Fisk och akvarierelaterade bilder - del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • June 2004
    • 851

[QUOTE=Laesk]En rödzebra...

1D + 100/2,8 macro , 1/80sek F2,8 ISO800 (dvs utan blixt)

Större: http://www.fotosidan.se/gallery/view...251.htm?set=lp[/QUOTE

Tycker att det är jättebra, som du har gjort att skriva iso tal och macro och sånt. Det lär man sig mycket av som nybörjare.
    Jättefin bild

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

[QUOTE=discusred]
      Ursprungligen postat av Laesk
      En rödzebra...

1D + 100/2,8 macro , 1/80sek F2,8 ISO800 (dvs utan blixt)

Större: http://www.fotosidan.se/gallery/view...251.htm?set=lp[/QUOTE

Tycker att det är jättebra, som du har gjort att skriva iso tal och macro och sånt. Det lär man sig mycket av som nybörjare.
      Jättefin bild
      Jag håller nog inte med... dom siffrorna är ganska värdelösa om du inte vet exakt hur mycket ljus han har plus att minsta avikelse i bakgrund och fiskfärg gör dessa siffror ännu mer onödiga. När man fotat en del kan man nästan ana hur mycket ljus någon har haft om han skirver dessa värden men för en nybörjare tycker jag det som sagt inte är nått att gå efter, det är bättre att experimentera på egen hand med sitt eget ljus.
      Sätt ist på autoläget utan blixt och ta några kort i burken, kolla sedan vad din kamera gjorde för settings... då har du något att gå efter. Kolla vitbalansen f värdet slutartiden och ISO.
      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• discusred
        Användare
        • June 2004
        • 851

Tack deelay, det är bra att du säger till så jag lär mig rätt och inte startar i fel ända.
        Tänkte det var logiskt, som nybörjare jag är.
        Men jag har tänkt rätt mycket på macro, är det rätt och köpa ett sådant till fisk foto?

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Ursprungligen postat av discusred
          Men jag har tänkt rätt mycket på macro, är det rätt och köpa ett sådant till fisk foto?
          Helt rätt tycker jag. Canons 60mm f2.8 macro är hyffsat i pris med, det e sånt jag fotar fisk med till 70%.
          2a och 4e bilden är med det objektivet.
          P. phenochilus Mdoka
          P. virgatus Gome
          P. phenochilus Mdoka
          L. marginatus "redfin"
          Senast redigerad av deelay; 06 March 2007, 02:38.

Kommentar

• discusred
            Användare
            • June 2004
            • 851

deelay
            Otroligt fina bilder du tar, tack för exemplet!!!

Kommentar

• Laesk
              Användare
              • February 2004
              • 2447

Ursprungligen postat av discusred
              Jättefin bild

De är en fingervisning i rätt riktning! Lyssna inte på deelay
              (iofs kanske man bör skriva va de är för akvarie + hur mkt lysrör som är tända)

å deelay, om man kör autoISO så väljer den bara mellan ISO100-400, iaf på Canon 400D! Å de är rätt meningslöst när man ska fota utan blixt! Iofs funkar la ISO400 om man har mkt belysning men....

Förövrigt är inte fisken min som tur är, men ska tipsa polaren om att han ska skicka den på hälsohem
              Lennart "Laesk" Axelsson
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• endymion

Går det ta bilder på en hinderi med blixt utan att det blänker så in i ....? Isf hur gör man... köper bättre kamera?
                Mitt bästa försök.
                Och hinderi, för de som inte vet vad det är en variant av Protomelas taeniolatus

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Ursprungligen postat av endymion
                  Går det ta bilder på en hinderi med blixt utan att det blänker så in i ....? Isf hur gör man... köper bättre kamera?
                  Mitt bästa försök.
                  Och hinderi, för de som inte vet vad det är en variant av Protomelas taeniolatus
                  Mycket vacker "Red Empress" (som den också kallas)...

Kommentar

• Johan F
                    Användare
                    • March 2006
                    • 2439

Mitt bästa försök.
                    Mycket snygg.
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Pieter
                      Användare
                      • August 2004
                      • 251

tycker det visas för lite av denna malawin så jag lägger upp en av mina

Kommentar

• deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

Skulle nog snarare påstå att det är ett gammalt namn på Protomelas taeniolatus från Namalenje och Boazulu som hänger kvar. Haplochromis hinderi hette den för länge sedan och dom exemplaren som blev röda på kroppen gick under smeknamnet "Red Empress" medans dom som blev blå kallades "Fire Blue" som numera används på många taeniolatus varianter/lokaliteter med blå kropp.
                        Vet du fångstplatsen på den du visar, på bilden ser den lite rostmörkröd ut på kroppen, varianten från Namalenje brukar var mer vanligt röd på kroppen så att säga, båda är väldigt fina när dom färgar ut.
                        Angående blixten... blixt uppifrån är nog ett alternativ i detta läge.

