Det _ultimata_ modulbygget?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    Användare
    • January 2007
    • 290

    #61
    Ursprungligen postat av matek
    Men detta duger för mig som är nybörjare på fattigmansmoduler. Jag gjorde dem i alla fall själv.
    Fint! Är ingen av "stenarna" i det karet äkta?

    Kommentar

    • matek
      Användare
      • December 2004
      • 32

      #62
      Nej det är bara konstgjorda moduler. De är ihåliga (bara ett tunt skikt av frigolit kvar i dem) och några små hål är borrade i dem för att få ut luft och för att åstadkomma lite vattencirkulation. Den stora fördelen som jag ser det är att kunna göra stora "stenar" som man annars kanske inte skulle kunna våga att lägga i. Det jag inte är nöjd med är dispositionen av dem. Jag testade en plan med frigolitmallarna som jag var hyfsat nöjd med men de färdiga modulerna blev större än frigolitblocken så jag fick överge min plan. Dessutom har jag lite svårt för "svävande" stenar på bakrutan för att dölja tekniken men om man skulle bygga en modul som skulle ligga naturligt på botten och nå upp till ytan så skulle den bli så infernaliskt stor och svår att göra med tanke på passformen mot rutorna. Jag kände mig inte tillräckligt händig för att klara det.

      Mats

      Kommentar

      • *Ulrica*
        Användare
        • January 2007
        • 290

        #63
        Ursprungligen postat av matek
        Nej det är bara konstgjorda moduler. De är ihåliga (bara ett tunt skikt av frigolit kvar i dem) och några små hål är borrade i dem för att få ut luft och för att åstadkomma lite vattencirkulation.
        Kan man borra i betongen när den har härdat? Trodde det sprack då...

        De som är på botten är ju görsnygga! Ser precis ut som riktiga stenar!

        Jag har börjat fundera på om man skulle kunna använda riktiga stenar som positiva former á lá din och Patriks modell fast man lägger något tunt material mellan stenen och betongen som man sedan kan ta bort så att bara betongskalet blir kvar. På det sättet skulle man slippa att forma frigolit och att skära och värma bort den igen.

        Tänkte göra lite experiment i helgen och se om husfix fastnar på tex. plast- eller aluminiumfolie...

        Kommentar

        • matek
          Användare
          • December 2004
          • 32

          #64
          Det går bra att borra småhål med betongborr och en vanlig borrmaskin. Däremot om du ska ha stora raster eller liknande som jag har i filtermodulerna så bör du sätta i något där under tiden betongen härdar eller så kan du möjligen ta upp sådana hål innan betongen härdat ordentligt.

          Jag tycker inte frigolithanteringen var så jobbig undantaget städningen men visst skulle det kunna gå att gjuta runt en natursten. Jag vet inte vad man ska ha emellan för att försäkra sig om att betongen släpper från stenen.

          Om modulstenen ska fästas både i botten och på bakrutan (som mina två stora) är det viktigt och inte helt lätt att göra en vinkelrät modul med jämna kanter.

          Mats

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #65
            Det med hål och vinkelräta moduler har jag inte upplevt något större problem med. För att göra hål (vilket jag gjort på baksidan i den modulen som ligger främst på min sista bild) så tog jag pvc-rör och tryckte in i betongen innan den härdat. När modulen var helt genomhärdad var det en baggis att sätta rören på insidan av modulen, och vips har man grottor i "stenen". Jag har gjutit mina på golvet, och då får man en helt platt kant om man är lite noggrann. Klippor som går ända upp behöver bara se ut som en sten på ena sidan. På baksidan låter man det vara helt öppet. Gjuter man så att kanten som ska stå på botten blir platt så kan de stå av sig själva, behöver inte ens limmas. Går att bygga upp ett helt kar med flera sådana stora moduler som står omlott på botten, vilket verkligen ger ett intryck av stora stenbumlingar.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • *Ulrica*
              Användare
              • January 2007
              • 290

              #66
              Hur många lager husfix/betong använder ni, Patrik och matek? Vilken blir den totala tjockleken ungefär?

