If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Själv brukar jag använda lunelax och gelatin som bindemedel. Nu undrar jag vad man får tag i agar agar. Varit på hälsokost och apotek och de hade inte hört talas om det.
Lunelaxen har jag använt under ett tag nu som bindemedel men främst som en tramreglerare till mitt diskusfoder. Kan bara rekomendera detta. Grejen är bara att jag vill prova agar agar en gång
Hej Johan!
Agar-agar finns som redan nämnts i de flesta hälsokostaffärer men kostar tyvärr en hel del. Tror jag betalade 59skr för 28gram!!! Om du har kontakter med en biologi eller bakteriologi institution kan du nog få tag på agar-agar som annars var tänkt att användas för bakt-odling. Kolla bara så det verkligen är den helt vegetabiliska agarn då det finns en uppsjö olika agar t ex nötblodagarbas osv. Denna lab-agar är klart humanare i pris om man har tänkt att förbruka lite större mängder.
I alla räkmixrecept står det att man skall bereda agarn efter instruktionerna på påsen men då dessa är mycket knappa kommer en beskrivning på hur jag brukar göra.
Senaste satsen räkmix jag gjorde var på 200g räkor, 200g torskfilé och 400g ärtor. Detta är precis max för vad min mixer klarar... Till detta satte jag 5,5msk agar upplöst i 3,5dl kokande vatten. Se till att förvärma räksmeten lite också annars hinner du aldrig hälla upp i påsar osv innan det har stelnat eller också binder det inte alls men det vet du nog sen gammalt.
Ser också Lunelax som ett bra bindemedel. Dock vitsen med Lunelax är att man blandar det i vatten och dricker det direkt. ( som alla andra bulkmedel )Tanken är att det skall svälla i tarmen och öka tarmmotoriken. Har svårt att se att detta kan funka hos fisken då pulvret svällt färdigt långt innan du får in det i fisken.
Dock som bindningsmedel är det nog vara ett mycket bra alternativ.
När vi är inne på ämnet alternativ så hörde jag att man får kanonresultat av att föda upp sina yngel med proteinpulver
Dvs det kroppsbyggarna blandar i maten ( Jag hör definitivt inte dit)
Kommentar