Troligt fall av columnaris-bakterier

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    Användare
    • December 2006
    • 263

Troligt fall av columnaris-bakterier

Någon här som har erfarenhet av Columnaris?

Några av mina fiskar har blivit lite vita om munnen, nästan lite ludna. En av fiskarna är även lite vilsen av sig och simmar väldigt segt och långsamt. Vad jag läst mig till skulle det kunna vara columnaris-bakterier. Vad botar jag mina fiskar lämpligast med? I sera's sjukdomsbrochyr tippsar de om sera baktopur. Kan det vara något eller finns det bättre medel? Vart köper jag det i så fall?

Hur går själva behandlingen till? Bör jag köra med kolfilter efter behandlingen?

Akvariet är på 450 liter
    Jag har pH 7,6 och kH 4. Har i 1 msk salt + 1 msk natriumbikarbonat vid varje vattenbyte.

Fiskarna är:
    Labidochromis caeruleus (golden)
    Labidochromis sp. "hongi" red
    Melanochromis cyaneorhabdos
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • June 2004
    • 1582

Prata med Perikles här på forumet, hans fiskar har haft det.

Kommentar

• Cissi
      Användare
      • June 2006
      • 357

Jag har själv haft stora problem med columnaris och anser att jag bildat mig en klar uppfattning om vilket preparat som funkar. Bactopur har aldrig funkat för mig, det enda som jag använder nu är Myxazin från Waterlife. Har köpt mig en 500ml flaska för att den är så bra.
      Jag rekommenderar att du testar den med en gång eftersom det garanterat fungerar.
      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

Kommentar

• Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

Det var intressant! Är inte det vanliga svaret att man inte blir av med det om det en gång satt sig i ett kar?

Columnaris brukar väl yttra sig som köttiga sår och inte som vita tussar?
        Tony Englund

Kommentar

• Cissi
          Användare
          • June 2006
          • 357

Ursprungligen postat av Tony
          Det var intressant! Är inte det vanliga svaret att man inte blir av med det om det en gång satt sig i ett kar?

Columnaris brukar väl yttra sig som köttiga sår och inte som vita tussar?
          Jag har haft två kar samtidigt och i ena räckte det med en behandling med Myxazin så kom det aldrig tillbaka. Det andra var krångligare, kanske för att jag började med Furamor-P. Men det försvann också efter Myxazin. Detta var kanske i oktober-november förra året. Allt har varit lugnt tills för ca en vecka sen då det kom tillbaka, men i med Myxazin och det blir bra. Tror att det kom tillbaka för att jag tillsatt ny fisk.

Jag har aldrig sett köttiga sår, det börjar som en "mjölkmustasch" som drar sig längre upp och även på underläppen. Jag fick fenröta i samma veva också. Men jag anser att det är ganska lätt att bli av med, dock kan jag inte riktigt stärka att det är svårt att få ur karet. Det har nog mycket med invånarna i karet och vattenkemi att göra också.

Kommentar

• MagArne
            Användare
            • December 2006
            • 263

Jag tar och köper det som finns hemma hos min lokala akvarieaffär och provar. Sera och JBL's produkter har jag sett att han har på hyllan.
            Nu när jag sett att en av fiskarna börjat bete sig konstigt vill jag börja behandlingen så fort som möjligt.

Ska jag tömma ur 1/3 av vattnet i akvariet för att spara på medicinen?
            Filtermaterialet bör jag ta ur va? Ska jag förvara skumfiltren från 2252:an på något speciellt sätt?
            Ska jag köpa kolfilter till 2252:an samt en flaska nitrivec att ha när behandligen är klar?
            Ska jag mata fiskarna under behandlingen? Kanske ge dom mat precis innan? De äter ju fortfarande iaf.

Jag har aldrig medicinerat fiskar tidigare och vill vara väl förberedd när jag drar igång efter jobbet i ikväll.

Kommentar

• Cissi
              Användare
              • June 2006
              • 357

Om du ska ta ut filtermaterialet beror helt på vilken medicin du köper. Myxazin tex skadar inte de goda bakterierna och bryts även ner efter 24h vilket gör att du inte behöver köra med kol.
              Gör ett vattenbyte innan du börjar medicineringen. Det är helt upp till dig om du vill minska vattennivån för att spara på medicinen.
              Jag matade mina fiskar under behandlingen dock mycket sparsamt.

Kommentar

• MagArne
                Användare
                • December 2006
                • 263

Var nyss förbi akvarieaffären men det var ju inte den ordinarie akvariehandlar som var där så jag vet inte riktigt vad jag har fått. Det är fiskmat med nåt antibakteriellt innehåll. Det står att den fungerar mot colmunaris och fenröta. Hoppas det gör susen och fisken äter det.

Jungle Anti-Bacteria, Medicated Fish Food. 1 OZ (28g) står det på burken.
                Senast redigerad av MagArne; 02 March 2007, 11:56.

Kommentar

• kaj.p
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2294

Undrar som Tony om det verkligen är frågan om Columnaris. Här en länk http://www.nationalfishpharm.com/art...olumnaris.html
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2694

Columnaris ser ofta ut som just bomullstussar, och sitter ofta vid munnen. Det är först när det gått rätt långt det börjar bli sår. Jag skulle tippa det är Columnaris.

Columnaris gillar inte salt; kan vara läge att salta vattnet lite, i alla fall om du inte har ett växtakvarium. Det gillar inte låga pH heller, men det kanske är svårare att fixa i ett malawikar. Får man stopp på det snabbt kan fisken bli nästan helt återställd; har hela mundelen ruttnat bort är det nog bästare att avliva fisken, även om det går att få stopp på infektionen.

