Har ett Festae par som givit mig många kullar yngel, ca en kull i månaden. Helt plötsligt så blev hanen riktigt aggressiv mot honan och slog nästan ihjäl henne. Tror inte att hon överlever, tyvärr. Varför? De har varit hur "kelgoa" som helst tidigare....hm...?
Cichlasoma festae - Varför?
Kollaps
X
-
Cichlasoma festae - Varför?
"Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898Taggar: Ingen -
Ursprungligen postat av MikeWHar ett Festae par som givit mig många kullar yngel, ca en kull i månaden. Helt plötsligt så blev hanen riktigt aggressiv mot honan och slog nästan ihjäl henne. Tror inte att hon överlever, tyvärr. Varför? De har varit hur "kelgoa" som helst tidigare....hm...?
Välkommen till forumet. Det är inte den lättaste arten att få ihop stabila par av. De festae jag hade gjorde inget annat än att banka skiten ur varandra, och alla andra, från början till slut. Har aldrig varit med om en aggressivare art än den. -
Ursprungligen postat av LundensisHej.
Välkommen till forumet. Det är inte den lättaste arten att få ihop stabila par av. De festae jag hade gjorde inget annat än att banka skiten ur varandra, och alla andra, från början till slut. Har aldrig varit med om en aggressivare art än den."Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898Kommentar
-
Hur gick det med honan? Vet inte om ditt par gick för sig själva eller fanns det andra ciklider i karet? Ibland kan det vara bra att ha andra ciklider eller annan sk. strykfisk för att t.ex. en aggressiv hane ska rikta slagen mot dessa istället för mot honan. Har även sett de som haft festae har haft en avdelare i karet som bara honan kan passera, pga. att festaehanar kan vara ganska oberäkneliga.Kommentar
-
Ursprungligen postat av MikeWTack. Så det är bara något man får acceptera? Trist. Men varför agerar han så? Tidigare har han t.o.m mördat för att försvara henne....
Mvh JockeMvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Hmm.... Hanen slår ihjäl alla som kommer ner i akvariet tom malar blir mat eller hackebiff.... Har inga fler kar så jag kan tyvärr inte separera dem, får försöka avskärma dem i karet. Honan är riktigt illa däran så jag tror inte att hon överlever. Hoppas kan man.... Tack för svaren.
MikeW"Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"
-
Hej
Hur gammal är han? Och hur är akvariet befolkat i övrigt? (Edit, ser nu att den sista frågan var orelevant.)
Själv har jag 5 st (2 hannar och 3 honor tror jag, varav ett par), de går ihop med 4 A. labiatus, 4 P. loisellei, ett par C. nicaraguensis och 1 A. rivulatus i ett 660 liters kar. Att det är trångt tror jag bidrar till hemfriden. (Fast vem vet, rivulatusjäkeln hade kål på 5 artfränder förra året, fast han inte ens var gammal.)mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Ursprungligen postat av Mikael WHej
Hur gammal är han? Och hur är akvariet befolkat i övrigt? (Edit, ser nu att den sista frågan var orelevant.)
Själv har jag 5 st (2 hannar och 3 honor tror jag, varav ett par), de går ihop med 4 A. labiatus, 4 P. loisellei, ett par C. nicaraguensis och 1 A. rivulatus i ett 660 liters kar. Att det är trångt tror jag bidrar till hemfriden. (Fast vem vet, rivulatusjäkeln hade kål på 5 artfränder förra året, fast han inte ens var gammal.)"Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"
-
det där med festae är i intressant. jag hade festae, metae, guldsöm, plus scalarer o annat. festaena lekta men hade inte ihjäl en enda fisk. sen tog en polare över dem,hade bla oscar osv. där slog han ihjäl allt i karet. hos mig gick han i 720 o sen i polarens 600. att de reagerar sådär olika..Kommentar
-
Man får hoppas det går bra i mitt 1600 l kar! Kommer gå ett festae par och två guldsömspar i det karet. Kommer dock finnas mycket gömställen och sen är ju karet stort så vi håller tummarnaKommentar
-
Ursprungligen postat av Johandet där med festae är i intressant. jag hade festae, metae, guldsöm, plus scalarer o annat. festaena lekta men hade inte ihjäl en enda fisk. sen tog en polare över dem,hade bla oscar osv. där slog han ihjäl allt i karet. hos mig gick han i 720 o sen i polarens 600. att de reagerar sådär olika.."Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"
-
Nu har jag koppat i två hanar på 8 respektive 10 cm i 1600 l karet. Dessutom har jag koppat i två guldsömspar. Vilket av följande alternativ skulle ni valt?
alt 1). 1+1, skaffar en hona och tar bort en hane efter att ett par bildats.
alt 2). 2+1, låter båda hanarna gå kvar och slänger i en hona.
alt 3). 2+2, försöker fixa fram två honor så båda hanarna blir nöjda.
alt 4). 2+0, kör enbart med mina hanar då det kanske räcker med två lekpar guldsöm i karet?
Förutom festae och guldsöm går även en leiarus marmoratus på 40 cm, en gibbiceps 40 cm och ett gäng hujetor(sötvattensbarracudor). Kommer också att köpa någon form av chrenichicla framöver som ska få gå i karet.
Jag har även 4 st festae på uppväxt(mellan 5-6 cm) i ett 240 l kar där jag hoppas att iaf en ska vara en hona...Senast redigerad av Yonaz; 22 March 2007, 14:18.Kommentar
-
-
Skulle det vara svårare att ha 2 ensamma hanar än ett lekpar? Det tycker jag låter konstigt...
Två lekpar kan jag förstå att det blir för mycket, men två ensamma hanar borde väl inte ställa till med allt för mycket oreda, eller?Kommentar
-
Ursprungligen postat av YonazSkulle det vara svårare att ha 2 ensamma hanar än ett lekpar? Det tycker jag låter konstigt...
Två lekpar kan jag förstå att det blir för mycket, men två ensamma hanar borde väl inte ställa till med allt för mycket oreda, eller?Senast redigerad av JockeB; 23 March 2007, 11:16.Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
Kommentar