Det _ultimata_ modulbygget?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    Jättefina moduler.
    Varför sand på modulen? I naturen finns ju ingen sand på stenar, eller?
    Modulen utan sand är ju skitsnygg.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Carl
      NCS Medlem
      • May 2002
      • 374

      Nämen oj vad skoj Ulrica.
      Kommer dom hålla? spricker dom inte väldigt lätt?
      Jag har gjort massor av moduler och bakggrunder genom åren, försökt med frigolit, polyuretanskum och annat, håller just nu på med plastlaminat för att få det slitstarkt.
      Jag trodde jag hade tänkt på allt men din metod har jag aldrig provat. Tänker du lacka dom?

      Mitt mastodontprojekt med plastlaminat är inte varesig billigt eller enkelt, och kommer förståss inte bli lika snyggt som BTN. Men va sjutton, det är skoj som attan och man får ett unikt kar till slut. Som sagt BTN är ju skitsnygga men ser lite för mycket ut som sten ovan vattnet, inga rundade kanter som sig bör under vatten, just som dina moduler såg ut. Jag kommer återkomma på forumet när mitt experiment tagit mer fart.

      Kommer kanske prova din metod också nån gång.
      /Carl
      www.stockholmsciklidklubb.com

      Kommentar

      • Gäst

        Kanonsnyggt!! bra bilder Man anar att modulbyggningen kommit igång på allvar och jag väntar nyfiket på nya alster från gjuteriet. Den utan sand är nog strået vassare men båda är bra fina.!
        Bara ett enda "fel" tidskrävande funderingar kom i huvudet huvva.he he he......

        Kommentar

        • *Ulrica*
          Användare
          • January 2007
          • 290

          Åh, jag tackar och niger.

          Just dessa småmodulerna (de är stora som en näve bara) var ju ett experiment och inget som ska vara i ett kar. Jag håller med om att det blir bättre utan sand men jag ville ändå prova för jag har läst lite här och där om denna metod.

          Ang. lackning så har jag inte lackat och ska inte göra det heller. Tidigare i tråden har jag redogjort för husfixets buffrande effekt i mitt lilla kar och jag kommer att fortsätta de mätningarna för att se om det avtar.

          Jag trodde också att husfixen skulle bli spröd och ömtålig men så är inte fallet alls, de verkar mycket slagtåliga och jag tror absolut inte att de kommer att spricka. Det gäller dock att de får tid på sej att torka. Jag provade att sätta en framför ett element, men då blev det sprickor direkt. Lagom fuktigt och svalt bör det vara för att de ska få härda ordentligt, då blir de görahållbara!

          På lördag kväll ska jag lägga in bilder på mitt "riktiga" modulprojekt som hamnade i mitt lilla kar där jag ska ha multisar. Då blir det även en liten minifärgkarta med husfix+olika färgpigment!
          Senast redigerad av *Ulrica*; 15 March 2007, 20:58.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            Härligt att se *Ulrica*!

            När jag såg det så fick jag en udda idé...att "kopiera" mina BTN moduler som jag inte satt in i karet än. Skulle vara kul att se om det fungerar. Annars kan man mycket väl göra som du gjort och använda frigolit. Finns det inget annat än aluminiumfolie som man kan använda? Aluminiumfolie är ju annars ganska bra då det är formbart och man kan få till olika veck som kan ge en speciell form på "sten"-ytan. Kul projekt!

            Hur lång tid tog det att göra jobbet?

            Kommentar

            • wofflan
              NCS Medlem
              • September 2003
              • 660

              väldigt inspirerande, ser verkligen frem emot bilderna på färgkartan.
              De små modulerna är väldigt snygga, om du ahde stoppat ner dem i karet hade de nog blivit ännu snyggare när de får lite påväxt
              Mvh Fredrik

              Kommentar

              • waterboy78
                Användare
                • August 2004
                • 41

                Hej på er!
                Efter som jag ju kan de båda språken skulle jag ju kunna tänka mig att översätta dokumentet som nämns tidigare i denna tråd efter att ha frågat författaren först. Problemet är att jag för tillfället inte har tid då renoveringen av min bostad tar all min tid.

                Länk till ursprunglig tråd: http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=54071

                Kan ju iaf svara på frågor angående tekniken om någon har några.

                Stenarna som jag tillverkade är fortfarande i burken och man kan nog inte urskilja de från naturstenarna nu när de fått en jämn beläggning av alger. Metoden är relativt enkel och resultatet suveränt enligt min mening. Desstu mera konstnärliga anlag man har desstu bättre får man ytfärgningen att likna natursten.

                Mvh, Johan

                Kommentar

                • *Ulrica*
                  Användare
                  • January 2007
                  • 290

                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Finns det inget annat än aluminiumfolie som man kan använda? Aluminiumfolie är ju annars ganska bra då det är formbart och man kan få till olika veck som kan ge en speciell form på "sten"-ytan. Hur lång tid tog det att göra jobbet?
                  Bra idé! Det måste du ju testa!
                  Jag provade med plastfilm med det var helkass för den "fastnar" inte på formen och allt bara glider runt och blir kladdigt...
                  Mycket av formen tex. veck etc. går dock förlorad pga husfixets tjockhet, så man får överdriva formerna en del på formen. Det är nog mycket svårt att få den klipplika yta som är på BTN när man använder husfix på en positiv form, då får man nog gjuta i stället.
                  Det tog väl 20+15+15 minuter att göra de där små modulerna tror jag....
                  Senast redigerad av *Ulrica*; 15 March 2007, 18:24.

                  Kommentar

                  • *Ulrica*
                    Användare
                    • January 2007
                    • 290

                    Ursprungligen postat av wofflan
                    hade de nog blivit ännu snyggare när de får lite påväxt
                    Det är jag helt övertygad om! Jag väntar med spänning att få lite alger på de modulerna jag stoppade ner i karet!