Bra referens för fisksjukdomar: http://www.fishpalace.org/Disease.html
                    Senast redigerad av Mike_Noren; 02 March 2007, 12:43.

Kommentar

• Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2694

Surfade runt efter en annan länk jag sett om columnaris, men hittade den inte. Hittade dock FAO's handledning för hur man hanterar Flexibacter columnaris:

"Columnaris disease: The causative agent of columnaris disease is a Gram negative bacterium Flexibacter columnaris that moves by a creeping or flexing action. Columnaris disease is commonly occurring throughout the world and affects virtually all species of freshwater fishes. The disease begins as an external infection with lesions appearing on the body surface and gills. The type of lesion varies with the fish species, and as the disease progresses, lesions spread and may cover most of the body. In rohu (Labeo rohita) the necrotic lesions begin at the outer margin of the fins and spread towards the body (Kumar et al., 1986).

Whitish ulcerations and haemorrhages may also be observed. Bacteria apparently gain entrance to the dermal tissues as a result of injury, multiply in the connective tissue and reach the musculature where they form red ulcerations. Erosion of the gill lamellae may also be observed. Diagnosis of columnaris disease in fish is usually based on the presence of the bacterium in typical external lesions on the body.

Outbreaks of columnaris appear to be related to unfavourable environmental conditions such as low oxygen levels and accumulations of metabolic byproducts (Meyer, 196. The stress of crowding (Wedmeyer, 1974), handling (Kumar et al., 1986) or holding them at above normal temperatures as well as the stress of external injury, facilitate the transmission and outbreak of the disease.

Environmental improvements, especially increased oxygenation, control of organic addition, etc., are the most valuable supportive therapy. Practical control of outbreaks of columnaris is possible with a number of drugs, including copper sulphate (0.5–1.0 ppm) and potassium permanganate (2–3 ppm) in pond treatment.

Various other treatments are also employed including dip treatment for 1–2 minutes in 1:2 000 copper sulphate colution. If the fish are able to feed, incorporation of oxytetracycline in the feed at the rate of 8 g/100 kg of fish/day for 10 days is also effective.

It should be noted that fish may harbour cutaneous lesions, systemic infections or both. As long as the disease is confined to ;external lesions, control can be successfully achieved, but once the infection has become systemic the disease is usually fatal."

-- http://www.fao.org/docrep/003/T0555E/T0555E10.htm

För att hitta mer info om sjukdomen, googla efter "Flexibacter" eller "Flavobacterium".
                      Senast redigerad av Mike_Noren; 02 March 2007, 12:53.

Kommentar

• MagArne
                        Användare
                        • December 2006
                        • 263

Så här har jag gjort hittills.
                        Jag sprang hem på lunchen och utfodrade en gång med "Anti-bacteria" maten. Fiskarna var som jag trode inte speciellt förtjust i maten men de tuggar ju iaf på den.
                        Jag gjorde även ett vattenbyte och hällde i en dubbel dos med sera aquatan. Körde även med min vanliga dos med salt, natriumbikarbonat och Tetra NitrateMinus vid vattenbytet.

Nu ikväll så har jag hällt i en dos eSHa 2000 medicin som förhoppningsvis ska få fiskarna friska. Vattnet blev grönt så det är nog samma kvalisort som sera bactopur som också sägs färga vattnet grönt. Jag kör med filter som vanligt vilket ska gå bra enligt manualen.

Jag kommer att mata fiskarna med anti-bakteria i en vecka samt fullfölja medicineringen av eSHa 2000 som ska vara i tre dagar så får jag se vad som händer.

Tack för all hjälp

Kommentar

• Perikles
                          Användare
                          • December 2005
                          • 658

Ursprungligen postat av Bright_Blue
                          Prata med Perikles här på forumet, hans fiskar har haft det.
                          Jag vet faktiskt inte om det var Columnaris mina fiskar hade. Det började som ett litet "munsår" för att utvecklas till vit-trådiga "maskar" som åt upp hela huvudet. Jag har medicinerat med allt som finns på marknaden, inget funkade. Jag har hört att kommunen där jag bor har haft problem med micromaskar i vattnet, möjligtvis kan det vara orsaken. Problemet uppstår ofta i augusti månad och det är mest yngel som blir drabbade.
                          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                          Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Mike_Noren
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2694

Munsår och vita trådar låter som columnaris/flexibacter.
                            Det finns tyvärr multiresistenta stammar lite varstans, pga odlare som doserar profylaktiskt med antibiotika, du kan ha råkat på en sån.

"Micromask i vattnet" bör väl vara nån liten frilevande nematod, kan inte tänka mig att såna ställer till några problem.

Kommentar

• Perikles
                              Användare
                              • December 2005
                              • 658

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                              Munsår och vita trådar låter som columnaris/flexibacter.
                              Det finns tyvärr multiresistenta stammar lite varstans, pga odlare som doserar profylaktiskt med antibiotika, du kan ha råkat på en sån.

"Micromask i vattnet" bör väl vara nån liten frilevande nematod, kan inte tänka mig att såna ställer till några problem.
                              Jag har hört att Mörbylånga kommun har/haft problem med bakterier i kranvattnet, och de fall som jag beskrivit ovan peakar i augusti månad (rötmånad).
                              För att undvika "fiskspetälskan" i år så har jag införskaffat uv-filter som jag tänker köra vid vattenbytena.
                              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                              Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

Arbetssätt...