Hjälp mig hitta ett makroobjektiv

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi
    Användare
    • June 2006
    • 357

Hjälp mig hitta ett makroobjektiv

Vill skaffa mig ett makroobjektiv till min Olympus E-500 men har INGEN aning om vad det är för skillnad på de olika som finns. Det går ju inte (läs "jag kan inte") utläsa vad det är för skillnad på dem, typ bla bla bla motsvarar X på en Y kamera.
    Allt jag vill kunna göra är att ta bra bilder på mina fiskar eftersom objektiven jag har är kassa för det ändamålet.

Jag kan inte tolka produktbeskrivningarna nedan. Vad är det för fördelar med den andra av dessa:

Vilken hade ni valt för att plåta fiskar med?
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Olympus Zuiko Digital ED 50/2,0 Macro hade jag valt, verkar tyvärr va lite dyr så därför hade jag gjort följande. Sålt den du har nu och köpt en beggad Canon 300D eller 350D med ett fast 50mm som kostar 1000kr nytt.
    Detta kommer kanske kosta dig ca 6000kr men du får ju ett par tusen för den du har nu gissar jag så mellanskillnaden motsvarar mindre än vad du skulle få ge för ett olympus macro plus att du kommer få bättre bilder och billigare och fler objektiv att kunna köpa i framtiden för bättre bilder =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Bedson
      Användare
      • November 2006
      • 109

Ursprungligen postat av deelay
      Olympus Zuiko Digital ED 50/2,0 Macro hade jag valt, verkar tyvärr va lite dyr så därför hade jag gjort följande. Sålt den du har nu och köpt en beggad Canon 300D eller 350D med ett fast 50mm som kostar 1000kr nytt.
      Detta kommer kanske kosta dig ca 6000kr men du får ju ett par tusen för den du har nu gissar jag så mellanskillnaden motsvarar mindre än vad du skulle få ge för ett olympus macro plus att du kommer få bättre bilder och billigare och fler objektiv att kunna köpa i framtiden för bättre bilder =)
      Deelay, skicka gärna en länk till var jag kan hitta ett sådant objektiv för 1000 lappen. Hittar själv inget under 2500....
      375 l Malawikar + tomt 125 l....

Kommentar

• Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

Ursprungligen postat av Bedson
        Deelay, skicka gärna en länk till var jag kan hitta ett sådant objektiv för 1000 lappen. Hittar själv inget under 2500....
        Du hittar nog inget Macro men ett EF 50mm/1,8 II hittar du för 1100 kr på de flesta nätbutiker. Letar själv som en tok.
        Mvh
        Robin

Kommentar

• Bedson
          Användare
          • November 2006
          • 109

Ursprungligen postat av Robin
          Du hittar nog inget Macro men ett EF 50mm/1,8 II hittar du för 1100 kr på de flesta nätbutiker. Letar själv som en tok.
          ok, då är jag med i matchen, tack Robin.

Vad är den tekniska skillnaden mellan ett macro objektiv och ett EF 50mm/1,8 som Robin nämner? Är det närgränsen eller? (sorry om den här frågan hamnar i fel forum...)
          375 l Malawikar + tomt 125 l....

Kommentar

• Robin
            Användare
            • January 2003
            • 4526

Jag tycker inte det blir fel.. jag tror inte Cissi blir förbannad för att vi diskuterar lösningar som i längden kan bli billigare.

Skillnaden mellan ett macro och ett 50/1,8 kan jag inte svara på men det känns som att om vi ska ta "vanliga" bilder och inte sånna monsterbilder som Läsk, Deelay och Micke hostar upp så räcker det med ett sånt. Ett ruskigt bra objektiv där enda nackdelen är bländaren som är lite liten (tycker jag) vilket medför vad jag förstått bara någon mm fokus. Titta bara på läsks bilder som han tagit med sin 50mm glugg. Riktigt bra.
            Mvh
            Robin

Kommentar

• Cissi
              Användare
              • June 2006
              • 357

Haha, sur skulle jag aldrig bli
              Men som Deelay sa om det bättre objektivet så är det dyrt, 4700 kr. Det kan man ju få ett fläskigt akvarium för! Sälja kameran har jag ingen lust till heller ju. Det pratas mycket om det bättre objektivet och det är tydligen värt pengarna... GAH!

