Cyprichromis leptosoma

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonre723
    Användare
    • October 2004
    • 439

Ursprungligen postat av Torsten
    Så det säkraste är att ha dom jag köpte för sig själva, dra upp dom i storlek och få dom att färga ut, och sedan se vilket det är?? Skulle jag blanda dom med en annan sort så får man helt enkelt färgsortera dom och hitta på vart dom kommer ifrån....

Det sistnämnda känns totalt förkastligt, men är precis hur det fungerar på fångsplatserna. Så tolkar iaf jag svaren jag fått här..
    Jag hade hållt dem separat, definitivt. Alternativ gjort mig av med ena gruppen och försöka utöka den andra. Man kan aldrig ha för stort stim.

Hur det fungerar på fångstplatserna var väl mest en spekulering från Andreas?
    Och så är det.
    /J

Kommentar

• jonre723
      Användare
      • October 2004
      • 439

Ursprungligen postat av Speedcat
      En av sveriges mest välsorterade butiker säljer iaf den som malasa och det finns bilder som säger så..
      Vet inte om jag får posta dom här men kolla så får du se skillnaden med det metalliska..
      Well, i sjön har de inte mörkt i ryggfenan... Som sagt, det är förmodligen en miss på vägen. Alla leverantörer kan göra fel. Handlar det om en stor odling eller dylikt är det ju inte så konstigt att det dyker upp en mängd av en svårskiljd fisk under fel namn?
      Och så är det.
      /J

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Den här killen enligt länken nedan säger att Utinta och Malasa är samma fisk.

Killen är ju dessutom "kung" enligt Cutekid
        Senast redigerad av LN; 12 March 2007, 09:09.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• jonre723
          Användare
          • October 2004
          • 439

Ursprungligen postat av LN
          Jag är kass på både japanska och kinesiska, men min gissning är nog att han säger att de tillhör samma geografiska ras.

Konings skriver om fem varianter. På sidan du länkar till finns sex stycken (Kekese + Konings fem). Jag skulle vilja veta vad som står inom parentes på den sjätte varianten (nånting Ikola nånting?).

Ser man dessutom till att Kipilivarianten, som är av Mpulungutyp, fångas mellan Malasa och Utinta så finns det ytterligare anledningar till att betvivla att Malasa och Utinta skulle vara identiska. Intressant är det iaf.

Slutsatsen blir den vanliga. Köp alla på en gång och köp fisk ni vet ursprunget på.
          /Jonas
          Senast redigerad av jonre723; 12 March 2007, 09:37.
          Och så är det.
          /J

Kommentar

• LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

Bra svar jonre723

Kul ämne är det här. Det verkar vara en riktig röra där några är helt bensäkra men andra inte.

Ditt sista råd är ju naturligt vis det bästa men det är så att Torsten har köpt Utinta i affär samt Utinta av kompis och ska ev komplettera med min grupp. Han har ett 1400 liters som ska gå över till Tanganyika och det kräver ju en del Cyps. för att inte se helt övergivet ut.

Ska jag vara riktigt ärlig så tror jag att vi inte vet eller kan reda ut vad som är skillnaden eftersom en förväxling av honor redan på fångstplatsen är möjlig. Detta eftersom Malasa`s utbredning går över Utintas fångstplats.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• olaJ
              Användare
              • August 2003
              • 584

Ursprungligen postat av LN

Killen är ju dessutom "kung" enligt Cutekid
              Jag har både utinta och malasa, dom går i karen bredvid varandra och det är milsvid skillnad på dom. För det första är utintan betydligt mindre och slankare i kroppsformen, malasan är hög i kroppen, för det andra är malasahanarna åt det lila hållet i kroppsfärg, utintan är flourocerande blå.

Men visst, dom är ganska lika, men att påstå att det är samma fisk......nja, det får stå för honom, kung eller ej! :-)
              "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

• Bright_Blue
                NCS Medlem
                • June 2004
                • 1582

Har "vanliga" malasa-hanar som gett yngel där hanarna har fått gula pricken på ryggfenan som utinta har.

