Det _ultimata_ modulbygget?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matek
    Användare
    • December 2004
    • 32

Jag hade lite pigment i hela betongvolymen men lade på en tunn välling med mera pigment i på slutet med pensel. Sedan sprayade jag modulen med vatten för att sudda ut penseldrag och dessutom få en bättre härdningsprocess. Kanske dags att göra några nya till nästa akvarium nu när man snart kan vara utomhus och jobba. Det bör visst vara mer än plus fem grader för betongjobb ute.

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

Ursprungligen postat av *Ulrica*
      Hm... försöker du insinuera att det är mycket snack på mej eller?
      Bry dig inte om detta utan snacka på bara! Det är en jättebra tråd denna.
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Linus_M
        Användare
        • August 2006
        • 19

Hm... försöker du insinuera att det är mycket snack på mej eller?
        Nej, inte alls. Det är jätteroligt med en tråd om modulbygge. Du har fått bra fart på tråden! Menar bara att jag tycker om bilder på byggen.
        Senast redigerad av Linus_M; 04 March 2007, 22:01.

Kommentar

• *Ulrica*
          Användare
          • January 2007
          • 290

Ursprungligen postat av Wilhelm
          Bry dig inte om detta utan snacka på bara! Det är en jättebra tråd denna.
          Ursprungligen postat av Linus_M
          Nej, inte alls. Det är jätteroligt med en tråd om modulbygge. Du har fått bra fart på tråden! Menar bara att jag tycker om bilder på byggen.
          Äsch, jag skojade ju bara! Såg ni inte att jag hade lagt till både en och en !!!!

Mer bilder! Jag har fotat massor, snaaaart är jag medlem också! Ska be sambon betala NU!

Kommentar

• johan eriksson
            Användare
            • May 2004
            • 159

Jag är sugen att försöka göra en modul med pur-skum. Som jag förstått är det bästa att använda 2-komponentsskum men vilket skum ska man använda? Har läst igenom miljödeklarationen på Sikas produkter men jag kände mig mest okunnig när jag läste det.

Vad ska det stå på produkten om man ska våga använda den?

Sen har jag inte riktigt fått klart för mig vilken sorts färg man kan måla modulen med efteråt, går det med samma sort figment som ni använt i betongmodulerna?

/johan

Kommentar

• *Ulrica*
              Användare
              • January 2007
              • 290

Ursprungligen postat av johan eriksson
              Jag är sugen att försöka göra en modul med pur-skum. Som jag förstått är det bästa att använda 2-komponentsskum men vilket skum ska man använda? Vad ska det stå på produkten om man ska våga använda den? Sen har jag inte riktigt fått klart för mig vilken sorts färg man kan måla modulen med efteråt, går det med samma sort figment som ni använt i betongmodulerna?
              Hej Johan!

Jag har också funderat på PUR-skum. Anledningarna till att jag tvekar är dels att det blir så stora luftbubblor så det kan bli svårt att få en bra, "stenig" yta (vet inte om det är samma med tvåkomponents), dels det du skriver om färgen och dels att det flyter och måste säkras mot rutor eller botten. Pigmentpulvret måste ju blandas med något, så i så fall skulle man behöva tex. lacka ovanpå PUR-skummet och blanda pigment i lacket.

När jag talade med han på KompositFabriken så höll han med om att PUR-skum antagligen inte var rätt produkt för detta, eftersom den just skummar. Tvåkomponents PUR-lim däremot, som också expanderar men inte i lika hög grad skulle passa om man använder den tillsammans med ett fyllnadsmaterial, tex. sand. Då skulle man också kunna blanda pigment direkt i ett sista lager lim.

Jag vet heller inte hur man ska kunna vara säker på att en produkt är ok för fiskarna. Därför har jag bestämt mej för att tills vidare hålla mej till material som andra redan har prövat, dvs. husfix/betong, frigolit och pigmentpulver. Dessa "fattigmansmoduler" har dessutom en annan fördel som jag gillar - de blir billiga!

Var har du läst om att använda tvåkomponents PUR-skum till moduler?

