Räkmix

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • December 2005
    • 909

Ne jag har inte provat soja mjöl än. Får bli nästa runda vid räkmix kockandet. Har mkt kvar sen förra satsen. Har dock goda nyheter att berätta. När jag varvar med räkmixen o matar kanske varannan dag lr mindre. Så är det inga problem med sjukdomstecken, tvärtom.

Förut hade jag stora bekymmer med just räkmix, så att detta funkar för mig känns klockrent! Fiskarna färgar bättre å verkar må bättre. Sen om jag inbillar mig? Ne det tror jag inte... Ser ju faktiskt att det händer mer i karet. Lek brukar ligga nära till hands alltid om jag matar med räkmix några dagar! Helt klart värt att köra med. Jag har varit väldigt skeptiskt mot räkmixen i o med att jag inte direkt haft tur med den. Då matade jag varje dag med just räkmix. Antagligen så i mitt fall va det problemet, kanske matade jag för mkt.

Hur som helst räkmix kommer gå sida vid sida i fortsättningen med min ciklidhobby! Dom verkar ju älska det! Då gör ja det me

För övrigt tycker jag ditt recept ser ok ut med just ingredienser. Men sen vad gäller mängd av just allt, bör du fråga Malawe här på forumet om. Han har stenkoll på just mängd av varje ingrediens. Det är ifrån honom jag lärt mig mkt kring räkmix! Så i mina ögon forumets "räkguru" Vad jag vet så bör man ha mer protein i om du har övervägande haplisar. Med mest mbunas så ska kolhydrater o protein vara runt 50/50. Men som sagt ta det med Malawe jag är rätt oinsatt i hur mkt av varje...
    Senast redigerad av m[A]use^; 21 March 2007, 11:56.
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

• Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

Ok.

Mixen ska i första hand vara till mina Mbunas. Funderar också på att helt byta ut ärterna mot havregrynsgröt.
      (Jag matar mina med både räkmix och NLS pellets. Mina diskusar får däremot uteslutande NLS pellets men på sikt kommer dom kanske också få räkmix)

Någon annan som har testat med sojamjöl?
      Senast redigerad av Stelin; 21 March 2007, 12:19.
      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Jag har använt sojamjöl och det skitar inte ned mer än vanlig räkmix. Å andra sidan så kräver det ju alltid att räkmixen är ganska fast...

Om jag får kommentera ditt recept Stelin så undrar jag varför du vill ha mer på "räksidan" än på den "gröna sidan" när du ska ha räkmix till mbunas?

När jag gjorde mina studier runt räkmixen så fick jag idén att försöka göra räkmixen "grönare" utan att tappa så mycket på protein-sidan och därav kom sojamjöl in i bilden för min del.

Daniel..."räkguru"?!?!? *asg* Nej det är nog ett epitet jag gärna avstår...men tack för berömmet.
        Det finns många här på forumet som provat på räkmix och som lyckats bra med sina recept. Jag går mer och mer över till att minimera antalet ingredienser men att försöka maximera näringsvärden. Därför är t ex sojamjöl ett alternativ som gör att man kan minska andelen räkor och förlusten av t ex karoten tar man igen med råge om man använder astaxanthin som tillskott.
        Senast redigerad av StefanL; 21 March 2007, 13:29.

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

Ursprungligen postat av Lasse Lundin
          Tack för det.
          Hur mycket gelantin brukar du använda till 1 kg räkor och ett kilo ärtor?
          ja nu var det ett tag sen jag la mig i debatten om räkmix, men nu kände jag att det var dags igen.
          jag tar 10 kilo räkor 5 kilo ärtor en förpackning av gelatin a 50 gram, inga vitaminer, lite astaxhantin och inget annat jag har kört så i minst 15 år.
          problemet att filtrerna sätter igen sig är gelatinet så var väldigt sparsamma med det.
          jag har kört mina filtermattor i mer än 15 år och aldrig gjort rent dom.mvh janne

Kommentar

• Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

Malawe:

Anledningen till att jag gärna vill ha mer animalier än vegetabilier är att jag tror att jag får bättre tillväxt osv.
            (Jag har också en misstanke om att mixen skräpar ner mindre desto mindre ärter jag använder.)
            Och efter att jag tidigare läst om Malawijannes räkmix har jag svårt att tänka mig att det inte kan funka. JAg menar att kan han mata alla sina fiskar med en sådan mix bör jag också kunna mata mina med det.

Vad tror du om mängden sojamjöl. Tycker du att det verkar lagom?
            Senast redigerad av Stelin; 21 March 2007, 14:17.
            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Ursprungligen postat av Stelin
              Malawe:

Anledningen till att jag gärna vill ha mer animalier än vegetabilier är att jag tror att jag får bättre tillväxt osv.
              Och efter att jag tidigare läst om Malawijannes räkmix har jag svårt att tänka mig att det inte kan funka. JAg menar att kan han mata alla sina fiskar med en sådan mix bör jag också kunna mata mina med det.

