jag säger bara det att det var bland det VÄRSTA jag har sett! att behandla djur på ett sådant sett, lägga dom på ett bilflak och köra iväg med LEVANDE, dom blöder, lider och kan INGET göra. fy vad hemskt! efter att ha sett filmen FÖRSTA gången satt jag bara och stirrade o börja nästan lipa pga detta groteska och extremt otäcka behandlandet av djur.....
Delfinslakt - inte okej!?
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av CissiJag tror alla blir förbannade, reaktionerna är nog i stort sett samma, man uttrycker sig olika bara. Istället för att spy galla här har jag vidarebefodrat länkarna till nästan alla mina e-postkontakter för att kunna bidra med att få stopp på detta. Hade jag kunnat göra mer så hade jag gjort det, men detta är i alla fall en början.Christoffer LundholmKommentar
-
-
Usch för filmen och suck för inläggen i tråden.
Det hjälper tyvärr inte att skriva massa fula ord och komma med hotelser mot folk på andra sidan klotet.Mvh
RobinKommentar
-
Vågar inte ens titta på videon... har sett så mkt vidrigt...
Är vegetarian och tänkte säga en del men det är nog bäst att nyktra till först!/Peter
Min gibby: http://img6.picsplace.to/img6/25/gibby_web.jpg
"Världens bästa..." ramp: [K] http://img12.picsplace.to/img12/1/tasty_reflector.jpgKommentar
-
Ursprungligen postat av Decimushar du info om hur många de dödar i japan då? har japan koll på hur stor artgruppen är av delfiner så de vet att de jagar på så sätt att jakten kan underhållas så delfinerna inte tar slut och utrotas?
Vi har ju själva fiskat ut östersjön på diverse djurarter. Bara i veckan kom en rapport om att Sverige fiskar kraftigt över sin kvot vad gäller torsk. Någon som tänkte protestera mot det? Sen har vi som sagt en enorm industri som föder upp kor för att sedan slaktas. De kulturer som betraktar kor som heliga tycker säkert att det är minst lika viktigt.
Min poäng var bara att de sakliga argument folk presenterar är att jakten är grym. Försökte bara påpeka att vi ägnar oss åt samma sak fast mot andra djurarter. Men eftersom japanerna dödar delfiner som tillsammans med sälar och valar är "disneyfierade" blir folk upprörda.Den jakt som bedrivs på hajar för att få tag på deras fenor är minst lika grym och bedrivs dessutom utan någon hänsyn till att bestånden ska återhämta sig.
Otur för hajarna att de inte är lika söta som delfinerna...
*edit*
Hittade det här på wikipedia:
The killing of the animals used to be done by slitting their throats which resulted in a long and painful death for the dolphin, but the Japanese government banned this method and now dolphins may officially only be killed by driving a metal pin into the neck of the dolphin, which causes them to die within seconds.
Videon är från 1999 och använder den gamla metoden.Senast redigerad av Gäst; 25 February 2007, 01:55.Kommentar
-
Jag såg en dokumentär om hajfångst, minst lika vidrigt.
De fångade hajen, slet upp den på båten och skar av den dess fenor för att sedan putta tillbaka den igen. Allt detta medans hajen levde. Inga fenor gör att hajen inte kan simma vilket är lika med en plågsam drunkningsdöd för hajen, hajen behöver ständigt röra på sig för att inte drunkna. Det slutade med att de hamnade på botten och gjorde desperata försök till att röra på sig för att sedan ge upp och bara dö...
Hade jag fått tag på en sådan fiskare så hade jag lätt utan att tänka hackat av han hans lemmar för att sedan titta på medan han blödde ihjäl...
Nää, kankse inte i verkligheten men sådan var känslan efter att ha sett inslaget.
Jag bara fattar inte hur man kan vara så känslokall mot ett djur, jag hade aldrig orkat...
Sen är den japanska och kinesiska kulturet riktigt svår att förstå sig på... Äta hajfenssoppa för bättre potens... *suck*Ny Akvarist, med en hel*etes massa frågor...Kommentar
-
Ursprungligen postat av DreasJag bara fattar inte hur man kan vara så känslokall mot ett djur, jag hade aldrig orkat...
Antingen åker man dit o gör nått åt saken, dvs om man känner att man inte kan leva med situationen för dessa djur eller så sitter man kvar hemma vid datorn och inväntar sitt eget öde, eftersom det är ganska lönlöst med div listor som hamnar i byrålådor, fast det skadar ju alldrig att skriva på, dock ska nog inte förvänta sig några under.
Action speaks louder then words!Kommentar
-
Jag blev riktigt glad när jag såg vad Red Cloud skrivit senast - att videon var från 1999. Tänkte att då har de ju för hoppningsvis slutat med denna hantering för länge sedan och använder humanare metoder... Men inte då. Här är lite aktuell information i ämnet:
Artikel skriven 2 jan 2007:
En till YouTube-video från 2006/2007:
Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
Videon visar hur 12 delfiner skiljs ut under en slaktfångst såsom den i den första videon. Skilnaden nu jämfört med 1999 är att slakten sker bakom blå draperier... Märk väl ljudet av en motorsåg i bakgrunden. *ryser* De 12 ska exporteras till ett västerländskt zoo och väntade i början av februari i år fortfarande på att exporteras.
Mer information på:
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Red CloudHittade det här på wikipedia:
The killing of the animals used to be done by slitting their throats which resulted in a long and painful death for the dolphin, but the Japanese government banned this method and now dolphins may officially only be killed by driving a metal pin into the neck of the dolphin, which causes them to die within seconds.
Videon är från 1999 och använder den gamla metoden.
Så nu tar vi istället tag i hajslakten lr? Eller kanske hur slakten av kor går till på i vissa ställen i europa. Jag har sett fruktansvärda filmer om det också.Det går alltid en senare buss.Kommentar
-
vilka sjuka människor!, dom skulle lätt platsa i Saurons liga...Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Den här debatten kan nog bli precis hur lång som hellst!
Jag nöjer mej med stå nånstans mitt emellan. Jag äter kött, men har full förståelse för folk som inte gör det. Jag tycker inte heller av vi i lillputtelandet Sverige har större rätt än andra världsmedborgare att bestämma vad som är rätt eller fel. Hur många av er skulle sluta äka nötkött för att en massa indier skriver protestlistor om sina heliga kor?fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKARKommentar
-
f```N oxå fullständigt avskyvärt. Spelar ingen roll om filmen är från medeltiden, den är inte mindre vidrig för det. Ibland undrar jag om människan hinner lära sig något som helst vett innan vi dör ut på denna planeten.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Ursprungligen postat av BjörnDen här debatten kan nog bli precis hur lång som hellst!
Jag nöjer mej med stå nånstans mitt emellan. Jag äter kött, men har full förståelse för folk som inte gör det. Jag tycker inte heller av vi i lillputtelandet Sverige har större rätt än andra världsmedborgare att bestämma vad som är rätt eller fel. Hur många av er skulle sluta äka nötkött för att en massa indier skriver protestlistor om sina heliga kor?Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Jag måste säga att själva slakt metoden är vidirig, ett snabb skott i huvudet eller som man gör på slakterier vore ett acceptabelt sätt att avliva ett djur som skall bli mat.
Sen den stackars delfinen som blir släpad levande efterbilen, det är de västa i filmen tycker jag.. Dödsryck och spasmer har alla djur.
Men att släpa ett "slakt" djur bakom en bil de är för djävligt.
Verkar som att det är ett känsligt ämne iaf.MVH
KristoferKommentar
Kommentar