483 kanske?
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Jag rostar definitivt pa brasiliensiskomplexet liksom de tva tidigare inlaggen.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Felipe
              Användare
              • April 2002
              • 327

              #7
              Absolut ingen av "rhabdotus" arterna!
              Maste vara en "brasiliensis" art....
              Felipe

              Kommentar

              • ryghar
                Användare
                • October 2002
                • 215

                #8
                Tack för alla svaren.

                Ja mina fiskar är väldigt lika de nedre bilderna i artbeskrivningen av brasiliensis även lekbeteendet verkar stämma väl. Än är de rätt små. Hanen på bilderna är ca 8 cm skulle jag gissa och honan ett par cm mindre. Undra hur det kommer gå när de leker och är ännu större...då får de andra fiskarna ingen plats att vara på
                Janne
                Min Zoon

                Kommentar

                • malawigolf

                  #9
                  Det var jag som tog bilderna på de två nedre fiskarna i brasiliensis-artbeskrivningen,
                  och mina fiskar såg exakt ut som dina under första leken. De tog också upp halva akvariet medan de vallade runt ynglena.

                  Köpte mina som Geophagus Brasiliensis.

                  Så även jag tror att det är en brasiliensis.

                  /Gustav H
                  Senast redigerad av Gäst; 13 March 2007, 17:06.

                  Kommentar

                  • MikeW
                    Användare
                    • September 2005
                    • 155

                    #10
                    Ursprungligen postat av ryghar
                    Tack för alla svaren.

                    Ja mina fiskar är väldigt lika de nedre bilderna i artbeskrivningen av brasiliensis även lekbeteendet verkar stämma väl. Än är de rätt små. Hanen på bilderna är ca 8 cm skulle jag gissa och honan ett par cm mindre. Undra hur det kommer gå när de leker och är ännu större...då får de andra fiskarna ingen plats att vara på
                    Röstar definitivt på brasiliensis. Min erfarenhet av dem är att de är ganska så aggressiva jämfört med andra jordätare. Vad går de med?
                    "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                    Kommentar

                    • Gabbi
                      Användare
                      • April 2002
                      • 897

                      #11
                      Det kanske är samma som i Robbans tråd. Någon som sprider Brasiliensis under spännande namn. Snygga brassar dock.
                      www.akvarielagret.se/akvarieboken

                      Kommentar

                      • olof
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1823

                        #12
                        Hej!

                        Det är ju inte helt ovanligt med felaktiga uppgifter då det gäller sydamerikanska ciklider. Jag köpte 6 små fiskar som importerats som G. brasiliensis för ett tag sedan och jag är övertygad om att det är A. heckelii. Jag har också ett gäng som jag köpt som Aequidens diadema men det är det inte. Jag vet faktiskt inte vad det är, här är bilder på dem:



                        Det mest lika jag hittat på nätet är dessa:



                        Just Brasiliensiskomplexet verkar vara extra drabbade av namnförvirringar. Troligen finns det ett samband mellan att de exporteras under fel namn och att det finns fler arter att beskriva i gruppen.

                        Ett annat exempel är de här fiskarna:



                        De fanns på grossistlistan som "Cichlasoma" sp. och var därför väldigt billiga i förhållande till storleken och det faktum att de är otoligt snygga.

                        Jag kan nog tycka att det är lite av tjusningen med SA ciklider att man inte alltid vet riktigt vad det är man köper. Det som är retligt är att fångstplats nästan alltid saknas.

                        Mvh

                        olof
                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • ryghar
                          Användare
                          • October 2002
                          • 215

                          #13
                          Ursprungligen postat av MikeW
                          Röstar definitivt på brasiliensis. Min erfarenhet av dem är att de är ganska så aggressiva jämfört med andra jordätare. Vad går de med?

                          De går tillsammans med ett par Geophagus steindachneri och ett par stora scalarer. Sen finns det lite malar och tetror i karet som de inte verkar bry sig så mycket om. Det är nästan bara tuppkamcikliderna som är framme och bråkar med paret som fått yngel.
                          Janne
                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • MikeW
                            Användare
                            • September 2005
                            • 155

                            #14
                            Ursprungligen postat av ryghar
                            De går tillsammans med ett par Geophagus steindachneri och ett par stora scalarer. Sen finns det lite malar och tetror i karet som de inte verkar bry sig så mycket om. Det är nästan bara tuppkamcikliderna som är framme och bråkar med paret som fått yngel.
                            Jag har ingen erfarenhet av G. steindachneri men jag vet att brsiliensis brukar vara svåra att ha med andra jordätare. Men ändra inget som fungerar. Kul att de fått yngel!

                            MikeW
                            "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                            Kommentar

                            • Robin
                              Användare
                              • January 2003
                              • 4526

                              #15
                              Den här är lätt så jag vill ha vetenskapligt namn..
                              Mvh
                              Robin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...