Det _ultimata_ modulbygget?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • R66

    #91
    Ursprungligen postat av *Ulrica*
    Det verkar som om de flesta som ska köra SA lackar för att slippa förhöjt ph (ofta har de ju malar också...)
    Hmmm.. Det kanske man skulle ha gjort... Förslag på någon lack som fungerar?

    Kommentar

    • HenrikV
      Användare
      • February 2007
      • 697

      #92
      Jag har lackat med Epolan V från Nordsjö. Det rekommenderades på Zoopet. Annars finns det en speciellt framtagen lack för ändamålet, men den är dubbelt så dyr. (kommer inte ihåg vad den hette)
      Jag valde att lacka min bakgrund (Tanganyikakar), sedan jag redan hade startat burken, men upptäckt att algerna älskade att fastna i husfixen. Min bakgrund är väldigt ljus, så det gröna syntes inte så lite tydligt...
      Ett tips: Jag blandade blästersand (har det som sand på botten) i husfixen. Bakgrunden blev mycket snyggare enligt mig då... Mer naturligt på något sätt.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #93
        Såvitt jag begriper så buffrar INTE betong - däremot läcker rå betong alltid hydroxidjoner, varför man kan glömma att komma ner i pH med olackad betong. Det finns dock medel man kan blanda i (Tapecrete) som gör att betongen inte "läcker" även om den är rå.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #94
          Den "dyra" lacken är bäst och den heter Epotex. Jag har använt Epolan V och den fungerade ok, men enligt mig behövs flera lager för att den ska få en tålig yta. Epotex behövs också i flera lager...tunna lager...men jag fick en känsla av att just Epotex är av bättre kvalitet för ändamålet.

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • November 2005
            • 1294

            #95
            I tidskriften Akvariet nr 5, 1982 sid 257-259, finns en artikel med namnet
            " Formframställning av polystyren. Plastgjutning i polyester"
            "Några glimtar från arbetet på göteborgs nya akvarium" av Michael Forssen.
            Denna artikel inspirerade mig att göra moduler i glasfiberarmerad polyester.
            Jag tror nog att detta är det optimala materialet för amatörer, billigt ( BILTEMA),
            lättjobbat med god ventilation ( det finns instruktioner/litteratur på biblioteket).
            Kort så gjorde jag enligt artikeln. En positiv form i polystyren kläddes med byggplast.
            glasfibermatta i 3 lager vättes på med polyester. Sen fick allt härda i 2 veckor då
            det luktade starkt av styren i den industrihall jag jobbade i. Därefter så tog jag bort
            polystyrenformen med kniv och aceton. Ytan strukturerades sen med polyesterspackel
            ( mönster gjordes med gaffel, knycklade tidningspapper etc). Avslutningsvis så
            målades allt med en till rödbrunfärg bruten båtlack. Dessa moduler ser som nya ut ännu
            17 år senare. De väger lagom mycket, dvs sjunker dock ej så lätta så de flyytas omkring.
            Idag så skulle jag nog gjort formen i styrolit ( den blåa frigoliten) för att slippa klä
            med byggplast. Sen skulle jag nog lagt mer tid på strukturering, dvs blandat spacklet
            med grus, anlitat mer konstnärliga bekanta osv. Dessutom skulle jag tagit mer hänsyn till
            att skarpa radier gör att glasfibern reser sig och måste sen slipas bort ( det blir som vassa nålar som sticker ut).

            Kommentar

            • wofflan
              NCS Medlem
              • September 2003
              • 660

              #96
              har du inga bilder Håkan?
              Mvh Fredrik

              Kommentar

              • R66

                #97
                Ursprungligen postat av Malawe
                Den "dyra" lacken är bäst och den heter Epotex. Jag har använt Epolan V och den fungerade ok, men enligt mig behövs flera lager för att den ska få en tålig yta. Epotex behövs också i flera lager...tunna lager...men jag fick en känsla av att just Epotex är av bättre kvalitet för ändamålet.
                Tack för alla tips! Jag letade runt lite efter Epotex och hittade en intressant sida: http://www.exoherp.net/

                Ger Epotexen en blank glansig yta?
                Ärligt talat så här med facit på hand så borde man kanske ha valt en BTN ifrån början. Har lagt ner tusenlappar och x timmar på dom här 2 metrarna! Sen o andra sidan så har jag en bakgrund som ingen annan har! Jag gjorde till och med en kanal inuti grottorna där fiskarna kan simma ut och in. Jag ska se om jag inte kan få till en bild när jag är klar med denna omgången =) Nästa gång jag gör en bakgrund så tror jag att jag kommer att satsa på poly-glas-pur alternativen... Men det känns som om det är några år tills att det är dags...

                Kommentar

                • nusse
                  Användare
                  • April 2006
                  • 69

                  #98
                  Ursprungligen postat av R66
                  Ger Epotexen en blank glansig yta?
                  Högglansig... uppe i luften. Vatten och epoxilacken har ungefär samma brytningsindex så lacken försvinner optiskt nere i vattnet.

