Ursprungligen postat av Hank
Räkmix
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av MalaweFörstår det.
Om jag ska vara riktigt ärlig så har jag nästan experimenterat färdigt också...det ger inte så mycket mer att tillföra fler ingredienser än vad som finns i en standardmix. Ett fåtal ingredienser förhöjer kvaliteten på räkmixen om man ser till näringsvärden.
Sojamjöl och annat kan vara bra som ett alternativ om man vill ge en mer grönare räkmix. Jag har varit tveksam till räkornas färskhet och därför haft funderingar på om sjukdomar kan triggas av den ingrediensen. Av den anledningen försökte jag hitta bra alternativ. Sojamjöl fungerar bra. Vetekli, Havrekli och Polenta majsgryn är också ingredienser som fungerat fint.
Det bästa, utan tvekan, som jag tillsatt räkmixen från dess ursprungsmix med räkor och gröna ärtor är astaxanthin. Vill man ha en bra räkmix utan krusiduller så tar man endast dessa tre ingredienser tillsammans med en gnutta spirulina och rätt mängd gelatin/agar agar så har man en kanonbra räkmix.
sedan vet jag att jag har ett fungerande recept till åiminstone dom fiskarna jag har hållit.
det behövs inga vitamintillsatser, pellets, bananer vitlök eller andra saker som en del envisas att slänga i.
SEDAN FÖRSTÅR JAG FAKTISKT OCKSÅ DOM SOM VILL EXPRIMENTERA FRAM EN SOM DOM TROR BÄTTRE RÄKMIX.
men då tar man också en risk att fiskarna kan bli sjuka utav mixen.
och sedan läser man, nej räkmix blir fiskarna sjuka utav och det sätter igen filtrerna, det tycker jag faktiskt är rätt så tråkigt att läsa.mvh janneKommentar
-
Malawijanne, använder du Naturrose Astaxanthin och isåfall får man fråga hur mycket du använder?//Stefan LindstedtKommentar
-
Ursprungligen postat av StelinMalawijanne, använder du Naturrose Astaxanthin och isåfall får man fråga hur mycket du använder?Kommentar
-
-
Ursprungligen postat av malawijannejomen jag tycker det så frusterande att läsa att den räkmixen får man sjukdomar eller att räkmixen sätter igen filtrerna och att man måste ha så mycket grönt till dom fiskarna eller att man måste så mycket protein till dom fiskarna.
sedan vet jag att jag har ett fungerande recept till åiminstone dom fiskarna jag har hållit.
det behövs inga vitamintillsatser, pellets, bananer vitlök eller andra saker som en del envisas att slänga i.
SEDAN FÖRSTÅR JAG FAKTISKT OCKSÅ DOM SOM VILL EXPRIMENTERA FRAM EN SOM DOM TROR BÄTTRE RÄKMIX.
men då tar man också en risk att fiskarna kan bli sjuka utav mixen.
och sedan läser man, nej räkmix blir fiskarna sjuka utav och det sätter igen filtrerna, det tycker jag faktiskt är rätt så tråkigt att läsa.mvh janne
Jag håller med dig helt Janne...räkmix har det laborerats lite för mycket med (även av mig) och det är tråkigt att alla sanningar inte kommer fram utan att det ofta skylls på räkmix rent generellt.
Jag tycker att räkmix har varit, och är oslagbart som foder till de fiskar som jag hållit. Jag kommer fortsätta att mata med räkmix, men vara ytterst försiktig med att kasta in en massa "roliga" ingredienser.Kommentar
-
Ursprungligen postat av MalaweOk. Med andra ord så har du irriterat dig över mitt jiddrande om räkmix...haha...den bjuder jag på.
Jag håller med dig helt Janne...räkmix har det laborerats lite för mycket med (även av mig) och det är tråkigt att alla sanningar inte kommer fram utan att det ofta skylls på räkmix rent generellt.
Jag tycker att räkmix har varit, och är oslagbart som foder till de fiskar som jag hållit. Jag kommer fortsätta att mata med räkmix, men vara ytterst försiktig med att kasta in en massa "roliga" ingredienser.
det är ju så att alla är vi saliga på våran egen tro, inklusive mig. och jag tror på det jag gör och jag är ruskigt pedant och enveten plus att jag är väldigt målinriktad och ibland blir jag frusterad och då hoppar det ut lite grodor på forumet, på det sättet är vi nog rätt så lika mvh janneKommentar
-
-
Ursprungligen postat av aldoHej.
Skulle man inte kunna blanda i nori i räkmixen?Kommentar
-
Hej!
Med tanke på kilopriset på nori är det inget jag skulle rekomendera.
Mvh
olofKommentar
-
jag har ofta i frukt i min mix, har inte gjort något test om det är bättre eller sämre (förutsätter ju att man har två likadana kar med lika besättning av fisk och ger olika mix i karen)
jag har banan, mango och äpple, även morot men det är ju en grönsakMvh FredrikKommentar
-
Hej!
I min jakt efter den perfekta SA mixen har jag exprimenterat en hel del. Många sydamerikanska ciklider äter i vart fall under delar av året mycket nedfallande frukt, nötter och frön. Tex anges på fishbase att hantelcikliden är fruktivor (fruktätare). Ett annat exempel för nybeskrivna Geophagus paranaibae finns här:
globiz.sachsen.de/snsd/publikationen/Zool_Abh/zool_abh_55_2005_69-75.pdf -
Jag citerar:
"The stomach and adjacent intestine of a specimen with a SL of 65 mm contained 80% plant matter (mainly seeds), aquatic insect larvae, detritus and sand grains."
Frön har ett helt annat näringsinnehåll än de ordinarie ingredienserna i räkmixen (mycket fett och vegetabiliskt protein).
Mitt senaste expriment är att blanda i 2 dl linfrö i mixen (ca 1,5 kg) Jag brukar sedan tidigare ha i en banan också. En stor fördel med linfröna var att de stabiliserade mixen väldigt bra. Fler tipps på bra frön och nötter emottages tacksamt.
En liten varning också, kolhydrater och framför allt socker saknas nästan helt i kosten för de flesta akvarie fiskar. det kan ge matsmältningsproblem om man ändå tillför det i deras kost.
Fredrik, du sa att du testat med pinjenötter, jag missade fortsättningen, gav du dem hela eller i mix och åt fiskarna det?
mvh
olofKommentar
-
Länken funkar förståss inte men gogla på Geophagus Panaibae så är det första pdf filen. mycket trevlig artbeskrivning (för oss hobbyister i vart fall).
mvh
olofKommentar
-
har inte haft i nötterna än men det kommer i nästa sats mix xom måste göras i helgen eller i nästa vecka, återkommer då
borde inte solrosfrön vara bra också? är ju rätt billgit om man köper som fågelfrönMvh FredrikKommentar
-
Ok...jag är öppen för nya tag när det gäller räkmix, men de idéer som myntas här är de verkligen näringsmässigt motiverade?
Jag kan köpa att man tillför frukt till räkmix om man håller arter som äter fallfrukt i naturen och om man tar frukt som har näringsmässigt gynnsamma värden. Frukt innehåller en del fibrer förutom nyttiga näringsvärden. Nötter och annat udda känns inte som det har en näringsmässig funktion annat än att det är kul att kasta in något nytt. Vitlök används ofta pga dess anti-inflammatoriska förmåga...och då känns det ok att pytsa in lite...men som sagt...en massa ingredienser kastas in utan att det tillför räkmixen några gynnsamma värden för fisken.Senast redigerad av StefanL; 23 March 2007, 21:35.Kommentar
Kommentar