SA-Bilder - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Koi-fantast
    Användare
    • November 2007
    • 555

Ursprungligen postat av KuRtaN
    Lite kort igen då

Bild 1: Peru Altum (Blue Honey)
    Bild 2: Min Heroes Nottatus hane.
    Bild 3: En okänd mal jag har ca 17-18cm
    Bild 4: Mina stora Leucosticta är på g att leka igen
    Jag tycker att bild två liknar en Heros sp red shoulder.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• zenon
      Användare
      • September 2009
      • 168

Ursprungligen postat av zenon
      Behövde inte vänta så länge. Första paret har redan lekt.
      Och så här såg det ut när mina "hanar" hade gjort det . Det usla ljuset gör att färgerna försvinner på filmen, men men...

Senast redigerad av zenon; 16 November 2009, 12:49.

Kommentar

• zenon
        Användare
        • September 2009
        • 168

Electric Blue Rams

Och denna visar när det andra paret lekte efter cirka fyra dygn i mina domäner. Tycker denna blev bättre än den förra jag nyss postade.

Senast redigerad av zenon; 16 November 2009, 12:48.

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Koi-fantast
          Jag tycker att bild två liknar en Heros sp red shoulder.
          Det är dock absolut en Heros Notatus! Se gärna en av mina VF på bl.a bilderna i inlägg 418 och 419, sidan 42 i den här tråden för jämförelse med neutral färgsättning...Snarlik! (Dock avsevärt mörkare samt skarpare färgning vid lek)

Mvh/Andreas.
          Senast redigerad av Gäst; 14 November 2009, 16:45. Anledning: förtydligande

Kommentar

• Koi-fantast
            Användare
            • November 2007
            • 555

Ursprungligen postat av A C-son
            Det är dock absolut en Heros Notatus! Se gärna en av mina VF på bl.a bilderna i inlägg 418 och 419, sidan 42 i den här tråden för jämförelse med neutral färgsättning...Snarlik! (Dock avsevärt mörkare samt skarpare färgning vid lek)

Mvh/Andreas.
            Jag tycker att bilderna i inlägg 418 och 419 visar Heros sp red shoulder / Heros sp rotkeil. De har små prickar men de sitter symetriskt. Den mörkare färgen som fisken visar upp förefaller för mig vara känslomässig likväl som intensiteten på de mörka banden. För notatus så är prickarna större och lite olikformade, mer framträdande och sitter mer asymetriskt. Här är en bild på notatus, http://www.cichlids.com/pictures/pic/Heros_Notatus.html
            Här är en bild på red shoulder, http://www.malawicichlidhomepage.com...s_rotkeil.html

Släktet behöver iaf mer forskning för jag har sett en del varianter på red shoulder och red shoulder är mer ett handelsnamn innan vetenskapen hinner ikapp.

Mvh Matti
            Senast redigerad av Koi-fantast; 16 November 2009, 15:48.

Kommentar

• Gäst

Jag tycker att bilderna i inlägg 418 och 419 visar Heros sp red shoulder / Heros sp rotkeil.
              Hej!
              Det står dig naturligtvis fritt att tycka vad du vill men rotkeil återfinns i Peru...Hanen i inlägg 418 och 419 som förövrigt inte har röd skuldra är fångad i Rio Negro och såld till mig som Heros notatus!

De har små prickar men de sitter symetriskt. Den mörkare färgen som fisken visar upp förefaller för mig vara känslomässig likväl som intensiteten på de mörka banden. För notatus så är prickarna större och lite olikformade, mer framträdande och sitter mer asymetriskt. Här är en bild på notatus, http://www.cichlids.com/pictures/pic/Heros_Notatus.html
              Här är en bild på red shoulder, http://www.malawicichlidhomepage.com...s_rotkeil.html
              Hantelciklider generellt är spridda över ett väldigt stort utbredningsområde i naturen och uppvisar därmed en väldigt stor variation av pigmentering beroende på lokal. Den av de (f.n) beskrivna arterna som är mest utbredd i naturen är Heros efasciatus som bl.a kan påträffas längs med i princip hela Amazonfloden västerut hela vägen till Peru och som av allt att döma även är ursprungskällan till odlingsformer såsom "guld". Jag tippar att även rotkeil endast är en naturlig lokal färgform av just efasciatus. När det gäller Heros notatus förekommer den rikligast i Rio Negro och troligen (Beroende på hur man klassificerar) ända till Rio Essequibo. Heros sp."Guyana" uppvisar i regel jämförsvis väldigt stora prickar och jag ser ofta folk på olika forum slentrianmessigt benämna just den som Heros Notatus enbart på grund av just dess stora prickar. Faktum tycks dock vara att de lärde är oeniga om huruvida den "storprickiga hanteln från Guyana" överhuvudtaget skall räknas som en notatus. I vilket fall som helst så menar jag att det är orimligt att varken bekräfta eller dementera en Heros som notatus på basis enbart av dess prickars utseende då variationen är enorm...Inte bara geografiskt utan även individuellt.

