500l tips??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drenner
    Användare
    • January 2007
    • 272

    500l tips??

    en kompis till mig har börjat fundera på att införskaffa ett 500l kar men han vet inte riktigt va han ska ha där i, MEN jag är till 100% säker på att han inte vill ha tanganyika eller malawi där!!!
    160l malawi
    112l sällskapskar/CA:D
    24l yngelkar:D
  • Wirre
    Användare
    • November 2006
    • 50

    #2
    CA/SA eller 100 neontetror.
    720 L SA/CA. 222 L barber/botior.

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • June 2004
      • 1314

      #3
      Varför inte Tanganyika eller malawi? Egentligen funkar väl väldigt mycket till ett sådant kar. Antigen satsa på lite halvstora ciklider eller varför inte småfisk. Kan vara grymt coolt att ha text dvärgciklider och stora tetra stim i ett stort kar.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • drenner
        Användare
        • January 2007
        • 272

        #4
        malawi lr tanganyika vet jag faktiskt inte vffo dom inte vill ha eller rättare sagt hans pappa , men dom har funderat lite på SA tex discus, scalare. men även oscars.... så jag tror dom är öppna för förslag
        160l malawi
        112l sällskapskar/CA:D
        24l yngelkar:D

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • June 2006
          • 1451

          #5
          Ursprungligen postat av drenner
          en kompis till mig har börjat fundera på att införskaffa ett 500l kar men han vet inte riktigt va han ska ha där i, MEN jag är till 100% säker på att han inte vill ha tanganyika eller malawi där!!!
          Då finns det väl bara en sort kvar då, eller? Prova Victoriaciklider vet jag! Det finns en hel hoper som är skitsnygga. Det enda som är lite kinkigt kanske är att du inte kan blanda så friskt - korsningsrisken - men 500 lite borde ju gå att få dit några sorter utan att risken är alltför stor (och man kan blanda dem med Malawi, men det vill du väl inte).

          De är lite bråkiga också, men 500 lite är stort och med välplanerade gömställen etc. borde det inte vara några problem...

          Du bestämmer - men Victoriafiskarna är i en klass för sig.
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • June 2004
            • 1314

            #6
            Oskar skall det iallafall inte ha anser jag, då är karet för litet.
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • Daniel_89

              #7
              Ursprungligen postat av drenner
              en kompis till mig har börjat fundera på att införskaffa ett 500l kar men han vet inte riktigt va han ska ha där i, MEN jag är till 100% säker på att han inte vill ha tanganyika eller malawi där!!!


              Diskusar skulle inte va fel i med en stor rot och lite snygga växter. annars tippsar jag om CA

              Kommentar

              • Nicke SA
                NCS Medlem
                • January 2007
                • 290

                #8
                Det finns många härliga SA . I den storleken på karet skulle jag ha uaru + någon jordätare (guianacara, geophagus eller satanoperca). Om din vän vill ha diskus så kanske altum-skalarer kan va bra sällskap.
                Finns många snygga CA också. Jag är ingen expert på dem, men i CA-tråden finns det mycket fint att titta på. Jag gillar Hypsochrys nicaraguensis och Thorichthys särskilt (men tveksam om de funkar tillsammans).

                Men jag tycker din vän ska tänka ut nån kombination på egen hand. Möjligheterna är oändliga. Det smidigaste är kanske att hitta den "ultimata favoritfirren" o sen fundera på vilket som ska vara passande sällskap till denne favorit.
                Lycka till!!
                mvh. Niklas
                Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                Kommentar

                • Micke M
                  Användare
                  • November 2006
                  • 116

                  #9
                  Själv hör jag till dem som gillar småfisk. Jag kör appistogramma, chackbrädor och ett stim med 50 rödmunstetror + bilbukar å lite mal i mitt 720l.
                  Så småningom blir det nog även discus i burken.

                  Det är kul när fiskarna kan simma upp i toppfart och hålla sig där ett tag innan de måste vända. Och stimmen har utrymme att röra sig i stim.
                  Att ha bamsefisk i stor burk är ju samma sak som att ha småfisk i liten burk, ett vift me stjärtfenan å vänd, ett vift, å vänd....vift, vänd..... booring.

                  Mvh micke

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • February 2006
                    • 1069

                    #10
                    Man kan ha grus,sten,vatten och fiskar eller stoppa i en orm och ha det som terarie

                    Kommentar

                    • Prayerman
                      Användare
                      • June 2004
                      • 1314

                      #11
                      Ursprungligen postat av Micke M
                      Själv hör jag till dem som gillar småfisk. Jag kör appistogramma, chackbrädor och ett stim med 50 rödmunstetror + bilbukar å lite mal i mitt 720l.
                      Så småningom blir det nog även discus i burken.

                      Det är kul när fiskarna kan simma upp i toppfart och hålla sig där ett tag innan de måste vända. Och stimmen har utrymme att röra sig i stim.
                      Att ha bamsefisk i stor burk är ju samma sak som att ha småfisk i liten burk, ett vift me stjärtfenan å vänd, ett vift, å vänd....vift, vänd..... booring.

                      Mvh micke
                      Precis! Håller med dig! Att ha mindre fiskar i en stor burk blir en stor och spännande värld för fisken. Man kan ha flera par av samma art och se intressanta beteenden med revirstrider osv.
                      Tomas Wallengren
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                      Kommentar

                      • drenner
                        Användare
                        • January 2007
                        • 272

                        #12
                        som tur e så har dom än så länge bara börjat fundera lite på det så det kommer nog dröja ett tag , men som sagt det finns ju mycket möjligheter med ett sånt kar
                        160l malawi
                        112l sällskapskar/CA:D
                        24l yngelkar:D

                        Kommentar

                        Arbetssätt...