SA-Bilder - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_720
    Användare
    • November 2003
    • 368

Ursprungligen postat av Crenicichla
    Micke-720

Glömde ju svara på hur många jag har.
    Jag har 8st Satanopera Sp.
    6st vuna kring 20cm och 2st juveniler på 4cm ca
    Trevligt med en hel grupp!!

Min personliga favorit Jordätare är nu G.Altifrons tidigare har jag haft en massor med Orange Head. Dessa såldes till förmån för en grupp VF Altifrons.
    Vilka redan har lekt 2 ggr på 3 månader (en lyckad). Tyvärr trodde jag ej på dem så jag har ej yngel än.

Ovan för den mörkare delan av karet sitter en spot med lågenergilampa i vilket ger det dovare skenet samt att en av modulerna som sitter limmad i överkant kar skärmar av en del ljus från lysrören.

Kommentar

• Crenicichla
      Användare
      • November 2006
      • 1055

Ursprungligen postat av Micke_720
      Trevligt med en hel grupp!!

Ovan för den mörkare delan av karet sitter en spot med lågenergilampa i vilket ger det dovare skenet samt att en av modulerna som sitter limmad i överkant kar skärmar av en del ljus från lysrören.
      Riktigt snyggt... får kanske försöka skapa ngt liknande i mitt 720
      MVH

Kristofer

Kommentar

• Crenicichla
        Användare
        • November 2006
        • 1055

Ursprungligen postat av A C-son
        Tack, de ÄR faktiskt snygga!
        Men bilden är inte speciellt rättvis då jag blev tvungen att smyga mig på dem snett ovanifrån för att de inte skulle skingras, vilket bidrog lite till att "platta till" dem. Skall försöka ta en bättre bild vid ett senare tillfälle efter ett vattenbyte,med lite bättre ljus och med en putsad ruta...

Angående storleken så vill jag först säga att de absolut inte är fullvuxna ännu samt att jag från början köpte fyra individer där hanen var den största och honan den minsta, det har varit mkt lek sedan de inhandlades och det har såklart ochså bidragit till storleksskillnaden då hanen är ett riktigt matvrak och honan i princip aldrig lämnar ägg/yngel för att äta. Snart dags att dela på dem en period kanske så att hon kan komma ikapp lite men efter att ha haft ett flertal hantelciklider under 22 år kan jag säga att storleken faktiskt kan variera ganska mkt mellan olika individer livet ut. Min erfarenhet säger att denna hane blir närmare 25 cm medans honan knappt lär kunna uppnå 15 cm. Alltså främst en fråga om stor resp liten individ, men visst ser de lite omaka ut! Det "andra paret" som förövrigt var svarta var mer normala och jämnstora men fixade överraskande nog inte konkurensen från "jättehanen" men lämnade avkomma som jag sparat en del av, bilder på dem kan ochså skickas vid intresse.

Förresten, riktigt intressanta de där "lipsen" Crenicichla!

Mvh/Andreas.
        Blir spännande att se vart de slutar i storlek för dem!
        Skicka gärna in mer bilder, alla bilder är intressanta så längen de gäller SA!

Jo "lipsen" är en ganska intressant historia i sig, eftersom ingen hittills har kunnat fastställa vad det är för sort de igentligen är..
        Men skam den som ger sig, jakten går vidare!
        MVH

Kristofer

Kommentar

• olof
          Användare
          • April 2002
          • 1823

Hej!

Just Satanoperca är kanske den mest kaosartade av alla sydamerikanska ciklid genus. Det är med och utan prickar och väl spridda fångstplatser. Samtidigt finns inte alls samma starka hobby intresse som för Geophagus. Det blir väl reda i et också vad tiden lider.

mvh

olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• jegt
            Användare
            • March 2006
            • 50

Några bilder på mina Crenicichla Saxatilis med 12 veckor gamla yngel:

Hälften av ynglen går med föräldrarna och hälften i ett separat kar. Ynglen är runt 5cm men varierar en hel del i storlek. Föräldrarna är väl runt 20cm.

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Ursprungligen postat av jegt

Hälften av ynglen går med föräldrarna och hälften i ett separat kar. Ynglen är runt 5cm men varierar en hel del i storlek. Föräldrarna är väl runt 20cm.
              Riktigt riktigt coolt!
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Crenicichla
                Användare
                • November 2006
                • 1055

Ursprungligen postat av olof
                Hej!

