Ursprungligen postat av Robin
Tanganyikafreaks se hit!
Kollaps
X
-
-
-
-
-
Kommentar
-
Om det nu handlar om ett artergister så vill jag bli lite petig. Cichlid4fun visade några fina bilder på Jullar i tråden tidigare. Dessa bilder aktualiserar problemet med Jullarna från Gombe, enligt gällande beskrivning är det INTE en transkriptus utan en marlieri, det har att göra med det extra mörka bandet vid käken som merlieri har och inte transkriptus (Alltså enligt gällande beskrivning) (ref: Ad Konings, samtliga böcker.....)
Men visst, jag håller med, visst ser det mer ut som transkriptus, men om man studerar en utbredningskarta äver jullarna blir man mera tveksam igen, och långt ifrån alla är överens. Jag har också hört många tala om behovet av en revidering av hela släktet julidochromis, vilket säkert kommer bringa lite ljus över detta.
Men tills dess, låt oss i alla fall hålla oss till vad som finns skrivet och luta oss mot Konings bedömning att denna fisk ,tills annat blir skrivet, heter J.marlieri.
Förlåt min petighet.
/Carlwww.stockholmsciklidklubb.comKommentar
-
Dom ligger som Julidochromis sp. "gombi" i artregistret:
Kommentar
-
Här kommer några foton att använda i artregistret
1.Cyprichromis leptosoma Malasa hona
2.Cyprichromis leptosoma Malasa hane
3.Neolamprologus leleupi hanemvh StefanKommentar
-
Lite Tropheus till artregistret
1.Tropheus red Moliro
2.Tropheus Moorii Katoto
3-4.Tropheus Moorii N´kondemvh StefanKommentar
-
-
Några Frontosor
1.Cyphotilapia frontosa Moba hane
2.Cyphotilapia frontosa Moba hane close up
3.Cyphotilapia frontosa honamvh StefanKommentar
-
-
Ursprungligen postat av RobinStiffe: Vad heter du mer än Stefan?Kommentar
-
GRYMMA bilder Stiffe! Jag måste erkänna att jag längtar tillbaka till Tanganyika-träsket igen. Och vad jag längtar till vi bytt lägenhet och byggt nya karet för frontosor! (det blir det istället för rovmalawi)Kommentar
-
Ursprungligen postat av MickeEtt tips är att titta i profilenMvh
RobinKommentar
Kommentar