Släktet behöver iaf mer forskning för jag har sett en del varianter på red shoulder och red shoulder är mer ett handelsnamn innan vetenskapen hinner ikapp.

Mvh Matti
              Som sagt...Redshoulder är förmodligen en naturlig lokal färgform av Heros efasciatus. Möjligen kommer efasciatus, notatus inklusive sp. "Guyana" samtliga att benämnas Heros efasciatus i framtiden! Vi får lita på genetiken och visst hoppas vi att det blir mer ordning i släktet så småningom!

Mvh/Andreas.

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Mycket intressant discussion!

Jag har just koppat in 3 Hero sp. Red Shoulder i mitt 936 liters kar och de kommer framöver att gå med ett gäng geophagus (altifrons alt tapajos...) + ytterligare en ciklid art (aequidens metae kanske)

hur som hellst så fick jag en som är lite större och på akvarielagret trodde de att det var en hona och de två andra är mindre och från samma kull. Av dessa två mindre är den minsta färgad som typisk red shoulder och den siste är ganska blekt färgad, men som sagt från samma kull.

Idag observerade jag att den minsta blev jagad hela tiden av den mellan stora och denne i sin tur höll ihop med honan. Svårt att hänga med?

Karet är just startat (någon vecka sedan)och dessa introducerades i lördags tillsammans med 20 dolkstickstetror.

Jag är ute efter 2 st till för att vara säker på att få ett par 1+1 och resten får jag lämna in någonstans? Men jag hittar inga i sthlm just nu. Tips???
                Senast redigerad av DaRe; 17 November 2009, 22:28.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• chippog
                  Användare
                  • August 2008
                  • 251

håller med! mycket intressant diskussion! mest intressant är dock i de flesta fall att kunna hitta rätt namn till firren en tänker köpa/har köpt för att kunna skapa så bra betingelser som möjligt i firrens nya hem. så att, när de lärda har stridit färdigt, kommit fram till rätt art och döpt den till dess rätta namn och när dammet har lagt sig efteråt, då väntar vi som vill veta om beteende, vattenvärden mm. på just denna information. så skynda på gott herosforskafolk och enas om vad som är vad och glöm ej hur firren bör bete sig bland annat. hälsar en framtida herosägare!
                  en kan bli beroende av att sitta framför karet

Kommentar

• ulf
                    NCS Medlem
                    • September 2002
                    • 124

G. Brasiliensis

hona + hane med yngel...

Kommentar

• discusred
                      Användare
                      • June 2004
                      • 851

Ursprungligen postat av KuRtaN
                      Lite kort igen då

Bild 1: Peru Altum (Blue Honey)
                      Bild 2: Min Heroes Nottatus hane.
                      Bild 4: Mina stora Leucosticta är på g att leka igen
                      Din okända mal tror jag är en Cochliodon Hypostomus sp "Paraguay"

Kommentar

• Koi-fantast
                        Användare
                        • November 2007
                        • 555

Andreas, jag har säkert fel men jag tycker att den liknar rödskuldra eller heros sp Tapajos red spot. Somliga rödskuldra verkar ha tappat det röda i nacken och förekomsten av prickar kanske är större än jag ser på bilderna vilket gör att arten kanske är Tapajos som exporteras. http://www.amazon-exotic-import.de/G...Red%20Spot.htm

Kommentar

• KuRtaN
                          Användare
                          • February 2008
                          • 778

Ursprungligen postat av discusred
                          Din okända mal tror jag är en Cochliodon Hypostomus sp "Paraguay"
                          Ja men titta det är ju precis den Tackar! Alltid kul att kunna svara på vad alla fiskar heter som man har och detta var den enda jag inte visste ngt om
                          Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• Janne E
                            Användare
                            • April 2002
                            • 382

KurTaN,
                            Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

Mvh Janne

Kommentar

• FrePGun
                              Användare
                              • March 2009
                              • 2410

Lite nya bilder....

Ap. Bitaenita leker ofta verkar det som, har sett rom men inga yngel, tråkigt.

Samt lite bilder på det stora akvariet som jag möblerat om igen.

Kommentar

• olof
                                Användare
                                • April 2002
                                • 1823

Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                                Lite nya bilder....

Ap. Bitaenita leker ofta verkar det som, har sett rom men inga yngel, tråkigt.

Samt lite bilder på det stora akvariet som jag möblerat om igen.
                                Ser fint ut. De där skalarerna ser ut som något alldeles extra på sista bilden.

mvh

olof
                                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

Arbetssätt...