Hållande av räkor?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Acca
    Användare
    • January 2007
    • 60

Hållande av räkor?

Jag har funderingar på att skaffa räkor. Troligen ur familjen Atyidae, släktet Caridina eller Neocaridina. Har läst på om dessa och funnit att de är känsliga för pH, klor/kloramin, koppar och höga temperaturer. Är det någon som håller någon art ur dessa grupper och hur håller ni dem, främst med tanke på ovanstående känsliga punkter men även tankkompisar, inredning, storlek på karet etc?
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Har och har haft många olika räkor, och de är inte speciellt trixiga. Sköter man karet normalt så brukar de funka mycket bra. Några saker man får tänka på i allafall är att de är känsliga mot tungmetaller. Innebär att man inte ska använda algmedel och sådant i räkakvarier, de medlen innehåller ofta tungmetaller. Ynglen är små och kan sugas in i filter, och en del är glada för att se om livet utanför akvariet är roligare - täckglas rekommenderas. De brukar funka allra bäst i kar med lite finare sand (de ska aldrig hållas i helt kala akvarier). Som sällskap ska det inte vara firrar som kan äta dem - många småfirrar funkar ypperligt (mindre tetror, ungfödare, en del killis, corydoras och liknande). Fredligare och mindre dvärgciklider kan också funka, men det blir inte lika många räkyngel som överlever. Dvärgcikliderna brukar däremot frodas...

Stämmer även bra med känslighet för höga temperaturer - över 25 grader ska man se upp med. Kan funka ibland, men jag vet folk som tappat hela sin population under sommarmånaderna. En del räkor kommer från snabbflytande vattendrag, vilket kan vara en förklaring till att de trivs med lite kyligare vatten. De framavlade varianterna är känsligare och växer långsammare (t ex Crystal Red, Black & White).

Hilsen,

P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 04 March 2007, 09:13.
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Acca
      Användare
      • January 2007
      • 60

Tackar för svar.

Täckglas har jag alltid och algmedel = skrapa och Ancistrusar. Vi har dock helt klart koppar i ledningarna då handfaten blir en aning gröna. Räcker det att behandla vattnet med Aqutan eller dylikt vid vattenbyten?

Kommentar

• choffe
        Användare
        • November 2005
        • 841

jag har ett 20 liters kar med räkor (körsbär och crystal red). där har jag inget annat än räkor(förutom småsniglar ), jag har väldigt grovt grus som är runda (förstår inte varför det inte skulle funka, patrik!?). växter har jag ganska mycket som dom kan klättra i + att det är snyggt. jag har en "luftdriven pump", ja vad det nu kallas. det gör att det inte finns risk för att räkorna sugs in i pumparna, eftersom att det bara är ett "stort filter".......

enligt mig så är crystal red en räka som dör hela tiden (lyckas du patrik?isf tipsa mig!) men körsbärsräkan är däremot en mycket lättodlad räka!

lycka till!

/christoffer
        Senast redigerad av choffe; 04 March 2007, 20:45.
        Christoffer Lundholm

Kommentar

• Acca
          Användare
          • January 2007
          • 60

Hm, så typiskt att Crystal Red ska vara tjurigare då, det var den jag fastnat mest för. Någon som lyckats bättre med Crystal Red som sagt?

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Mjo, det kan funka med grövre grus också, men finare sand är bättre. Handlar om deras balanssinne faktiskt. Crystal Red är en odlingsvariant av Bee shrimp, så den är lite känsligare. Verkar mest vara temperaturen som är trixig med den, den ska inte gå för varmt. Under 25 grader, eller lägre. Den fixar inte heller för kallt (någonstans runt 17 grader dör de av kylan). Bland mina första Crystal red så dog några stycken, men jag fick fram ett par kullar - de frodas numera. Koppar borde kunna motverkas av vattenberedningsmedlet, men blir det grönt i handfatet så tippar jag på att ni även har rätt lågt pH i kranen. Egen brunn? Liksom snäckor så består räkornas skal av mestadels kalcium, så de verkar trivas lite bättre om det finns kalcium i akvariet. Krossade snäckskal eller kalkbitar på botten funkar bra. Ett annat tips är att ALDRIG suga ut de tomma skalen när de ömsat - de äter upp dem rätt snabbt. Tänk också på att småräkorna inte är några långlivade djur. Tippar på att max livslängd för de mindre räkorna är någonstans runt ett år. När man köper dem är de könsmogna, och de yngsta har kanske ett halvår kvar att leva. Odlarna har dock oftast inga stora möjligheter att avgöra räkornas ålder, så en del gamlingar hänger säkert med. Även om man sköter nyinköpen perfekt med inkoppning kan alltså några trilla av pinn rätt snabbt pga ålder.

Hilsen,

P
            Senast redigerad av PatrikMalmo; 05 March 2007, 08:02.

Kommentar

• Acca
              Användare
              • January 2007
              • 60

Stämmer att vi har eget (lokalt) vatten och att pH-värdet är ganska lågt, runt 6.5 för närvarande. Men detta åtgärdas med kalkstenskross i bottenbaterialet i en majoritet av karen, bikarbonat i ett.