Vad tror du om mängden sojamjöl. Tycker du att det verkar lagom?
              Självklart fungerar det om malawijanne gjort räkmix på det sättet i så många år. Sojamjölsmängden är ok.

Ursprungligen postat av malawijanne
              ja nu var det ett tag sen jag la mig i debatten om räkmix, men nu kände jag att det var dags igen.
              jag tar 10 kilo räkor 5 kilo ärtor en förpackning av gelatin a 50 gram, inga vitaminer, lite astaxhantin och inget annat jag har kört så i minst 15 år.
              problemet att filtrerna sätter igen sig är gelatinet så var väldigt sparsamma med det.
              jag har kört mina filtermattor i mer än 15 år och aldrig gjort rent dom.mvh janne
              Har du en förpackning på 50gram gelatin till 15 kilo räkmix?!?

Kommentar

• malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

Ursprungligen postat av Malawe
                Självklart fungerar det om malawijanne gjort räkmix på det sättet i så många år. Sojamjölsmängden är ok.

Har du en förpackning på 50gram gelatin till 15 kilo räkmix?!?
                ja jag har bara en förpackning till 15 kilo, men det känns som att den kan man både ha och mista, så den åker nog snart bort.mvh janne

Kommentar

• Stelin
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1339

Malawe:

Hmm, paketen med sojamjöl innehåller precis 300gr. Kanske man helt och hållet skulle ersätta vegetabilier med sojamjöl . Mixen skulle då innehålla 500gr räkor och 300gr sojamjöl.

Men det jag undrar över om det blir för mycket av "det goda". Finns det någonting i sojamjölets innehåll som gör att man borde undvika att helt och hållet använda detta som vegetabilier.
                  //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Hank
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1321

Malawe:

Hmm, paketen med sojamjöl innehåller precis 300gr. Kanske man helt och hållet skulle ersätta vegetabilier med sojamjöl . Mixen skulle då innehålla 500gr räkor och 300gr sojamjöl.

Men det jag undrar över om det blir för mycket av "det goda". Finns det någonting i sojamjölets innehåll som gör att man borde undvika att helt och hållet använda detta som vegetabilier.
                    Till vilka firrar?
                    Helt utan fibrer funkar nog SÅDÄR till Mbunas iaf
                    Det är väl därför man har ärtor? Grymt fiberrikt (och billigt)....
                    /#378 Hank
                    Zoonen:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• Stelin
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1339

Men, det blir ju mer fiber om jag använder sojamjöl.
                      Kostnaden var 10,90 för 300gr så det är ju rätt billigt också.

Det innehåller betydligt mer kolhydrater, hela 27,7%. Och 12mg Natrium. Undrar om detta är bra eller dåligt...
                      Senast redigerad av Stelin; 21 March 2007, 16:04.
                      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Hank
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1321

Men, det blir ju mer fiber om jag använder sojamjöl.
                        Kostnaden var 10,90 för 300gr så det är ju rätt billigt också.

Det innehåller betydligt mer kolhydrater, hela 27,7%. Och 12mg Natrium.

Undrar om detta är bra eller dåligt...
                        Innehåller sojamjöl mycket fibrer?
                        Trodde det var mer proteinrikt.....
                        Och kolhydrater? Är det bra?
                        /#378 Hank
                        Zoonen:

NCS medlemsbilder:

Kommentar

• Stelin
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1339

Jo, sojamjöl innehåller 9,7gr fibrer. Ärter 6,5 gr.
                          //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Hank
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1321

Jo, sojamjöl innehåller 9,7gr fibrer. Ärter 6,5 gr.
                            Där ser man
                            /#378 Hank
                            Zoonen:

NCS medlemsbilder:

Kommentar

• Stelin
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1339

Jag kan meddela att det var inte någon hit att byta ut ärterna helt och hållet mot sojamjöl. Alltsammans blev för torrt så det gick inte att mixa . Till slut hällde jag i vatten men då fick mixen en gummi liknande konsistens. Så det var bara att slänga.

Nej, framöver blir det nog dom gamla vanliga ingredienserna istället...
                              //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9122

hmm... det hade nog blivit bättre med 200gr ärtor och 100gr sojamjöl?

Du kunde ju ha gjort torrfoder av det!
                                Brökaveln och kavla ut tunna flak och torka i ugn 60° varmluft ½ öppen lucka.
                                Senast redigerad av Wilhelm; 21 March 2007, 21:33.
                                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...