If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag kan meddela att det var inte någon hit att byta ut ärterna helt och hållet mot sojamjöl. Alltsammans blev för torrt så det gick inte att mixa . Till slut hällde jag i vatten men då fick mixen en gummi liknande konsistens. Så det var bara att slänga.
Nej, framöver blir det nog dom gamla vanliga ingredienserna istället...
ja jag kan bara säga att det finns alldeles för många på detta forumet som tror att dom kan uppfinna hjulet igen.
nu kommer säkert många att säga att jag är en bakåtsträvande gubbe med snorkel, och det bjuder jag gärna på.mvh janne
Stelin: Kladdar man i sojamjöl i räkmix utan att tillsätta vatten så är det väl solklart att den vätska som finns i den befintliga räkmixen sugs upp och resultatet blir en torrare räkmix...
Om man tillsätter sojamjöl så får man blanda det med vatten till en konsistens som överensstämmer med den övriga mixen...sedan är det bara att blanda utan problem.
Synd att det blev som det blev då det knappast gjort räkmixen illa om du provat med sojamjöl.
malawijanne...visste inte att räkmixen redan var ultimat 1975...men om hjulet redan är uppfunnet...varför tillsätter du astaxanthin?
Stelin: Kladdar man i sojamjöl i räkmix utan att tillsätta vatten så är det väl solklart att den vätska som finns i den befintliga räkmixen sugs upp och resultatet blir en torrare räkmix...
Nej, det var inte solklart för mig. Men blandar man i en massa vatten så borde man ju tappa en hel del av nyttan med sojamjölet. Iom att man spär ut det. Menmen, shit happens och jag känner att jag har experimenterat färdig...
Om man tillsätter sojamjöl så får man blanda det med vatten till en konsistens som överensstämmer med den övriga mixen...sedan är det bara att blanda utan problem.
Synd att det blev som det blev då det knappast gjort räkmixen illa om du provat med sojamjöl.
malawijanne...visste inte att räkmixen redan var ultimat 1975...men om hjulet redan är uppfunnet...varför tillsätter du astaxanthin?
ja 15 år minus 2007 blir nog 1992. och astaxanthinet har inte med att om räkmixen sätter säg i filtret eller inte. självklart så har jag inte sett någon skillnad på om dom blir friskare eller inte av astaxhantinet.
jag använder det av bara en sak, det är för att få bättre färg.
men visst stefan det är du som har fått mig till att använda astaxanthin i min räkmix.
men jag ger det bara till mina röda fiskar som jag vill ha lite bättre färg på, och det är väl en ca 20& av mina fiskar, dom andra får inget astaxanthin i sin räkmix för jag tycker det bli för dyrt.mvh janne
ja 15 år minus 2007 blir nog 1992. och astaxanthinet har inte med att om räkmixen sätter säg i filtret eller inte. självklart så har jag inte sett någon skillnad på om dom blir friskare eller inte av astaxhantinet.
jag använder det av bara en sak, det är för att få bättre färg.
men visst stefan det är du som har fått mig till att använda astaxanthin i min räkmix.
men jag ger det bara till mina röda fiskar som jag vill ha lite bättre färg på, och det är väl en ca 20& av mina fiskar, dom andra får inget astaxanthin i sin räkmix för jag tycker det bli för dyrt.mvh janne
Menade inget annat janne än att även du modifierat din räkmix. Sedan syftade jag inte på hur länge du använt räkmix utan drog till med 1975 som ett fiktivt årtal när räkmixen först "skapades".
Senast redigerad av StefanL; 22 March 2007, 12:59.
Nej, det var inte solklart för mig. Men blandar man i en massa vatten så borde man ju tappa en hel del av nyttan med sojamjölet. Iom att man spär ut det. Menmen, shit happens och jag känner att jag har experimenterat färdig...
Förstår det.
Om jag ska vara riktigt ärlig så har jag nästan experimenterat färdigt också...det ger inte så mycket mer att tillföra fler ingredienser än vad som finns i en standardmix. Ett fåtal ingredienser förhöjer kvaliteten på räkmixen om man ser till näringsvärden.
Sojamjöl och annat kan vara bra som ett alternativ om man vill ge en mer grönare räkmix. Jag har varit tveksam till räkornas färskhet och därför haft funderingar på om sjukdomar kan triggas av den ingrediensen. Av den anledningen försökte jag hitta bra alternativ. Sojamjöl fungerar bra. Vetekli, Havrekli och Polenta majsgryn är också ingredienser som fungerat fint.
Det bästa, utan tvekan, som jag tillsatt räkmixen från dess ursprungsmix med räkor och gröna ärtor är astaxanthin. Vill man ha en bra räkmix utan krusiduller så tar man endast dessa tre ingredienser tillsammans med en gnutta spirulina och rätt mängd gelatin/agar agar så har man en kanonbra räkmix.
Malawe:
Förra gången jag gjorde räkmix hade jag i havregrynsgröt. Det funkade också bra. Då hade jag i 300gr av det samt 500gr räkor. Tyckte nog att mixen höll ihop lite bättre än med ärter. Jag är lite skeptisk till att använda stora mängder gelatin så att använda havregrynsgröt är ju då inte fel.
Men visst är det kul att experimentera med innehållet ibland. Det tycker iaf jag även om jag för stunden har testat klart.
Ikväll blir det en ny mix utan några större avvikelser från de vanliga ingredienserna. Jag ska dock ha mindre astaxanthin än vad jag använt tidigare. Varför vet jag däremot inte .
Kommentar