Någon här med erfarenhet av C:Moori

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Någon här med erfarenhet av C:Moori

Hej!
    Imogron kanske jag får ta över ett stort lekpar Guldsömmsciklider,men jag kommer och byta bort dom mot Cyrtocara Moori (Blå Delfinciklid)jag får troligen 4 st av min kompis han får mina guldsöm då,nu undrar jag dom är runt 10 cm långa och hur kan man se vem som är hane respektive hona?delfincikliden har alltid varit en av mina favoriter bland malawi och jag hoppas och få fram lekpar på dom,men är det nu inte så att moori leker i grupp och inte som lekpar typ diskus eller så finns det någon här som skulle kunna delge sina erfarenheter på hur jag bäst bygger upp en bra biotop för dom etc,Mvh Ann-Mari
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Lägg dom i en påse så leker dom säkert =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
      Vad du är rolig Deealy är det bara för att vi träffas och skämtar på leasing som du nu är så rolig,men eftersom du vill skämta kan du ju för OVANLIGHETENS skull säga svaret på frågorna?mvh Ann-Mari

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Har du redan gett upp diskussarna?
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Moorina bildar inte lekpar så det går inte att "skapa" ett lekpar. Biotopen, häll i finkornig sand och placera ett par stora stenar som du vill ha dom så har du en bra biotop för dom, stenarna är mest för våra ögon eftersom fisken lever över sandbotten där det inte alltid finns stenar så dom är inte nödvändiga. Burken dom går i böra vara ganska stor eftersom stora hanar kan bli ganska tuffa mot sina honor. Jag skulle blanda dom med en art till för att förvirra hanen lite så han inte bara jagar sina honor.

Kommentar

• tezz
            Användare
            • February 2006
            • 1069

Hanar om man nu har flera slåss räjelt så du måste ha täck glas annars hittar du dom på golvet

Kommentar

• jonre723
              Användare
              • October 2004
              • 439

När får vi se bilder på Sveriges finaste delfiner?
              Och så är det.
              /J

Kommentar

• Christian Alfredsson
                NCS Medlem

• April 2002
                • 4179

Håller med dig om att vuxna hanar kan vara riktigt arga. 2 meters kar är väl nästan det minsta.
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                  Till Wilhelm bara för att jag har disk us som specialitet betyder ju det inte att jag också kan hålla delfincikliden i ett akvarium,till jonred 723 nej jag tror inte jag har bäst mooriakvarium mne det fungerar i alla fall,är du avundsjuk?ha,ha,ha,ha,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Bright_Blue
                    NCS Medlem
                    • June 2004
                    • 1582

Har odlat större Moori i 375 med större framgång men det som funkar för mig behöver ju inte funka för den andre så är det för det mesta inom akvaristiken.

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

Ursprungligen postat av Bright_Blue
                      Har odlat större Moori i 375 med större framgång men det som funkar för mig behöver ju inte funka för den andre så är det för det mesta inom akvaristiken.
                      Det finns säkert dom som odlat dom i 200Liters med... Ska man vara relativt säker på att han inte slår ihjäl sina honor så är ett 2 meters kar att föredra, nu pratar vi vuxna, mindre kan ju funka i mindre burkar, men som sagt... en fullvuxen hane i 4års åldern brukar vara väldigt tuff.
                      Jag kör själv 1+4 i ett 450L och fått det att funka med hjälp av lite annan fisk i men skulle jag låta han vara ensam med honorna så vore nog slutet snart nära för dom =)
                      Senast redigerad av deelay; 26 February 2007, 23:55. Anledning: skrev fel antal på honorna, skulle inte vara 2 utan 4

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                        Deealy du om någon borde vid det här laget ve ta at det finns ingen "Evig Sanning" vår hobby det som är rätt för den ena behöver inte vara rätt för den andra,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Tony
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4594

Ärligt talat än nog C. moorii den malawiciklid som leker lättast och oftast. Du behöver inte göra mkt mer än att ha vatten i akvariet för att de skall leka, men som sagt, du bör ju ge dem någon sten som honan kan gömma sig bakom.

Ett tips till: Innan du drar upp flera hundra yngel kan det vara bra att kolla så du kan bli av med dem. Av erfarenhet vet jag att de är snudd på hopplösa att bli av med pga dess lekvillighet och enorma kullar.
                          Tony Englund

Kommentar

• Johnny_1
                            Användare
                            • October 2003
                            • 313

Ursprungligen postat av deelay
                            Det finns säkert dom som odlat dom i 200Liters med... Ska man vara relativt säker på att han inte slår ihjäl sina honor så är ett 2 meters kar att föredra, nu pratar vi vuxna, mindre kan ju funka i mindre burkar, men som sagt... en fullvuxen hane i 4års åldern brukar vara väldigt tuff.
                            Jag kör själv 1+2 i ett 450L och fått det att funka med hjälp av lite annan fisk i men skulle jag låta han vara ensam med honorna så vore nog slutet snart nära för dom =)
                            Du får dom nästan att framstå som monster mot sina honor;-)
                            Jag vet inte hur agressiva era delfiner är uppåt landet men dom jag har är snälla som lamm.
                            Har aldrig haft problem med mina hanar i baljorna, men som sagt det är säkert olika.
                            Ynglar gör dom som bara den och som Tony säger,,samla inte på om du inte kan få iväg dom,,,går ju lite mat till en kull om man säger så.
                            För 2 veckor sen släppte mina fyra honor vars en kull och jag har nu ca. 300 småttingar.
                            www.malmoakvarieforening.se

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                              Jonny 1 hur stort a kvarium har du dom i?Mvh Ann-Mari

Kommentar

Arbetssätt...