Kommentar

• choffe
                Användare
                • November 2005
                • 841

jag tror att ph:t i kranen ligger på ca 7 hos mig. men i karet borde det vara lite lite högre eftersom att jag har en kalksten lite mindre än datormusen men ska man kanske ha lite bikarbonat? känns egentligen inte som att bikarbonat gör sig hemma hos räkor.....men borde inte kalksten räcka? ajja, tips på hur man lyckas med crystal red är jag tacksam för. (lånar tråden..)

mvh christoffer
                Christoffer Lundholm

Kommentar

• Lutt
                  Användare
                  • October 2005
                  • 1919

kommunalt vatten brukar ligga runt ph 8, egen brunn kan det skilja rejält på....

körsbärsräkor och crystal red kan väl inte korsas va, någon som vet?

och jag såg en glasräka här om dagarna är det någon som vet det latinska namnet?

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Kalksten ska räcka fint för deras kalciumbehov. pH:t vet jag faktiskt inte hur viktigt det är, mina har funkat bra i lite olika pH - bara de får kalcium. Har dock inte haft dem verkligt surt, men jag tippar på att de inte funkar särdeles bra i pH från 6,5 och under.

Red cherry och Crystal red ska vara två olika arter (om du fått rätt uppgifter), så de ska inte korsa sig. Bee shrimp, Crystal red och Black & White kan däremot korsas - de är varianter av samma art.

Glasräka säger inte mycket, det finns ett flertal arter med räkor som är mer eller mindre genomskinliga. Storlek? Stora eller små klor? Frisimmande eller bottenlevande? Någon teckning alls på huvudet? Spetsig topp på stjärten eller en mjuk böj? Well... även om man vet allt detta kan de vara svåra att artbestämma.

Hilsen,

P

Kommentar

• Lutt
                      Användare
                      • October 2005
                      • 1919

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Kalksten ska räcka fint för deras kalciumbehov. pH:t vet jag faktiskt inte hur viktigt det är, mina har funkat bra i lite olika pH - bara de får kalcium. Har dock inte haft dem verkligt surt, men jag tippar på att de inte funkar särdeles bra i pH från 6,5 och under.

Red cherry och Crystal red ska vara två olika arter (om du fått rätt uppgifter), så de ska inte korsa sig. Bee shrimp, Crystal red och Black & White kan däremot korsas - de är varianter av samma art.

Glasräka säger inte mycket, det finns ett flertal arter med räkor som är mer eller mindre genomskinliga. Storlek? Stora eller små klor? Frisimmande eller bottenlevande? Någon teckning alls på huvudet? Spetsig topp på stjärten eller en mjuk böj? Well... även om man vet allt detta kan de vara svåra att artbestämma.

Hilsen,

P
                      glasräkan: stor, långa men små klor, gröna ägg....är det ända jag kunde se och att den hette caridina sp men vad hjälper det

Kommentar

• Gabbi
                        Användare
                        • April 2002
                        • 897

Ursprungligen postat av Acca
                        Hm, så typiskt att Crystal Red ska vara tjurigare då, det var den jag fastnat mest för. Någon som lyckats bättre med Crystal Red som sagt?
                        På jobbet fick vi in ca 15 Crystal red räkor för 2 år sedan. De fick bo i ett 60 x 60 x 60 med massa växter. Nu två år senare har vi sålt flera tusen ur det akvariet, och har minst tusen till i nuläget. Akvariet har aldrig varit kallare än 27,5 eftersom lokalen är så varm. På sommaren kanske 29-30. Jag menar inte att det är det ultimata, men det verkar fungera iallafall.
                        www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• Acca
                          Användare
                          • January 2007
                          • 60

Tack för alla intressanta svar. Kul att höra att hög temp inte nödvändigtvis måste vara en dödsdom, de skulle vara svårt att hålla mina kar under 25 grader under sommarn. Ska invänta apparaturen till att starta upp två kar till så ska jag nog köpa mig några Crystal Red eller Körsbärs- till något av karen sedan när de är inkörda.

Kommentar

• choffe
                            Användare
                            • November 2005
                            • 841

Ursprungligen postat av Lutt
                            kommunalt vatten brukar ligga runt ph 8, egen brunn kan det skilja rejält på....

körsbärsräkor och crystal red kan väl inte korsas va, någon som vet?

och jag såg en glasräka här om dagarna är det någon som vet det latinska namnet?
                            körsbär och crystal red kommer från olika släkten, så därför korsas dom ej.

här är en supertråd från zoopet om räkor, kolla den!!! förstasidan är dessutom med "svar" på din fråga lutt.
                            Lite trött på att det är så många likadana frågor i samma forum på rad. gör denna tråd för att kanske slippa det i framtiden? Olika sorters räkor: atyid räkor, dvärg räkor involverar bland annat: Neocaridina cf. zhangjiajiensis "white" (http://www.petshrimp.com/snowballshrimp.html) Neocaridina cf.
                            Senast redigerad av choffe; 05 March 2007, 22:42.
                            Christoffer Lundholm

Kommentar

• choffe
                              Användare
                              • November 2005
                              • 841

Ursprungligen postat av Gabbi
                              På jobbet fick vi in ca 15 Crystal red räkor för 2 år sedan. De fick bo i ett 60 x 60 x 60 med massa växter. Nu två år senare har vi sålt flera tusen ur det akvariet, och har minst tusen till i nuläget. Akvariet har aldrig varit kallare än 27,5 eftersom lokalen är så varm. På sommaren kanske 29-30. Jag menar inte att det är det ultimata, men det verkar fungera iallafall.
                              tjena skicka in bild, vore verkligen kul att se!
                              Christoffer Lundholm

Kommentar

Arbetssätt...