chokladciklid + tetror?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mediabrus
    Användare
    • January 2006
    • 143

chokladciklid + tetror?

Hur stora fiskar vågar man ha tillsammans med chokladciklider (Hypselecara temporalis)? De är inte så stora ännu men blir ju biffiga med tiden och på flera ställen har jag läst att de är "fiskätare".

Funderar på att göra mig av med de ständigt lekande blåcikliderna och satsa på något annat i stället i mitt 375-liters SA-kar. Antagligen kommer jag att ha ett eller två stim med tetror, funderar på nättetra (Moenkhausia sanctaefilomenae) och stor smyckestetra (Nannostomus trifasciatus). Båda arterna blir runt 6 cm stora. Nättetran är kanske inte så himla snygg i sig, men jag tror den gör sig bra i ett silverglänsande stim på kanske 30 stycken. Att den är billig gör inte saken sämre. "Nannon" är otroligt snygg med sin spolformade kropp och vackra teckning. Lite dyrare dock. En tredje, gudomligt snygg art som kunde vara intressant är kejsartetran (Nematobrycon palmeri).

Hur stor är risken att dessa fiskar slutar sina dagar i magen på chokladcikliderna?
    http://www.umea.akvarieforening.se
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Risken är 99% skulle jag tro.

Har en chokladciklid på ung. 20cm och han äter gärna 5 cm killifisk som han får till frukost ibland

Men är det en upp till 10cm och tetrorna som du vill ha är fullvuxna så klarar dom sig ett tag.

Men kejsartetrorna ligger nog illa till.
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• mediabrus
      Användare
      • January 2006
      • 143

Som jag trodde då med andra ord. Jag får fundera ut något annat lämpligt sällskap åt chokladcikliderna. Det är ju en stor del av nöjet, att planera.

Kommentar

• endymion

Jag hade ordentligt stora chokladciklider men de rörde inte småfisk som inte gick i ytan. Däremot så fort nått rörde sig i de översta 10 cm av akvariet blev de mycket intresserade.

Kommentar

• mediabrus
          Användare
          • January 2006
          • 143

Bottenorienterade dvärgciklider borde fungera då eller? Typ kurvciklid och/eller någon apistogramma? Någon annan som har förslag på sällskap åt dem? Det är så himla svårt att hitta något. Större ciklider än 15 cm känner jag inte att jag får plats med i 375. Kanske en grupp jordätare? Jag vill ha fisk som inte käkar för mycket växter. All denna beslutsångest som är förenat med akvaristiken, ska man skratta eller gråta?

Kommentar

• johanh
            Användare
            • February 2007
            • 49

Colombiatetran?

Colombiatetran är lite högre och mycket snygg med dels röd/gula fenor och blåskimrande rygg. Den är högre i kroppen och borde klara sig bättre från att bli uppäten. Jag har skaffat ett gäng på 20 st för 2 v sedan och de håller bra ihop i stim än så länge. Pigga. Håller sig kring mittdelen av akvariet och uppåt.
            Har dessa ihop med ciklider som antagligen inte är lika hungriga som chokladcikliden (jordätare och nicaraguaciklid).

mvh Johan
            www.hansson.md/
            Umeå Akvarieförening

Kommentar

• mediabrus
              Användare
              • January 2006
              • 143

Colombiatetran är snygg och ganska hög. Har funderat på den innan.

Kanske jag skulle köra med några mindre jordätare, typ Cupido?

Kommentar

• Erik Åhlander
                Användare
                • September 2006
                • 796

Det finns massor med tetror som blir lite större som skulle gå utmärkt med Hypselecara, men dom är ju inte lika lätta att få tag på som de små vanliga.

Kommentar

Arbetssätt...