Räkmix

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • February 2006
    • 1069

Basilika höjer dina fiskars allmänna välmående
    Angelika hjälper mot stress
    Anis främjar aptiten och matsmältningen
    det sista ger direkt resultat ,Angelika har jag ej provat

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Har tänkt att snart trixa till räkmix igen (många år sedan jag gjorde sist). Planen är att använda rätt få ingredienser; räkor, ärtor, astaxantin, vitlök samt agar agar som bindemedel. Tror det kommer att funka klockers. Två varianter kommer att göras ändå, en med mer ärtor än räkor (till Malawis och en del malar) och en med mer räkor än ärtor (till annan fisk).

Ser ingen större anledning till att experimentera mer med det, som skrivs i tråden finns många som testat mycket annat och det verkar inte göra någon större skillnad (mer än ökade kostnader och mer trixande). Enda undantaget därifrån ser jag i olofs sydamerikamix. Frukt, frön och nötter verkar intressant för en hel del fisk från sydamerika. Månne testar jag något sådant framöver, men först ska jag ha en bra grundmix.

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Ursprungligen postat av tezz
        Vart har du fått de här uppgifterna ifrån? Egna studier eller framforskad fakta?
        Vad är Angelika?
        Senast redigerad av StefanL; 24 March 2007, 12:23.

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

Ursprungligen postat av Malawe
          Vad är Angelika?
          Tjejer! En del heter så!
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Ursprungligen postat av Wilhelm
            Tjejer! En del heter så!
            Ok...jag kanske skulle prova det eftersom jag gick i väggen pga stress. Jag känner en Angelika...kanske ska slå en pling.

Kommentar

• tezz
              Användare
              • February 2006
              • 1069

Vart har du fått de här uppgifterna ifrån? Egna studier eller framforskad fakta?
              Vad är Angelika?
              Från ett litet häfte från sera som heter mata dina fiskar med naturen som förebild
              Angelika är en medicinal växt

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Ok. Då känns det lite mer befogat när råden kommer från professionella fodertillverkare. Sedan är det ju väldigt viktigt med mängden i förhållande till vikt...för överdoser kan skada fiskar.

Kommentar

• tezz
                  Användare
                  • February 2006
                  • 1069

Ok. Då känns det lite mer befogat när råden kommer från professionella fodertillverkare. Sedan är det ju väldigt viktigt med mängden i förhållande till vikt...för överdoser kan skada fiskar.
                  Brukar ta en tesked anis till ett kilo mix och en tesked basilika
                  Har matat med detta i ett halv år

Kommentar

• wracker
                    Användare
                    • June 2006
                    • 295

Har inte orkat läsa hela tråden och därför inte sätt allt som skrivet och ifall du fått svar..
                    jag hade samma problem i början när jag började göra egen mix... recepten är oändliga och visste inte vilken jag skulle lita på så jag testade att öka med mer gelatin.. i små marginaler och slutade med att idag kör jag med nästan dubbel av vad jag haft innan. och fiskarna klarar det bra och nog fan är det mer bundet än smuligt
                    PM.a om du är intresserad av recceptet

Kommentar

• albjohn
                      Användare
                      • September 2006
                      • 36

Jag har med stort intresse följt den här tråden, men vad jag funderar lite över är mixningen, hur finfördelad bör mixen vara ?

Att inga stora skalbitar/antennbitar från räkorna skall finnas i mixen har jag förstått men något ungefärligt mått på hur stora bitar som är aceptabelt har jag inte lyckats finna.

Och hur gör ni, mixar ni räkorna för sig och ärtorna för sig och blandar det efter mixningen eller kör ni allt på samma gång ?

Kommentar

• malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

trevligt tezz att du har gått över till räkmix, har du slutat men andmat.
                        du kanske till och med kan lägga ut lite bilder på dina fiskar så vi kan se vilka färger och vilka proportioner fisken har, och vad du matar med.
                        det tycker faktiskt jag alla ska göra lägga ut lite bilder på sina fiskar, och berätta vad dom matar med, vilket ph dom går i, hur ofta dom gör rent sina filter, plus lite andra saker som dom känner för att berätta föt oss om sina fiskar, typ en varudeklaration. jag kan ju börja jag har ju lagt ut lite bilder på mina fiskar på, akvarie och fiskrelaterade bilder.
                        jag matar med minräkmix innehållande 10 kg räkor 5kg ärtor, 50 gram gelatin, astaxanthin en matsked men bara till dom röda fiskarna.
                        jag har ett ph på 8 i kranen hårdhet på 3, jag har bara lagt i lite snäckskal i baljorna tillsammans med sand.alltså inget bikarbonat.
                        byter hälften av vattnet en gång i veckan, jag har aldrig gjort rent mina filtermattor på 15 år.
                        så kom igen nu och berätta hur ni matar, plus lägg ut lite bilder på era fiskar så vi kan se hur dom ser ut färgmässigt och vilka proportioner dom har.

