Fisk och akvarierelaterade bilder - del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sacrium
    Användare
    • November 2005
    • 353

Ursprungligen postat av specmats
    har känslan att de vf är de värsta, just i inkörningsstadiet när de är ganska färska, sen brukar det lägga sej och det är kanske en acklimatiseringsperiod för den nya akvaristiska kulturen, mina dåliga erfarenheter är just stora vf grupper där aggressionen har varit extrem i början där det tyvärr har varit kaos!, jämfört med tropheusgrupper är auratus en HELT ANNAN FEMMA...
    Jag som hade en rätt taskig blandning också. Körde vf auratus, vf lombardoi och redtop zebra nakantenga. Det var ständigt krig i det där karet.

Kommentar

• johho
      NCS Medlem

• March 2007
      • 1825

Tänkte försöka ta kort på Troffarna men behövs en bättre kamera för det. De står ju aldrig still. Fungerar dåligt med en vanlig kamera. Men fick några kort på lite blandat. Här är nästan alla fiskarna med iaf. Är ganska nöjd men mer fiskar ska i.

Kommentar

• tezz
        Användare
        • February 2006
        • 1069

Ursprungligen postat av Björn
        Många auratus? Ja, sist jag räknade dom så var där (minst) 49st. Fast dom är rätt snälla, konstigt nog. Det går nog ca tre honor på en hane, så det är kanske en bidragande orsak till att dom fungerar så bra. Föräldrarna till denna grupp var lite tjurigare, men VF auratus ska ju vara det. Verkar nästan som att F1orna tappat lite av sitt jobbiga lynne... =)

Fisken på bild 2,3,4 är rätt kul, det förvånar mej inte att du inte känner till den. Jag har själv ingen som helst aning om vad det kan vara. Jag köpte en grupp zebror av okänd sort och märkte rätt tidigt att deras yngel inte var speciellt lika sina föräldrar. Drog upp ynglena (bla den på bilden) för att se vad det skulle bli av dom. Jäkligt fina fiskar, men som sagt helt okända. Med största sannolikhet är det en ovanligt lyckad korsning.
        tar dock inga yngel på dessa bastarder, så ni kan vara lugna
        ser nästan ut som en gammal lombardoi hona

Kommentar

• Björn
          Användare
          • April 2002
          • 787

Jag har varit inne lite på nån lombardikorsning, men jag har ingen aning. Någon som sett något liknande? Det skumma är att fastän det är samma föräldrar (som såg likadana ut) så skiljer sej dessa exemplar en hel del i utseende.
          1. Hane
          2. Hona
          3. Hona
          4. Hona
          5. Hane
          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• Lutt
            Användare
            • October 2005
            • 1919

En Metriaclima sp variant en här i stan säljer den som Ps.zebra lime mc

Kommentar

• Falköping Andreas
              Användare
              • February 2006
              • 1214

Ursprungligen postat av johho
              Tänkte försöka ta kort på Troffarna men behövs en bättre kamera för det. De står ju aldrig still. Fungerar dåligt med en vanlig kamera. Men fick några kort på lite blandat. Här är nästan alla fiskarna med iaf. Är ganska nöjd men mer fiskar ska i.
              Hmm Har du tryckt ihop den bilden lite eller? jag tycker de ser lite ihoptryckta ut men jag kanske har fel där.... Ser fint ut annars.
              http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Björn
                Användare
                • April 2002
                • 787

Lutt, är du säker på att det är samma fisk som säljs under namnet Ps. zebra lime mc? Det vore ju kanon om jag kan lita på det.

Frågan är ju bara om man vågar sälja dessa djur under det namnet, eller är det att ta i?

Föräldrarna till mina nuvarande djur såg fressten ut såhär:
                1. Hane
                2. Hona
                I den gruppen var alla hanar likadana som den på bilden, och alla honor som honan på bilden. Varför deras avkomma blev annorlunda vet jag inte. Dom lekte bara med varandra (HELT säker på det!) så dom kan inte ha blivit korsade hos mej iallafall.

Mvh
                Björn

Kommentar

• Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • June 2004
                  • 1582

Det är ingen sk. florida zebra?

Kommentar

• johho
                    NCS Medlem

• March 2007
                    • 1825

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                    Hmm Har du tryckt ihop den bilden lite eller? jag tycker de ser lite ihoptryckta ut men jag kanske har fel där.... Ser fint ut annars.
                    Kan hända att effekten av att jag måste ta kort från sidan blir att det kanske ser lite ihoptryckt ut. Så går det när man inte har bra kamera. Tar man kort rakt frammifrån så får man ju bara en stor blixt på bilden. För övrigt är jag imponerad att jag lyckades få med 22 av 25 fiskar på en och samma bild. Kul att de utnyttjar det stora akvarium jag köpt till dem

Kommentar

• Björn
                      Användare
                      • April 2002
                      • 787

BB, föräldrarna är köpta som Florisa Zebra, men dom kallades så bara för att säljaren tyckte att dom var lika dessa. Det är alltså inte alls säkert att dom är odlade av Laif DeMaison. Enligt uppgifter jag fått av folk som haft riktiga Florida Zebra är det inte samma fisk.

Men jag har inte sett Laifs zebror live, så jag vet inte. Kanske man borde kalla dom Florida Lime zebra MC?

Kommentar

• Lutt
                        Användare
                        • October 2005
                        • 1919

Ursprungligen postat av Björn
                        Lutt, är du säker på att det är samma fisk som säljs under namnet Ps. zebra lime mc? Det vore ju kanon om jag kan lita på det.

Frågan är ju bara om man vågar sälja dessa djur under det namnet, eller är det att ta i?

Föräldrarna till mina nuvarande djur såg fressten ut såhär:
                        1. Hane
                        2. Hona
                        I den gruppen var alla hanar likadana som den på bilden, och alla honor som honan på bilden. Varför deras avkomma blev annorlunda vet jag inte. Dom lekte bara med varandra (HELT säker på det!) så dom kan inte ha blivit korsade hos mej iallafall.

Mvh
                        Björn
                        Nja lite inte helt på mig men här är en bild http://www.aqualife-hb.com/pseudotro...ed_hemsida.JPG

Kommentar

• Björn
                          Användare
                          • April 2002
                          • 787

Ja, den var ju onekligen rätt lik. Får fortsätta forska lite..
                          Tack!

Kommentar

• stiffe
                            Användare
                            • April 2002
                            • 953

Dax för lite Tropheus
                            mvh Stefan

Kommentar

• stiffe
                              Användare
                              • April 2002
                              • 953

Några till
                              mvh Stefan

Kommentar

• deelay
                                Användare
                                • September 2002
                                • 5394

Ursprungligen postat av stiffe
                                Några till
                                Otroligt snygg troffe tycker jag, vad är det för sort?
                                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

Arbetssätt...