If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Plattfiskar är riktigt fina. Någon gång i mitt liv hoppas jag slippa hårdprioritera arter jag kan ha...för Discus ligger mig varmt om hjärtat.
Det är lite så det har varit för mig innan. Äntligen hade jag möjligheten att avvara ett kar till dessa härliga fiskar. Tanken är att dra upp dem i detta kar med bar botten, för att sedan låta de vuxna fiskarna gå i ett inrett akvarie.
Plattfiskar är riktigt fina. Någon gång i mitt liv hoppas jag slippa hårdprioritera arter jag kan ha...för Discus ligger mig varmt om hjärtat.
vad besviken jag blev! plattfiskar... trodde jag i min enfald (i alla fall i en tiondels sekund) att det skulle vara riktigt ekta plattfiskar... klart det inte är. och jag som innerst inne drömmer om en kalt saltvattenskar med inhemska fiskar i, så klart plattfiskar (äkta alltså) ock! lycka till med högt kar med platta fiskar!
vad besviken jag blev! plattfiskar... trodde jag i min enfald (i alla fall i en tiondels sekund) att det skulle vara riktigt ekta plattfiskar... klart det inte är. och jag som innerst inne drömmer om en kalt saltvattenskar med inhemska fiskar i, så klart plattfiskar (äkta alltså) ock! lycka till med högt kar med platta fiskar!
Det brukar faktiskt komma in någon art från sydamerika som är som vår vanliga Svenska flundra. Lever i saltvatten och gär upp i floder med sötvatten utan problem. Kanske lite lättare att hålla än kallvatten?
Har sett den på trop ngn gång, han hade den ihop med rockor. Riktigt fräck var den, dock sa han att den låg nergrävd 90% av tiden..
tack för era kommentarer och jag har funderat på sötvattensplattisar (äkta sådana, jocke). men sen, det är liksom inte grejen inte. visst tycker jag om mina jordätare och malar!!! men har en fiskat i det salta och fått bloda tand, samt just att egentligen vilja ha hemmavidfiskar utan flygplanstransport och internationell odling å allt, så... vore karet inte så förbaskat dyrt med kyl å skit så hade jag sedan länge pressat näsan i karrutan å glott på ingrävda plattissar...
tack för era kommentarer och jag har funderat på sötvattensplattisar (äkta sådana, jocke). men sen, det är liksom inte grejen inte. visst tycker jag om mina jordätare och malar!!! men har en fiskat i det salta och fått bloda tand, samt just att egentligen vilja ha hemmavidfiskar utan flygplanstransport och internationell odling å allt, så... vore karet inte så förbaskat dyrt med kyl å skit så hade jag sedan länge pressat näsan i karrutan å glott på ingrävda plattissar...
Det har ju nämnts innan i tråden att flundror ofta är nedgrävda. Om man ska uppskatta ett kar med vertikala plattfiskar är det nog en fördel om man har något annat intressant i karet som syns åtminstone 90% av tiden. För 10 år sedan köpte jag en ål från Tanganyikasjön (som förvisso inte är platt, men bra på att gömma sig i sanden). Det var en grymt intressant och rolig fisk. Jag hade den i min dårvarande lokal, och såg den kanske ett par gånger i veckan. Den blev t.o.m. lite av en myt hos mina kompisar som är totalt ointresserad av fisk, och fortfarande hävdar att Tanganyikaålen aldrig har existerat (även om en av dem faktiskt såg den...).
Den blev t.o.m. lite av en myt hos mina kompisar som är totalt ointresserad av fisk, och fortfarande hävdar att Tanganyikaålen aldrig har existerat (även om en av dem faktiskt såg den...)./Jocke
där ser du! d var så jag hade tänkt. nä men bonus hade det varit i så fall. om jag nu nån gång ska få ett sånt kar, ska jag min san gå och fånga plattfiskarna med handen, vilket är lättare än att det låter, så länge jag nöjer mig med femkronors size och hoppas på att ha tur att få upp de i size i karet. nästa steg är definitivt att överlista några fjärsingar som finns hur många som helst längs bohuskusten, inhemsk "piraya" vet la du! sen får man ju se att få in någon knurrhahne också eller två! men nu blir det definitivt fel ämne...
Kommentar