CA-bilder del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Ursprungligen postat av Lutt
    vacker bild på en vacker fisk
    Tackar

Jag har mina två gående i ett mindre kar, provade att ha dem i det stora karet men då hetsade de umbriferorna hela tiden och det fick de inte enligt mig.

Btw.. Sabaton, är det något som du känner till månne?
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Lutt
      Användare
      • October 2005
      • 1919

Ursprungligen postat av jinnarparen
      Tackar

Jag har mina två gående i ett mindre kar, provade att ha dem i det stora karet men då hetsade de umbriferorna hela tiden och det fick de inte enligt mig.

Btw.. Sabaton, är det något som du känner till månne?
      Hehe ja ibland går det, ibland inte, gäller ju hitta de perfekta kombinationerna.

Om du tänker på min signatur så ja det är Sabaton

Kommentar

• tjornpatrik
        Användare
        • August 2006
        • 830

Va snygga escondidon är!

Hade ju en stor texas tills för ett par år sedan. Haft otur med mina texas, haft fyra stycken och alla har drabbats av precis samma sjukdom vid helt olika tillfällen och inga andra fiskar har blivit drabbade/smittade. Det som händer är att ögonen svullnar ngt vilket kan gå tillbaka, sedan får det röda prickar / utslag på fenor och runt munnen. Sedan svullnar det upp lätt och dör. Ingen trådaktig avföring har dom och de äter som vanligt fram till slutet.

Någon med liknande erfarenheter? Har hört att dessa ska vara känsliga mot för hög värme?

Här är ialf ett par jag hade för knappt 2 år sedan
        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
        Senast redigerad av tjornpatrik; 11 November 2007, 12:52.

Kommentar

• Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • May 2006
          • 1816

Ursprungligen postat av patriks155
          Va snygga escondidon är!

Hade ju en stor texas tills för knappt par år sedan. Haft otur med mina texas, haft fyra stycken och alla har drabbats av precis samma sjukdom vid helt olika tillfällen och inga anda fiskar har blivit drabbade/smittade. Det som händer är att ögonen svullnar ngt vilket kan gå tillbaka, sedan får det röda prickar / utslag på fenor och runt munnen. Sedan svullnar det upp lätt och dör. Ingen trådaktig avföring har dom och de äter som vanligt fram till slutet.

Någon med liknande erfarenheter? Har hört att dessa ska vara känsliga mot för hög värme?

Här är ialf ett par jag hade för knappt 2 år sedan
          http://www.youtube.com/watch?v=pijA39fFUfk

Tjena Patrik

Jag har haft liknande erfarenheter vad det gäller Texas, mitt par fick gulvita bölder kring munnen och bröstfenorna, inga andra fiskar drabbades.

Jag har hört att de är känsliga mot mjukt vatten, så jag la lite faxekalk i ytterfiltret samt tillsatte bikarbonat, och på 2-3 veckor så försvann bölderna.

Kommentar

• tjornpatrik
            Användare
            • August 2006
            • 830

Ursprungligen postat av Ove Planstedt
            Tjena Patrik

Jag har haft liknande erfarenheter vad det gäller Texas, mitt par fick gulvita bölder kring munnen och bröstfenorna, inga andra fiskar drabbades.

Jag har hört att de är känsliga mot mjukt vatten, så jag la lite faxekalk i ytterfiltret samt tillsatte bikarbonat, och på 2-3 veckor så försvann bölderna.
            Just d kan ju vara mjukt vatten också, detta var innan jag buffrade m bikarbonat och då hade jag precis 3 i kH. Nu har du kanske löst problemet!

Pratade m en akvariehandlare förra året som hade precis samma erfarenheter och sett massa helt olika fall där bara texas drabbats helt apropå utan förvarning. Sen var jag inne för ett tag sedan i en butik som hade ett lekpar texas och hanen hade precis samma symtom.

Skulle vara roligt att veta varför just dessa drabbas?

Då kanske man vågar prova dessa igen! Har inte vågat igen eftersom det är ända fisken jag haft problem med.

Kommentar

• Micke Jarhl
              Användare
              • April 2002
              • 2277

Ursprungligen postat av fs7210
              har den bytat kön?
              Äger den inte längre=)
              Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• keno
                Användare
                • October 2006
                • 119

Lägger in ett par bilder på några nykommlingar som kom simmandes i sina påsar över atlanten i går morse.
                Bättre och fräsigare bilder kommer när dom har piggat på sig lite.