Kommentar

• Bilbo
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 1159

Kan meddela att de "Utinta" som går hos Torstensson är köpta som "Utinta flourescent" hos Kent i Nol, och han räknas väl som en relativt seriös handlare.
                  Mitt tips till Torsten sälj alla och köp 60 st "Tricolor" istället , det är ju bara pengar.
                  // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Torsten
                    NCS Medlem
                    • September 2002
                    • 647

Ursprungligen postat av Bilbo
                    Kan meddela att de "Utinta" som går hos Torstensson är köpta som "Utinta flourescent" hos Kent i Nol, och han räknas väl som en relativt seriös handlare.
                    Mitt tips till Torsten sälj alla och köp 60 st "Tricolor" istället , det är ju bara pengar.
                    Helt fel Bilbo......

Mina Utinta är köpta hos Åleds, kolla inlägg nr.3, fast Åleds är ju inte en mindre seriös handlare för det!!

Visst kan man sälja å köpa hit å dit. Men jag har då alltid på tok för tom plånbok efter det!!

Oavsett så blir jag då rakt inte klokare av alla inlägg i denna tråden. Skulle jag ha alla i samma akvarie och sortera dom lite så skulle ingen se skillnad. Jag tror att innehållet i fodret påverkar färgerna mera...

Kommentar

• Bilbo
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 1159

De utinta som du köpte av Hank som han köpte av mig är köpta i Nol, så helt fel hade jag inte
                      // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Cutekid
                        Användare
                        • January 2003
                        • 3368

Ursprungligen postat av olaJ
                        Jag har både utinta och malasa, dom går i karen bredvid varandra och det är milsvid skillnad på dom. För det första är utintan betydligt mindre och slankare i kroppsformen, malasan är hög i kroppen, för det andra är malasahanarna åt det lila hållet i kroppsfärg, utintan är flourocerande blå.

Men visst, dom är ganska lika, men att påstå att det är samma fisk......nja, det får stå för honom, kung eller ej! :-)
                        Jag syftar på att killen har gjort ett hästjobb och har fixat en så fin grafisk karta över alla cyps. Där är han min kung!
                        Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• blackened
                          Användare
                          • January 2005
                          • 1042

Torsten: Du får lova att slänga upp lite bilder på hemsidan din när det är klart. Jag tycker om dimensionerna på ditt kar

Kommentar

• Torsten
                            NCS Medlem
                            • September 2002
                            • 647

Det kommer nog dröja innan det blir Tanganyika i mitt 1400.. Men så småningom så!

Bilbo, glömde den lilla minoriteten av totala populationen!

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Har köpt Utinta vid två olika tillfällen. Den första omgången blev identisk med de bilder som visats här tidigare. Det är så jag vill ha Utintan till att se ut. Kompletterade sedan med ett gäng till här i Sverige, och där blev alla utom en likadana som på dessa bilderna. Den udda hannen blev dock spräckligt mörkblå i ryggfenan, så han fick åka till fiskhimlen. I nuläget ser alla mina ut som på bilderna i tråden alltså - koboltblått skimmer på ryggen och isblått i ryggfenans främre del. Gul fläck i ryggfenan, svart fläck på blåstjärtarna. Testar att odla blåstjärtarna i ett separat kar, men de vill bara inte leka. Hur går det för dig med dem, Ola?

Hilsen,

P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• olof65
                                Användare
                                • November 2005
                                • 47

hej

tycker de väldigt snygga den leptomsa man har iaf har denna:

som heter Mpulungu har 7 st hannar och 4 st honor och märkrer på hannarna har en härlig blå färg på huvudet som skimmra till när de spelar upp sina färger för honorna då.
                                de kommer ifrån danmark

leptosoma fan
                                540-liters Tanganyika: Cyprichromis leptosoma, Paracyprichromis Paracyprichromis
                                325-liters Tanganyika Tropheus duboisi, Tropheus brichardi "ISONGA"
                                100-liters Tanganyika J.regani, A.calvus

Kommentar

Arbetssätt...