Ställa akvariet i våg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhodebaert
    Användare
    • February 2006
    • 557

    Ställa akvariet i våg

    Jag vet att det här säkert har diskuterats miljoner gånger, men jag vill ha lite tips på hur man ställer upp en aluminiumställning. Det gäller en 150*60 cm^2 yta och den har 3 benpar. Dessa står på plattor av spånskiva.

    Jag har ett fett vattenpass som kan användas och ställningen har reglerbara fötter. Dessa är dock inte så roliga att skruva på om det är vikt på.

    Måste man justera in mittenbenen efteråt som jag läst om. Vad är fördelen med detta?
    Det går alltid en senare buss.
  • palm
    Användare
    • August 2006
    • 114

    #2
    Jag gör som följande.
    Väger in hörna med vattenpass.

    Sedan läggar jag vattenpasset/rätskivan mellan dom två främre hörnbenen så man ser glipan imellan vattenpasset och bänken.

    Sedan skruvar jag upp mittenbenet/benen tills glipan inte syns (tips lys med ficklampa bakifrån). Ifall ytterhörnen rör sig så belastar jag hörnena med t.ex en hink med sand.

    Slutligen väger jag av bänken hörn till hörn och korsvis.

    /Palm
    325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
    +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • February 2006
      • 557

      #3
      tack för det tipset!
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • wracker
        Användare
        • June 2006
        • 295

        #4
        vattenpasset kan visa att sidorna är i våg fast det kan skiljasig.. mät från golv till övrekant å se till att bak och frambenen är i samma höjd. annars kan bottenglaset ge med sig...

        Kommentar

        • palm
          Användare
          • August 2006
          • 114

          #5
          Ursprungligen postat av wracker
          vattenpasset kan visa att sidorna är i våg fast det kan skiljasig.. mät från golv till övrekant å se till att bak och frambenen är i samma höjd. annars kan bottenglaset ge med sig...
          Nej skulle aldrig funka om du inte har ett golv som är helt i våg.oss mig så skiljer dom ställbara benen ca 7-10mm framifrån till bak.
          325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
          +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

            #6
            Jag brukar ställa in mittbenen sist så att det är en LIIIITEN glipa till golvet, alltså som knappt syns. Det är nog ingen hit att ha för mycket tryck i mitten. Får man in ett tunnt A4 papper e det nog kanon. De går ju i golvet sen när karet fylls. Men sen kör jag lite på känn med och det har aldrig hänt nått, hittills!
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Torsten
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 647

              #7
              Alla ställningar jag ställt upp, iofs inte så många, har jag gjort enl följande....

              Tomt kar på ställning, ENDAST ytterbenen i golvet. Inget mellan aluramsakvariet och ställningen!

              Nu försöker jag få hyfsad våg på äventyret....

              När jag mätt mig kryss å tvärs med vattenpasset på bottenglaset, mät INTE på ramen för den kanske inte e rakt på limmad, så LYFTER jag ena framhönet på akvariet. Upprepar prodecuren på andra framhörnet. Dom SKALL "väga" lika.. Om en känns aningen lättare skruvar man ner foten där, alt. shimsar in tunna plåt/plastbitar..

              När man är nöjd, fortfarande med ENDAST 4 ytterben i golvet, fyller jag på vatten/grus.

              När halva akvariet e fullt med vatten, kanske lite mindre om jag har grus i, skruvar jag ner övriga ben, mittenparet SIST! Anledningen är att iaf ett aluramsakvarie vill "hänga" lite, motsatt verkan (mittenbenen för högt) spräcker bottenglaset...

              Det finns säkert dom dom tror att frigolit kan utjämna allt, men varför inte sätta upp det riktigt från början??

              Så här har jag blivit lärd av en akvarietillverkare på Västkusten och har fungerat för mig, även på mitt 1400-liters akvarie!

              Kommentar

              Arbetssätt...