Kommentar

• johan eriksson
                Användare
                • May 2004
                • 159

Hej Johan!

Jag har också funderat på PUR-skum. Anledningarna till att jag tvekar är dels att det blir så stora luftbubblor så det kan bli svårt att få en bra, "stenig" yta (vet inte om det är samma med tvåkomponents), dels det du skriver om färgen och dels att det flyter och måste säkras mot rutor eller botten. Pigmentpulvret måste ju blandas med något, så i så fall skulle man behöva tex. lacka ovanpå PUR-skummet och blanda pigment i lacket.

När jag talade med han på KompositFabriken så höll han med om att PUR-skum antagligen inte var rätt produkt för detta, eftersom den just skummar. Tvåkomponents PUR-lim däremot, som också expanderar men inte i lika hög grad skulle passa om man använder den tillsammans med ett fyllnadsmaterial, tex. sand. Då skulle man också kunna blanda pigment direkt i ett sista lager lim.

Jag vet heller inte hur man ska kunna vara säker på att en produkt är ok för fiskarna. Därför har jag bestämt mej för att tills vidare hålla mej till material som andra redan har prövat, dvs. husfix/betong, frigolit och pigmentpulver. Dessa "fattigmansmoduler" har dessutom en annan fördel som jag gillar - de blir billiga!

Var har du läst om att använda tvåkomponents PUR-skum till moduler?

Har fått för mig att BTN använder tvåkomponents purskum och det skummet har ju väldigt fina porer. När jag skummat med 2-komponents brandklassat skum har det liknat BTN-skum förutom att det är äckelgrönt Skulle iaf vara trevligt att använda någonting som liknar det BTN använder eftersom de antagligen har provat och testat en hel del innan de kom fram till vilket som funkar bäst.

Här är en länk till nånting som kanske kan funka till moduler.

Skulle hellre använda ett bra skum eller liknande som man kan blanda in pigment i istället för att använda betongslamma och sedan lacka med epotex som han i den finska artikeln gjorde. Iofs vet jag inte vad det blir för pris per modul med skum jämfört med lackad betongslamma.

/johan

*Edit* Såg att de minsann lackade även i artikeln jag länkade till. Jag vill helst slippa lack (jag vill helst veta precis hur BTN gör
                Senast redigerad av johan eriksson; 05 March 2007, 14:07.

Kommentar

• *Ulrica*
                  Användare
                  • January 2007
                  • 290

Skulle iaf vara trevligt att använda någonting som liknar det BTN använder eftersom de antagligen har provat och testat en hel del innan de kom fram till vilket som funkar bäst.
                  (jag vill helst veta precis hur BTN gör
                  Hm... då är vi flera... jag har några ondskefulla planer som kanske skulle kunna fungera... men bara kanske... moha ha ha...
                  1. Jag låtsas att jag vill bli praktikant i BTN-fabriken, sedan luskar jag runt tills jag vet vad de använder, jag tar även reda på leverantör och kanske kan jag stjäla några kilo också...
                  2. Jag bryter mej in i BTN-fabriken på natten och letar efter deras hemliga ingrediensbok...
                  3. Jag kidnappar Sune Holm och kittlar honom tills han säger sanningen...

(obs, ovanstående är bara på skoj, jag är inte brottslig och uppmanar heller ingen annan att vara brottslig)

Ja, det kanske skulle fungera. Om man gör på ett helt annat sätt... typ moduler i stället... för det där blev ju skitfult... (tycker jag alltså)

Jag vill helst slippa lack.
                  Men jag ska inte lacka mitt husfix, det har inte Linus eller Patrik gjort heller med sin betong! Har man inga malar och ändå ska ha högt ph så behövs det inte.

Kommentar

• *Ulrica*
                    Användare
                    • January 2007
                    • 290

Här ska ni få er ett gott skratt gubbar!

Idag skulle jag silikona fast min modul. Jag har läst att man ska rengöra glaset med aceton först för att få bort fett. Så jag börjar putsa med aceton. Efter en lång stund klagar jag lite för min sambo:
                    - Det blir nån konstig hinna på glaset, det ser ju bara ut att bli värre än innan!
                    Varpå min sambo tar ner en flaska från hyllan, räcker den till mej och säger:
                    - Om du använder den här acetonen utan olja så går det nog bättre.... och du, nästa gång gumman, läs på flaskan först....

