Uppstart och överflytt av fiskar - tänker jag rätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Itsa
    Användare
    • November 2005
    • 44

    Uppstart och överflytt av fiskar - tänker jag rätt?

    Har rustat på hela dagen med att få igång mitt sprillans nya 720 liters : ) och har kommit så långt att jag fyllt upp (nästan) hela karet med ca 70 liter vatten från mitt gamla 222 liters ( + resten från kranen) samt fått igång mitt nya AquaEl Unimax 700 plus. Karet står fn och puttrar på med nyköpt och tvättat grus och några nya växer, och i karet har jag kramat ur härligt brunt vatten från mitt nuvarande innerfilter.

    Nu till mina funderationer: I morgon hade jag tänkt flytta över mina fiskar till en 70 liters plastback med 100% vatten från 222:an (som fiskarna går i nu) samt ett innerfilter från densamma. Detta för att kunna plocka över all nuvarande inredning och sand från 222:an till 720:an och sedan fylla klart nykaret med mera vatten från 222:an. Kan jag flytta över firrarna från plastbacken till 720:an under morgondagen, eller måste jag vänta ett par dagar och låta karet/filtret mogna till sig lite innan fiskarna åker i? Och, ifall jag bör göra det, hur länge klarar sig fiskarna i en plastback med filter? Jag har ett 30-tal victoriaciklider i olika storlekar/åldrar som ska flyttas...
    Hjälp?
  • Rauken
    Användare
    • January 2007
    • 310

    #2
    Ursprungligen postat av Itsa
    Kan jag flytta över firrarna från plastbacken till 720:an under morgondagen, eller måste jag vänta ett par dagar och låta karet/filtret mogna till sig lite innan fiskarna åker i? Och, ifall jag bör göra det, hur länge klarar sig fiskarna i en plastback med filter? Jag har ett 30-tal victoriaciklider i olika storlekar/åldrar som ska flyttas...
    Hjälp?
    Hej Itsa!
    Om man skall göra enligt "skolboken" så bör du vänta minst 4 veckor beroende på att det är så lång tid det tar innan alla nyttiga bakterier växt till sig (under förutsättning att det tillförs ammoniak till akvariet på något sätt...) Här kan du läsa en bra artikel om uppstart av akvarium och vad som händer: http://www.cichlid-forum.com/articles/cycling.php.
    Vad gäller plastbacken så borde det ju inte vara något problem så länge den är tillräckligt stor. Flytta med lite grus också så får du med fler bakterier...
    Men idealet vore nog om du kunde köra med båda akvarierna under ca. 1 månad...
    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

    Kommentar

    • Itsa
      Användare
      • November 2005
      • 44

      #3
      Tack för svaret...

      Att jag flyttar över all inkörd inredning samt det nuvarande innerfiltret hjälper alltså inte så mycket, när det gäller att skapa en miljö som fiskarna kan leva i redan nu...?

      "Vattencykeln" kommer man aldrig undan, har jag förstått, men tänkte att man - ur firrarnas synvinkel - kanske kunde jämföra vattnet i det nya karet med ett större vattenbyte, då man tog med allt från "gammelkaret" till det nya. Fast det är klart, det är lite skillnad i volym mellan 222 och 720, förståss... Finns inget smart sätt att gena säkert? En månad känns så himla lääänge... *ivrig!*

      Kommentar

      • leis
        Användare
        • October 2006
        • 50

        #4
        Hallå itsa
        Måste du flytta över alla på en gång?
        Jag skulle flytta över ett mindre antal fisk åt gången och samtidigt hålla koll på nitriten.
        Var beredd på ev täta delvattenbyten i början.
        Leffe Söderström

        Kommentar

        Arbetssätt...