CA-bilder del 2
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Om du tänker på min signatur så ja det är SabatonKommentar
-
Va snygga escondidon är!
Hade ju en stor texas tills för ett par år sedan. Haft otur med mina texas, haft fyra stycken och alla har drabbats av precis samma sjukdom vid helt olika tillfällen och inga andra fiskar har blivit drabbade/smittade. Det som händer är att ögonen svullnar ngt vilket kan gå tillbaka, sedan får det röda prickar / utslag på fenor och runt munnen. Sedan svullnar det upp lätt och dör. Ingen trådaktig avföring har dom och de äter som vanligt fram till slutet.
Någon med liknande erfarenheter? Har hört att dessa ska vara känsliga mot för hög värme?
Här är ialf ett par jag hade för knappt 2 år sedan
Senast redigerad av tjornpatrik; 11 November 2007, 12:52.Kommentar
-
Va snygga escondidon är!
Hade ju en stor texas tills för knappt par år sedan. Haft otur med mina texas, haft fyra stycken och alla har drabbats av precis samma sjukdom vid helt olika tillfällen och inga anda fiskar har blivit drabbade/smittade. Det som händer är att ögonen svullnar ngt vilket kan gå tillbaka, sedan får det röda prickar / utslag på fenor och runt munnen. Sedan svullnar det upp lätt och dör. Ingen trådaktig avföring har dom och de äter som vanligt fram till slutet.
Någon med liknande erfarenheter? Har hört att dessa ska vara känsliga mot för hög värme?
Här är ialf ett par jag hade för knappt 2 år sedan
http://www.youtube.com/watch?v=pijA39fFUfk
Tjena Patrik
Jag har haft liknande erfarenheter vad det gäller Texas, mitt par fick gulvita bölder kring munnen och bröstfenorna, inga andra fiskar drabbades.
Jag har hört att de är känsliga mot mjukt vatten, så jag la lite faxekalk i ytterfiltret samt tillsatte bikarbonat, och på 2-3 veckor så försvann bölderna.Kommentar
-
Tjena Patrik
Jag har haft liknande erfarenheter vad det gäller Texas, mitt par fick gulvita bölder kring munnen och bröstfenorna, inga andra fiskar drabbades.
Jag har hört att de är känsliga mot mjukt vatten, så jag la lite faxekalk i ytterfiltret samt tillsatte bikarbonat, och på 2-3 veckor så försvann bölderna.
Pratade m en akvariehandlare förra året som hade precis samma erfarenheter och sett massa helt olika fall där bara texas drabbats helt apropå utan förvarning. Sen var jag inne för ett tag sedan i en butik som hade ett lekpar texas och hanen hade precis samma symtom.
Skulle vara roligt att veta varför just dessa drabbas?
Då kanske man vågar prova dessa igen! Har inte vågat igen eftersom det är ända fisken jag haft problem med.Kommentar
-
Kommentar
-
Lägger in ett par bilder på några nykommlingar som kom simmandes i sina påsar över atlanten i går morse.
Bättre och fräsigare bilder kommer när dom har piggat på sig lite.
1) Thorichthys sp. " mixteco blue " kan bli en riktig liten pärla.
2) Amphilophus rhytisma, lätt skärrad.Kommentar
-
Kommentar
-
Kul att se dom, skönt att alla verkar ha klarat första natten med, ett hinder mindre
Mina Herichthys Pantostictus är ena jäklar att slåss hela tiden, men jag tror jag vet varför nu! Tror alla är honorMvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
nä, den största är kanske 6cm. Jag tycker de växer väldigt sakta och min enda hona står i princip stilla i växten. (en hona dog utan förklaring direkt efter inköp) Jag har höjt tempen ett par grader för att kanske få de att käka mer.
Mycket trevliga fiskar och faktiskt lite gulare (och snyggare) i verkligheten, kamerablixten tog bort lite färg.
Den största hanen bossar än så länge över de ännu jämnstora Jack Dempsey, undra hur länge det varar för JD lär ju växa om inom snar framtid...
Övrigt sällskap är 4st carpintis och massor av malar.Mvh Jocke
-
Kommentar
-
Tjaa... jag får väl erkänna att mina likaledes nya Archocentrus centrarchus och Cichlasoma urophthalmus gnabbas en hel del inbördes de också... hoppas dock INTE att jag också bara fått honor... i övrigt mår alla bra efter första natten iaf...Kommentar
-
Näe det får vi verkligen inte hoppas men jag måste erkänna att det finns en liiiten möjlighet att en av dom är en hane, nu när jag kollat in dom lite mera Den största honan är ju romstinn med hela äggröret ute och är vansinnig på alla dom andra utom en som är lite mindre än hon själv, men "han" är ju å andra sidan livrädd för henne så....Mvh Jocke
-
Samma sak här med mina " mixteco " dom går och spänner sig hela tiden mot varandra, men inte är det bara honor, 50- 50 måste det väl va!!!!!!Kommentar
-
Kommentar
Kommentar