Röd Zebra hane tuggar?!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • February 2006
    • 1069

Röd Zebra hane tuggar?!?

Har iaktagit en hane som tuggar i några timmar han är ca 10mån
    Nu är det bara frågan om det är en hane eller hona den är blå men tydligen fins det även blå honor
    Är det någon som varit med om detta?
  • tezz
    Användare
    • February 2006
    • 1069

Tuggar fortfarande ska ta några bilder på han (hon) imorgon

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

Det låter ju helt klart märkligt och spännande, du är helt säker på att det inte är en callainos hona? har du dragit upp den själv från en rödzebra grupp eller har du innförskaffat den och föräldra okända?
      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• tezz
        Användare
        • February 2006
        • 1069

Ursprungligen postat av deelay
        Det låter ju helt klart märkligt och spännande, du är helt säker på att det inte är en callainos hona? har du dragit upp den själv från en rödzebra grupp eller har du innförskaffat den och föräldra okända?
        Har dragit upp den från en albio hanne o en röd hona
        Va inne på et danskt forum för några månader sen där det diskuterades om blå honor själv tror jag att det kan röra sig om korsning några gen tillbaka visserligen påstod någon sig ha viltfångade honor som var blå
        Har även läst att expotörer blandat callainos o röd zebra innan man kom fram till att det var olika arter
        Jag tror att expotörerna genom ovetande har skapat en hel del korsningar som släppts tillbaka i sjön tex ob av olika slag
        Men tuggar gör den defenitivt ser ut som någon limmat hop käkarna med super lim
        Kom på en sak till jag sparade två blå hanar o fyra honor den hanen som tuggar är lika stor som honorna medan den andra är 1,5-2cm störe och är ljusare i färgen

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10777

Jag har aldrig hört eller varit med om att det ska finnas blå Röd Zebra honor. Jag har heller aldrig hört att hanar munruvar från släktet...verkar riktigt mysko och jag skulle nog undra samma sak som deelay här.

Röd Zebra är ju en oerhört vanlig art och varit så i generationer, men ändå har jag inget läst om att detta skulle kunna hända...är du helt säker på att det verkligen är en Röd Zebra?

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

Se artikeln om rödzebra i Ciklidbladet 4/2204, där finns ett stycke om Metriaclima sp. "blue reef" som har blå honor.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10777

Ursprungligen postat av Micke
              Se artikeln om rödzebra i Ciklidbladet 4/2204, där finns ett stycke om Metriaclima sp. "blue reef" som har blå honor.
              Läste just den...och det visar ju på att det är två skilda arter. Alltså finns det inga blå Metriaclima estherae honor om de inte odlats in via t ex Metriaclima sp. "blue reef". Jag hoppas verkligen inte att det blir utbrett med korsningar för Röd Zebra...

Kommentar

• tezz
                Användare
                • February 2006
                • 1069

Tyvär svalde den i morse han inte ens fota den
                Men röd zebran är ju lätt lekt så det är väl bara vänta tills nästa gång
                99,9% säker på att den tuggade om inte någon stoppat in något stort som den ej kunnat svälja och limmat igen munnen på den

Kommentar

• tezz
                  Användare
                  • February 2006
                  • 1069

Ursprungligen postat av Malawe
                  Läste just den...och det visar ju på att det är två skilda arter. Alltså finns det inga blå Metriaclima estherae honor om de inte odlats in via t ex Metriaclima sp. "blue reef". Jag hoppas verkligen inte att det blir utbrett med korsningar för Röd Zebra...
                  Det lär nog finnas en del x då både exportör och hadlare kan förväxla blå röd zebra hanar med tex callainos hanar
                  Kan kanske bli en blå hona då vilket jag ej ser som omöjligt

Kommentar

• Johan F
                    Användare
                    • March 2006
                    • 2439

Ursprungligen postat av tezz
                    Tyvär svalde den i morse han inte ens fota den
                    Men röd zebran är ju lätt lekt så det är väl bara vänta tills nästa gång
                    99,9% säker på att den tuggade om inte någon stoppat in något stort som den ej kunnat svälja och limmat igen munnen på den
                    Jo märkliga saker händer i bland. Skulle ju kunna vara något annat i mun som han/hon envissas om att inte spotta ut. I går hade jag en Firefish hane som gick med en stor luftbubbla flera timmar i munen. Han vägrade och släppa ut den, inte förrän jag matade kom den ut och då såg jag vad det var.
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• tezz
                      Användare
                      • February 2006
                      • 1069

Ursprungligen postat av Johan F
                      Jo märkliga saker händer i bland. Skulle ju kunna vara något annat i mun som han/hon envissas om att inte spotta ut. I går hade jag en Firefish hane som gick med en stor luftbubbla flera timmar i munen. Han vägrade och släppa ut den, inte förrän jag matade kom den ut och då såg jag vad det var.
                      Det måste varit något betydelsefullt för han spottade inte äns när jag flyttade honom
                      Eller är han transvestit det är ju inte ovanlig att dom byter kön helt plötsligt

Kommentar

• drenner
                        Användare
                        • January 2007
                        • 272

kollade nyss i en bok och där såg jag att det finns en som heter metriaclima sp. "estherae blueface" den är blå även som hona, är det denna ni menar då som det kan va???
                        160l malawi
                        112l sällskapskar/CA:D
                        24l yngelkar:D

Kommentar

• tezz
                          Användare
                          • February 2006
                          • 1069

Ursprungligen postat av drenner
                          kollade nyss i en bok och där såg jag att det finns en som heter metriaclima sp. "estherae blueface" den är blå även som hona, är det denna ni menar då som det kan va???
                          Nej den är gul blue reef honorna är däremot blå
                          Titta längst ner till vänster om det nu är den boken jag tror du kollat i sid56

Kommentar

• drenner
                            Användare
                            • January 2007
                            • 272

tror inte det är samma bok vi kollar i.....
                            160l malawi
                            112l sällskapskar/CA:D
                            24l yngelkar:D

Kommentar

• tezz
                              Användare
                              • February 2006
                              • 1069

Ursprungligen postat av drenner
                              tror inte det är samma bok vi kollar i.....
                              Jag kollade i malawicimlider i sin naturliga miljö där finns en bild på en gul hona

Kommentar

Arbetssätt...