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Ursprungligen postat av albjohn
                          Jag har med stort intresse följt den här tråden, men vad jag funderar lite över är mixningen, hur finfördelad bör mixen vara ?

Att inga stora skalbitar/antennbitar från räkorna skall finnas i mixen har jag förstått men något ungefärligt mått på hur stora bitar som är aceptabelt har jag inte lyckats finna.

Och hur gör ni, mixar ni räkorna för sig och ärtorna för sig och blandar det efter mixningen eller kör ni allt på samma gång ?
                          Hade problem med det när jag gjorde mina första batcher - det blev för stora bitar av räkor och ärtor kvar. Det säkraste är att se till att allt är verkligt finfördelat (en del av mina firrar strök med efter att fått i sig större bitar av räkskal). Nu är det många år sedan jag gjorde räkmix, men de sista körde jag så det såg ut som puré. Enklast är att köra halvtinade räkor, och mixa dem först. Se till att de verkligen blir puré. Kör sedan ner ärtorna och se till att inga synliga bitar av ärtskal finns efter mixningen. Efter det kör du ner resterande grejer, eventuellt med mer vatten så att mixern orkar jobba.

Hilsen,

P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• tezz
                            Användare
                            • February 2006
                            • 1069

Ursprungligen postat av malawijanne
                            trevligt tezz att du har gått över till räkmix, har du slutat men andmat.
                            du kanske till och med kan lägga ut lite bilder på dina fiskar så vi kan se vilka färger och vilka proportioner fisken har, och vad du matar med.
                            det tycker faktiskt jag alla ska göra lägga ut lite bilder på sina fiskar, och berätta vad dom matar med, vilket ph dom går i, hur ofta dom gör rent sina filter, plus lite andra saker som dom känner för att berätta föt oss om sina fiskar, typ en varudeklaration. jag kan ju börja jag har ju lagt ut lite bilder på mina fiskar på, akvarie och fiskrelaterade bilder.
                            jag matar med minräkmix innehållande 10 kg räkor 5kg ärtor, 50 gram gelatin, astaxanthin en matsked men bara till dom röda fiskarna.
                            jag har ett ph på 8 i kranen hårdhet på 3, jag har bara lagt i lite snäckskal i baljorna tillsammans med sand.alltså inget bikarbonat.
                            byter hälften av vattnet en gång i veckan, jag har aldrig gjort rent mina filtermattor på 15 år.
                            så kom igen nu och berätta hur ni matar, plus lägg ut lite bilder på era fiskar så vi kan se hur dom ser ut färgmässigt och vilka proportioner dom har.
                            Jag har lagt ut en hel del bilder på mina fiskar men jag har aldrig sett några av dina här på forumet

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

Jag har lagt ut en hel del bilder på mina fiskar men jag har aldrig sett några av dina här på forumet
                              sök på, fisk och akvariereleterade bilder del 1, där har jag lagt ut lite bilder på mina fiskar.mvh janne

Kommentar

• albjohn
                                Användare
                                • September 2006
                                • 36

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                                Hade problem med det när jag gjorde mina första batcher - det blev för stora bitar av räkor och ärtor kvar. Det säkraste är att se till att allt är verkligt finfördelat (en del av mina firrar strök med efter att fått i sig större bitar av räkskal). Nu är det många år sedan jag gjorde räkmix, men de sista körde jag så det såg ut som puré. Enklast är att köra halvtinade räkor, och mixa dem först. Se till att de verkligen blir puré. Kör sedan ner ärtorna och se till att inga synliga bitar av ärtskal finns efter mixningen. Efter det kör du ner resterande grejer, eventuellt med mer vatten så att mixern orkar jobba.

Hilsen,

P
                                Tack Patrik då vet jag ungefär vad som gäller, jag har även funderat på om man skulle trycka massan genom en sil (passera tror jag det kallas) för säkerhets skull, men det är väl risk att det blir väl kladdigt men eftersom jag gör ganska små satser tror jag att jag ska prova det nästa gång och se vad som fastnar i nätet.

Kommentar

Arbetssätt...