Ursprungligen postat av Laesk
                        å deelay, om man kör autoISO så väljer den bara mellan ISO100-400, iaf på Canon 400D! Å de är rätt meningslöst när man ska fota utan blixt! Iofs funkar la ISO400 om man har mkt belysning men....
                        Låt oss säga att i autoläget visas ISO 400 och slutaretid 60, f4, då har man ju iaf en fingervisning hur detta kan konverteras till bättre värden för ändamålet med ISO 800 i just hans burk.
                        Jag menade inte att det va fel att skriva ut sina settings, hade det varit en fågel i solen mitt på dagen hade man ju kunnat använda dom eftersom vi alla har samma sol =)

Pieter
                        sjyst bild på fin fisk, har du tjuvtränat?=)
                        Senast redigerad av deelay; 07 March 2007, 02:02.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av deelay
                          Skulle nog snarare påstå att det är ett gammalt namn på Protomelas taeniolatus från Namalenje och Boazulu som hänger kvar. Haplochromis hinderi hette den för länge sedan och dom exemplaren som blev röda på kroppen gick under smeknamnet "Red Empress" medans dom som blev blå kallades "Fire Blue" som numera används på många taeniolatus varianter/lokaliteter med blå kropp.
                          Vet du fångstplatsen på den du visar, på bilden ser den lite rostmörkröd ut på kroppen, varianten från Namalenje brukar var mer vanligt röd på kroppen så att säga, båda är väldigt fina när dom färgar ut.
                          Angående blixten... blixt uppifrån är nog ett alternativ i detta läge.
                          Vet inte vad det är för fångstplats men de kommer från två gubbar som odlat på dem i bra många år. Men det skiljer i färg på dem som jag sett runt Göteborg, som har mer den färg du beskriver. Skulle vilja kalla färgen på mina jordgubbsröd(vilket borde tyda på Namalanje), men jag har försökt att trixa i photoshop för att få det att se ut som i verkligheten utan att lyckas. För får jag det röda att se rätt ut så ser det blå som en svetslåga....
                          Apropå blixten .... menar du slavblixt då?

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

Vet inte vad det är för fångstplats men de kommer från två gubbar som odlat på dem i bra många år. Men det skiljer i färg på dem som jag sett runt Göteborg, som har mer den färg du beskriver. Skulle vilja kalla färgen på mina jordgubbsröd(vilket borde tyda på Namalanje), men jag har försökt att trixa i photoshop för att få det att se ut som i verkligheten utan att lyckas. För får jag det röda att se rätt ut så ser det blå som en svetslåga....
                            Apropå blixten .... menar du slavblixt då?
                            Det låter dom du har Namalenje varianten.
                            Jag vet inte vad blixten heter med den typen som du kopplar in med en sladd, alltså inte den som utlöses med ljus från den interna blixten.

Kommentar

• endymion

Det låter dom du har Namalenje varianten.
                              Jag vet inte vad blixten heter med den typen som du kopplar in med en sladd, alltså inte den som utlöses med ljus från den interna blixten.
                              Antar att en sån blixt kostar mer än min kamera

Kommentar

• Laesk
                                Användare
                                • February 2004
                                • 2447

Låt oss säga att i autoläget visas ISO 400 och slutaretid 60, f4, då har man ju iaf en fingervisning hur detta kan konverteras till bättre värden för ändamålet med ISO 800 i just hans burk.
                                Jag menade inte att det va fel att skriva ut sina settings, hade det varit en fågel i solen mitt på dagen hade man ju kunnat använda dom eftersom vi alla har samma sol =)

Jag lovar att skriva ut karets storlek + belysning hädan efter

(förr när jag va lite mer grön på foto så uppskattade jag när folk skrev ut va dom använt för inställningar, (gör jag väl nu me iofs) .. så då kan man ju själv va snäll å skriva ut de)

obs, solen lyser starkare i malmö än kirruna
                                Lennart "Laesk" Axelsson
                                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

Arbetssätt...