1) Thorichthys sp. " mixteco blue " kan bli en riktig liten pärla.

2) Amphilophus rhytisma, lätt skärrad.

Kommentar

• Ove Planstedt
                  NCS Medlem
                  • May 2006
                  • 1816

Ursprungligen postat av keno
                  Lägger in ett par bilder på några nykommlingar som kom simmandes i sina påsar över atlanten i går morse.
                  Bättre och fräsigare bilder kommer när dom har piggat på sig lite.
                  Tomocichla asfraci

Paraneetroplus bulleri

Kommentar

• JockeB
                    Användare
                    • May 2004
                    • 2964

Kul att se dom, skönt att alla verkar ha klarat första natten med, ett hinder mindre

Mina Herichthys Pantostictus är ena jäklar att slåss hela tiden, men jag tror jag vet varför nu! Tror alla är honor
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• JockeB
                      Användare
                      • May 2004
                      • 2964

Ursprungligen postat av fs7210
                      nä, den största är kanske 6cm. Jag tycker de växer väldigt sakta och min enda hona står i princip stilla i växten. (en hona dog utan förklaring direkt efter inköp) Jag har höjt tempen ett par grader för att kanske få de att käka mer.
                      Mycket trevliga fiskar och faktiskt lite gulare (och snyggare) i verkligheten, kamerablixten tog bort lite färg.
                      Den största hanen bossar än så länge över de ännu jämnstora Jack Dempsey, undra hur länge det varar för JD lär ju växa om inom snar framtid...
                      Övrigt sällskap är 4st carpintis och massor av malar.
                      Håller med om att dom växer sakta, min "stora" hane är snart 3 år och ca 9 cm, men han är helt knallgul med skiftningar i grönt och en liten puckel i pannan, ursnygg med andra ord
                      Mvh Jocke

Kommentar

• jarinen
                        Användare
                        • April 2003
                        • 1888

Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                        Tomocichla asfraci

Paraneetroplus bulleri
                        Kul att Tomocichla asfraci har kommit in i landet, enligt mig en av de vackraste cikliderna alla kategorier som jag hade några st. av för x antal år sedan.

De karakteristiska guldprickarna syns redan.

Mvh Jari

Kommentar

• Pangaea
                          Användare
                          • February 2004
                          • 390

Ursprungligen postat av Beast
                          Kul att se dom, skönt att alla verkar ha klarat första natten med, ett hinder mindre

Mina Herichthys Pantostictus är ena jäklar att slåss hela tiden, men jag tror jag vet varför nu! Tror alla är honor
                          Tjaa... jag får väl erkänna att mina likaledes nya Archocentrus centrarchus och Cichlasoma urophthalmus gnabbas en hel del inbördes de också... hoppas dock INTE att jag också bara fått honor... i övrigt mår alla bra efter första natten iaf...
                          "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

Min zoon

/Magnus

Kommentar

• JockeB
                            Användare
                            • May 2004
                            • 2964

Ursprungligen postat av Pangaea
                            Tjaa... jag får väl erkänna att mina likaledes nya Archocentrus centrarchus och Cichlasoma urophthalmus gnabbas en hel del inbördes de också... hoppas dock INTE att jag också bara fått honor... i övrigt mår alla bra efter första natten iaf...
                            Näe det får vi verkligen inte hoppas men jag måste erkänna att det finns en liiiten möjlighet att en av dom är en hane, nu när jag kollat in dom lite mera Den största honan är ju romstinn med hela äggröret ute och är vansinnig på alla dom andra utom en som är lite mindre än hon själv, men "han" är ju å andra sidan livrädd för henne så....
                            Mvh Jocke

Kommentar

• keno
                              Användare
                              • October 2006
                              • 119

Ursprungligen postat av Pangaea
                              Samma sak här med mina " mixteco " dom går och spänner sig hela tiden mot varandra, men inte är det bara honor, 50- 50 måste det väl va!!!!!!

Kommentar

• JockeB
                                Användare
                                • May 2004
                                • 2964

Ursprungligen postat av keno
                                Samma sak här med mina " mixteco " dom går och spänner sig hela tiden mot varandra, men inte är det bara honor, 50- 50 måste det väl va!!!!!!
                                Hehe hoppas kan du ju alltid
                                Mvh Jocke

Kommentar

Arbetssätt...