                  /Magnus
                  Zoon

                  Kommentar

                  • *Ulrica*
                    Användare
                    • January 2007
                    • 290

                    #99
                    Jag har inte fått mitt medlemsnummer ännu men jag kan ändå inte hålla mej, jag måste få visa en bild på det färdiga resultatet av mitt första modulexperiment:

                    Mitt alldeles nystartade snäcklekar-kar!

                    Så fort jag har fått behörighet här på forumet kommer en massa bilder på byggnadsprocessen och de experiment jag gjorde.

                    Angående om husfix buffrar:
                    Mitt kranvatten har ett pH på 6,0. Efter en avsköljning av hela karet med den färdiga inredningen fyllde jag karet och lät det stå 15 timmar. Vattnets pH var då långt över de 7,6 som mitt test har som övre värde (måste köpa test med den övre skalan). Nu är vattnet utbytt igen och jag ska mäta i morgon nästa gång.

                    Kommentar

                    • matek
                      Användare
                      • December 2004
                      • 32

                      Ser bra ut!!

                      Jag fick ingen mätbar pH-höjning efter ett vattenbyte men då hade jag tillsatsmedel som gör betongen vattentät i mitt recept.

                      Mats

                      Kommentar

                      • *Ulrica*
                        Användare
                        • January 2007
                        • 290

                        Ursprungligen postat av *Ulrica*
                        Angående om husfix buffrar:
                        Mitt kranvatten har ett pH på 6,0. Efter en avsköljning av hela karet med den färdiga inredningen fyllde jag karet och lät det stå 15 timmar. Vattnets pH var då långt över de 7,6 som mitt test har som övre värde
                        Angående om husfix buffrar 2:
                        Efter 100% vattenbyte och 24 h var pH fortfarande långt över 7,6.

                        Efter 2:a 100% vattenbytet och 12 h är vattnet återigen på samma höga värde.

                        fortsättning följer....

                        Kommentar

                        • *Ulrica*
                          Användare
                          • January 2007
                          • 290

                          ÄNTLIGEN forumsbehörighet!

                          Nu ni, ska ni få se!

                          Här kommer först mitt experiment med att göra

                          ihåliga moduler av husfix med hjälp av en positiv form.

                          1. Tag en form. I mitt experiment har jag använt frigolit. Den får inte vara bredare i "toppen" än i "botten" för då får man inte av modulen sedan.

                          2.
                          Klä formen med aluminiumfolie. Smeta på olja på foliet. Jag använde billig matolja, ganska mycket.

                          3. Pensla på ett lager med husfix. Jag hade husfixen ganska tjock, så lagret blev väl nästan 1 cm tjockt. Om du vill kan du färga husfixen med pulverpigment. Låt torka över natten.

                          4. Dra försiktigt bort formen och pillra bort så mycket aluminiumfolie som det går. På bilden nedan har jag inte använt olja på den högra och där fick jag inte bort någon folie alls. På den vänstra, som jag hade oljat in fick jag bort det mesta av folien.

                          forts. följer...
                          Senast redigerad av *Ulrica*; 14 March 2007, 20:10.

                          Kommentar

                          • *Ulrica*
                            Användare
                            • January 2007
                            • 290

                            5. Jag penslade på ett lager hufix på insidan av modulen. På detta sätt täcks all aluminiumfolie in. Den kommer inte att korrodera eller läcka något eftersom den är helt innesluten i alkalisk husfix.

                            6. Sedan kan man fixa ytan på olika sätt. På denna har jag "duttat" med en pensel. Jag gjorde lite olika färgblandningar av löst husfix och pigmentpulver som jag "duttade" med. När det var nästan torrt borstade jag ytan försiktigt med en torr pensel för att få en ännu slätare yta.

                            7. Den här ytan har jag fixat genom att strö silversand ovanpå den fortfarande våta husfixen.


                            Detta var ju bara ett litet test, men samma teknik borde fungera med större former, tex. stenar. Man skulle ju kunna armera större former med någon sorts armering mellan husfixlagren. Eller så låter bli att ta bort aluminiumfoliet då detta inte skadar fiskarna. Isåfall slipper man ju även att olja in folien.

                            Kommentar

                            • discusred
                              Användare
                              • June 2004
                              • 851

                              Urtjusigt, roligt med såna bildserier!

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

                                Kanofina moduler Ulrika
                                Hur snygga som helst. Tror att ytan/strukturen är mycket viktigare än färgen.
                                När du fått ett alglager på så kommer dom att se helt annorlunda ut.
                                När jag köpte mina moduler så åkte jag ner till Simontorp för att verkligen välja ut de moduler som passade bäst färgmässigt. Nu idag så har dom en helt annan färg

                                Verkligen roligt att läsa om dina erfarenheter Ulrika. In med så många bilder du har helt enkelt
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...