Sen fick jag gnugga rätt mycket kan jag ju säga....

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Hahahahaha

Ja gjorde något liknande för ett tag sedan. Vaxade in min bil och lät vaxet torka.
                      Vände på burken o där stod det med stora bokstäver

OBS! låt inte vaxet torka OBS!

Gnodde i två dar innan jag fick bort skiten
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• johan eriksson
                        Användare
                        • May 2004
                        • 159

Men jag ska inte lacka mitt husfix, det har inte Linus eller Patrik gjort heller med sin betong! Har man inga malar och ändå ska ha högt ph så behövs det inte.
                        Så färgpigmentet man blandar i är ofarligt det med? Isf borde det inte vara så svårt att slänga ihop några moduler av betongslamma, kruxet för mig är att alla snygga stenar jag vill gjuta av är begravda under en meter snö i några månader till >

Kommentar

• *Ulrica*
                          Användare
                          • January 2007
                          • 290

Så färgpigmentet man blandar i är ofarligt det med?
                          De pigment som jag är 100% på är ofarliga är alla järnoxidpigment som finns - svart, brunt, gult och rött. De används bla. att färgsätta medicinpiller med. Titanoxid som är vitt används i tandkräm så det är också förhoppningsvis ogiftigt...
                          Sedan finns det andra "naturliga" pigment som umbra, sienna, ockra och terra men de är jag inte 100% säker på.

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Ja, det var väl snarare det senare scenariot som oroar mej.. att killen som äger grottan ska stanna där inne hela tiden för att vakta den... man kanske kan sätta raster för hålen.... lagom så att yngel kan gömma sig...
                            Tror inte det är något problem - killen som äger grottan brukar vara en rätt bra raggare, så han får allt ut och leta honor...

När det gäller pigment har jag hört att alla jordpigment ska vara ofarliga. Vet inte om det ligger någon sanning i det, men det låter logiskt.

Hilsen,

P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• R66

De pigment som jag är 100% på är ofarliga är alla järnoxidpigment som finns - svart, brunt, gult och rött. De används bla. att färgsätta medicinpiller med. Titanoxid som är vitt används i tandkräm så det är också förhoppningsvis ogiftigt...
                              Sedan finns det andra "naturliga" pigment som umbra, sienna, ockra och terra men de är jag inte 100% säker på.
                              Jag har använt ockra, terra och oxidsvart till min frigolitbakgrund. Dessa har jag blandat med Casco Husfix. I det karet har jag framgångsrikt drivit fram yngel av jaguarer i ett års tid nu! Ytan är stark men vissa malar har lyckats dra loss lite av den. Därför har jag nu tömt det och ska göra en liten renovering av ytan samt ändra lite utblås ifrån pumparna som sitter inbyggda i bakgrunden. Jag tror inte att det är giftigt. Skulle det vara det så hade nog inga yngel klarat sig. Ska jag vara superärlig så är jag nog inte Sveriges flitigaste vattenbytare heller! =) En liten tanke jag har nu är om husfixen innehåller kalk eller på något annat vis gör vattnet hårt? Är det någon som vet svaret på den frågan? Jag är nämligen på väg till Discusarnas värld.

Kommentar

• *Ulrica*
                                Användare
                                • January 2007
                                • 290

Ursprungligen postat av R66
                                En liten tanke jag har nu är om husfixen innehåller kalk eller på något annat vis gör vattnet hårt? Är det någon som vet svaret på den frågan? Jag är nämligen på väg till Discusarnas värld.
                                Jupp, både husfix och betong buffrar. Jag har läst att vissa säger att det avstannar efter ett tag men eftersom jag inte har prövat själv ännu så vet jag inte riktigt om det stämmer och hur lång tid det i så fall tar. Det verkar som om de flesta som ska köra SA lackar för att slippa förhöjt ph (ofta har de ju malar också...)

Kommentar

Arbetssätt...