Jag får sova på saken...
              Kanske kan få pappsen min att dela på summan

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Ursprungligen postat av Cissi
                Sälja kameran har jag ingen lust till heller ju.
                Jag menade att du skulle sälja den du har och använda pengarna från den till en ny kamera.
                Säg att du kanske får 2000 för den(jag vet inte vad du har för kamerna så det här är en gissning) och sen petar du in 3000kr till så har du garanterat en beggad 350D med kit objektiv, sen köper du ett fast 50mm f1.8 för 1000kr.
                Nu har du sparat nästan 1000kr och får bättre bilder förmodligen =)

Kommentar

• Cissi
                  Användare
                  • June 2006
                  • 357

Ursprungligen postat av deelay
                  Jag menade att du skulle sälja den du har och använda pengarna från den till en ny kamera.
                  Säg att du kanske får 2000 för den(jag vet inte vad du har för kamerna så det här är en gissning) och sen petar du in 3000kr till så har du garanterat en beggad 350D med kit objektiv, sen köper du ett fast 50mm f1.8 för 1000kr.
                  Nu har du sparat nästan 1000kr och får bättre bilder förmodligen =)
                  Jo, jag förstod vad du menade. Jag vill gå emot strömmen, alla använder Canon och jag har gett mig tusan på att jag kan klara mig med Olympusen. Vill inte säga att jag kan ta bättre bilder, eftersom det är fotografens förtjänst.
                  Ska testa att plåta fiskarna med en annan kamera imorgon... får se hur det blir. Blir det bra kan jag avslöja vad jag använt...

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Tänkte mest på att urvalet va kasst till Olymus, tex så tror jag inte deras macro är så vasst, har sett några exempelbilder med olympus macro... jag valde Canon, Nikon e iof minst lika bra eller bättre, lite brusigare med högre iso men en väldigt skön o lugn skärpa har dom. Canons skärpa kan va lite stressig ibland på ett skumt sett.

Kommentar

• Pieter
                      Användare
                      • August 2004
                      • 251

cissi! det som deelay ger som förslag e inte dumt alls faktist.

jag började själv i fel ände när jag köpte mitt.
                      först blev det ett kitt paket med D80 + 18-135
                      sen tyckte jag att jag ville komma närmare inpå fiskarna då inhanlades ett tamron 90 macro
                      nehepp inte blev jag nöjd där inte, sen började jag komma underfund med att skall jag ta bilder i mina "mörka" kar så räcker inte alls dom objektiven ja va gör man då jo läste lite runt frågade lite här å där å kom fram till att ett 50 f1,4 skulle fixa smeten

å visst fasen gör den det snacka om att man började i fel ände
                      av dom tre gluggarna så e det den lille fasta som jag skulle köpt i från början punkt.

för att ge ett exempel med detta fasta är att den tar skit fina bilder när det e dåligt med ljus
                      inte behövde man dra på ISO för att få till det.

satan va långt inlägg det blev sorry för detta

nä som sagt även om det låter lite hårt att du skall skicka iväg din Olymus så är jag helt övertygad att du kommer att bli mer nöjd med ett Canon paket (va fasen rekomenderar jag Canon )

detta är min personliga uppfattning!

//Pieter

Kommentar

• Guy_P
                        Användare
                        • April 2002
                        • 301

Om du nu trots alla råd om kamerabyte skulle vilja ha kvar din Olympus så finns det lite olika macroobjektiv att välja på.
                        Olympus har 2 egna objektiv
                        Hitta din kamera oavsett om du är proffs eller nybörjare. Vi har ett enormt utbud inom foto och video. Årets e-handlare fjorton år i rad på Pricerunner!

Hitta din kamera oavsett om du är proffs eller nybörjare. Vi har ett enormt utbud inom foto och video. Årets e-handlare fjorton år i rad på Pricerunner!

Sigma har också ett bra macro

Här hittar du lite bildexempel tagna med Olympus Macroobjektiv:
                        高画質と小型軽量の最適なバランスを追求、メーカーの枠を越えてカメラボディーと交換レンズを自由に組み合わせて撮影できるオープン規格のマイクロフォーサーズです。規格のメリットと製品を紹介しています。
                        Guy

Kommentar

Arbetssätt...