Just Satanoperca är kanske den mest kaosartade av alla sydamerikanska ciklid genus. Det är med och utan prickar och väl spridda fångstplatser. Samtidigt finns inte alls samma starka hobby intresse som för Geophagus. Det blir väl reda i et också vad tiden lider.

mvh

olof
                ja någon vidare ordning verkar det inte vara.. håller på å mailar Thomas Weidner så vi får se om han kan hjälpa mig att bena ut det hela.

// Kristofer
                MVH

Kristofer

Kommentar

• Crenicichla
                  Användare
                  • November 2006
                  • 1055

jegt

riktigt snygga fiskar och en riktigt juste inredning. med risk för att verka gnällig.. kanske skulle vart gött att inte se igenom karet men de störde inte överdrivet mycket.
                  Annars var allt skit snyggt!

// Kristofer
                  MVH

Kristofer

Kommentar

• jegt
                    Användare
                    • March 2006
                    • 50

riktigt snygga fiskar och en riktigt juste inredning. med risk för att verka gnällig.. kanske skulle vart gött att inte se igenom karet men de störde inte överdrivet mycket.
                    Annars var allt skit snyggt!
                    Målet är att man inte ska se igenom karet pga att det ska vara växter ivägen. har inte riktigt kommit dit ännu dock. Bland annat så har gäddcikliderna grävt en hel del vilket har ställt till det en del för växterna. De gräver inte upp växter specifikt men de gräver _mycket_ under rötterna, lekgrottor antar jag, och då flyter en del växter upp och andra blir begravda i grus.

/ Jonas

Kommentar

• Crenicichla
                      Användare
                      • November 2006
                      • 1055

Jag förstår det.. det är ju helt klart en svårighet att få ha växterna på de platser man vill i karet när man syssla med Ciklider.

Jag är helt övertygad om att de kommer bli grymt när växterna tagit sig så pass mycket iaf!

// Kristofer
                      MVH

Kristofer

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av olof
                        HaHa!

Det kan bli ett medlemskap framöver... Jag vill dock inte lova något.

Mina aequidens är rätt snygga när de är på humör. Tyvärr lider de av kronisk hål i huvudet sjuka och kluvna fenor. Troligen någon form av näringsbrist... Det är ju dock svårt att veta hur man ska förbättra för dem när man inte vet vilken art det är eller hur de lever i naturen.
                        De vägrar leka också. Jag har haft dem i två tre år och vet inte ens vilka kön det är.

mvh

olof
                        Hej, jag har inte heller sett dem tidigare, roligt...
                        Jag undrar... Hur länge har de haft hålen då? (inte två/tre år antar jag...) Är det möjligtvis så att de under en längre tid gått tillsammans med större/framfusigare fiskar? (stress?) Vad matar du med? För om de går tillsammans med bla den mkt biffiga hanteln så förefaller de synnerligen slaka om buken.(även feta fiskar kan dock lida av näringsbrist) Bara funderingar för dem skall du verkligen vara rädd om! När det gäller övriga omständigheter så kan du antagligen bara gissa dig fram och jämföra med andra Aquidens...

Mvh/Andreas.

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av jegt

Härligt!

Mvh/Andreas.

Kommentar

• Crenicichla
                            Användare
                            • November 2006
                            • 1055

En stolt Pppa med hål i huvudet sjukan? eller vad tror ni om märket på huvudet?
                            MVH

Kristofer

Kommentar

• Gäst

En stolt Pppa med hål i huvudet sjukan? eller vad tror ni om märket på huvudet?
                              Det kan väl i regel inte uteslutas när det gäller framförallt den här typen av sydamerikaner... Snygg cholkad annars med sina yngel, har den haft märket länge eller?

Mvh/Andreas.

Kommentar

• Crenicichla
                                Användare
                                • November 2006
                                • 1055

Ursprungligen postat av A C-son
                                Det kan väl i regel inte uteslutas när det gäller framförallt den här typen av sydamerikaner... Snygg cholkad annars med sina yngel, har den haft märket länge eller?

Mvh/Andreas.
                                Nja ca 1v

Det har dock blivit större, och jag har sett de vita runt kanterna i såret ungefär varannan dag.
                                Trodde de var ett slagsmål som orsakat det från början men blir mer å mer säker på att de är sjukdom.
                                Kolla bilderna i min sjukdomstråd som ligger uppe på forumet nu.
                                Där finns 2 bilder till som visar såret

MVH

Kristofer
                                MVH

Kristofer

Kommentar

Arbetssätt...