                    Kommentar

                    • *Ulrica*
                      Användare
                      • January 2007
                      • 290

                      Ursprungligen postat av waterboy78
                      Efter som jag ju kan de båda språken skulle jag ju kunna tänka mig att översätta dokumentet som nämns tidigare i denna tråd efter att ha frågat författaren först.
                      Stenarna som jag tillverkade är fortfarande i burken och man kan nog inte urskilja de från naturstenarna nu när de fått en jämn beläggning av alger. Metoden är relativt enkel och resultatet suveränt enligt min mening.
                      Hej Johan, jag är en stor fan av dina megasnygga moduler! Jag vill gärna veta lite mer detaljerat hur du gjorde och framförallt - se mer bilder på dem! Hoppas du kan ta dej lite tid att beskriva lite kort i denna tråden!
                      Menar du den finska artikeln? Jättebra i så fall!

                      Kommentar

                      • Carl
                        NCS Medlem
                        • May 2002
                        • 374

                        Hej igen.
                        Tack för dina svar Ulrica, jag kommer säkert testa din metod.
                        Vad gäller den "klipplika strukturen" på BTN-muduler så vidhåller jag att det är avgjutningar påstenar som ligger ovan vattnet, dom strukturerna ses aldrig eller sällan under vattnet, där blir det efter hand utslätat och rundat, alltså mer som dina moduler. Men BTN är ju skitsnygga ändå förståss....

                        Vad gäller frigolit vill jag komma med ett inpass till. Det stora problemet är att det inte blir nån slumpfaktor inblandad, man liksom skulpterar en sten, blir sällan lyckat, jag har använt fogskum som fått expandera mot knölat tidningspapper helt okontrollerat vilket blivit bra ur den synpunkten, sedan, nu tre år senare, börjar den falla sönder, cement och lack lossnar o.s.v os.v.
                        /Carl
                        www.stockholmsciklidklubb.com

                        Kommentar

                        • *Ulrica*
                          Användare
                          • January 2007
                          • 290

                          Modulbygge av frigolit och husfix

                          1. Jag började med att mäta, såga till lite grovt samt silikona ihop lite frigolit:

                          2. Sedan formade jag frigoliten med en morakniv. Jag ville att det skulle se ut som någon slags kalksten som ligger i skikt. Sedan blåste jag lite med en varmluftspistol för att få bort lös frigolit och för att göra ytan lite hårdare:

                          3. Jag blandade husfix, vatten och färgpigment så det blev tjockt som lös havregrynsgröt. Detta förde jag på med en pensel. Jag försökte pensla en "stenig" struktur genom att följa riktningarna i formen. Kartongen runt om är för att få raka och fina kanter som ska vara mot glaset sedan:

                          Kommentar

                          • *Ulrica*
                            Användare
                            • January 2007
                            • 290

                            4. Här har jag kommit lika långt med de moduler jag ska ha på botten. Dessa är bland annat till för att hålla den djupare sanden från fram- och ena sidorutan. Den andra funktionen är att förstärka illusionen av att modulerna är "äkta". Om jag hade använt riktiga stenar hade hörnmodulen framstått som mer fejkad:

                            5. Här ser man insugshålet och utblåshålet. Hela baksidan är värmd med varmluftspistol. Insuget har jag täckt med plastnät som det varit en talgboll i. Jag silikonade fast nätet. Utblåset är borrat med en 15 mm borr:

                            6. Här är hörnmodulen färdig. Efter två lager husfix blandade jag väldigt lös fix med pigment som jag använde för att färglägga och skapa mer liv i ytan. När det var nästen torrt penslade jag med en torr pensel för att få en bra yta:

                            Kommentar

                            • *Ulrica*
                              Användare
                              • January 2007
                              • 290

                              7. Jag använde massor av silikon för att fästa modulerna i botten och i hörnet. Det stod och torkade i en vecka. Det sitter som berget! Jag sköljde av hela karet innan jag fyllde det med vatten. Jag fyllde och tömde det några gånger med någon/några dagars mellanrum innan jag hade i silversanden och neothaumasnäckorna:

                              8. Sidovy:

                              9. Närbild bottenmodul:

                              Det var det! Hoppas det kan inspirera någon! Svårt var det inte. Det värsta är faktiskt att städa efter sig när man har karvat i frigolit...

                              Nästa steg i det här karet är att testa att sätta in en LED-belysning. Jag har 40 kallvita, ljusstarka dioder hemma och har lyckats få sambon engagerad i detta! (det är ju teknik ju)
                              Senast redigerad av *Ulrica*; 17 March 2007, 19:49.

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3217

                                Ursprungligen postat av *Ulrica*
                                7. Jag använde massor av silikon för att fästa modulerna i botten och i hörnet. Det stod och torkade i en vecka. Det sitter som berget! Jag sköljde av hela karet innan jag fyllde det med vatten. Jag fyllde och tömde det några gånger med någon/några dagars mellanrum innan jag hade i silversanden och neothaumasnäckorna:
                                [ATTACH]7536[/ATTACH]

                                8. Sidovy:
                                [ATTACH]7537[/ATTACH]

                                9. Närbild bottenmodul:
                                [ATTACH]7538[/ATTACH]

                                Det var det! Hoppas det kan inspirera någon! Svårt var det inte. Det värsta är faktiskt att städa efter sig när man har karvat i frigolit...

                                Nästa steg i det här karet är att testa att sätta in en LED-belysning. Jag har 40 kallvita, ljusstarka dioder hemma och har lyckats få sambon engagerad i detta! (det är ju teknik ju)
                                snyggt jobbat ulrika.mvh janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...