              Kommentar

              • *Ulrica*
                Användare
                • January 2007
                • 290

                #67
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                När modulen var helt genomhärdad var det en baggis att sätta rören på insidan av modulen, och vips har man grottor i "stenen". Gjuter man så att kanten som ska stå på botten blir platt så kan de stå av sig själva, behöver inte ens limmas. Går att bygga upp ett helt kar med flera sådana stora moduler som står omlott på botten, vilket verkligen ger ett intryck av stora stenbumlingar.
                Detta funderar jag på att göra i mitt stora kar. Jag har förstått att det ska vara hål i bottenmodulerna så att inte vattnet blir stillastående innuti. Det bildas ju då "grottor" som du skriver.

                Jag funderar på hur dessa, i vissa fall, stora grottor fungerar för mina malawifiskar? Kommer de att gömma sej där inne hela tiden?

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #68
                  Hmmmm tusan oxå nu är jag oxå såld på detta att göra egna "stenar" eller moduler.
                  Utrymmet "bakom" mdulen borde man kunna fylla med t.e.x filtermatta och en liten pump. Sen skära ut lagom stora "minigrottor" så att vuxen fisk inte kan ta sig in men blir en perfekt hemstad för yngel. En "ventilerat" utymme som dessutom ger ökad filteryta. Det bara måste jag prova, en egentillverkad pryl med två funktioner förutom den estetiska.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • matek
                    Användare
                    • December 2004
                    • 32

                    #69
                    Jag tycker det låter smart att som Patrik beskriver tänka sig att man bygger kulisser med stora moduler som dessutom går att flytta. Förmodligen enklare än att fästa modulerna som jag gjort på botten och bakruta. Min erfarenhet är att även om fiskarna kan ta sig in i en modul så väljer de ändå inte att tillbringa sitt liv där.

                    Jag lade på tjockt med betong, kanske 2 cm tjockt på mina "stenar". Trots det måste man ta bort i stort sett all frigolit om de ska sjunka.

                    Mats

                    Kommentar

                    • Linus_M
                      Användare
                      • August 2006
                      • 19

                      #70
                      Intressant med dom dära fattigmansmodulerna. Det blir fin form på dem. Men jag kan tänka mig att det är svårt att få en yta som ser ut som sten på nära håll. Ytan blir ganska slät, eller? Hur gör man för att få ytan att se ut som knagglig sten?

                      Min pumpmodul blev lite tvärt om: Onaturlig form men detalierad yta.
                      Senast redigerad av Linus_M; 04 March 2007, 00:08.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #71
                        Jag brukar bara använda ett enda lager med betong. Börjar lägga på i ena kanten på modulen, och så slevar jag på mer och mer tills hela modulen är täckt. Ser till att betongen hela tiden "fäster" i vartannat. Plasthandskar rekommenderas, betong är mycket basiskt (inte direkt frätande, men det blir obehagligt att hantera med händerna efter ett tag). Tjockleken brukar landa på mellan en och två cm.

                        Tror inte det är något problem med att firrarna kommer att klumpa ihop sig i grottorna. Malawis är ju lite aggro mot varandra, så det tar sällan långt stund innan någon vill ha hela grottan för sig själv.

                        Har ingen bra lösning på hur man får en bra yta på modulerna. Själv har jag tyckt det blir rätt ok när jag stöpplat på färgpigmentet i sista momentet. Försöker då samtidigt skapa en rätt slät yta som mer ger intrycket av vattenslipad sten. Passar på att få bort hand/fingeravtryck också.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • *Ulrica*
                          Användare
                          • January 2007
                          • 290

                          #72
                          Ursprungligen postat av Linus_M
                          Intressant med dom dära fattigmansmodulerna.
                          Jag tycker nog inte att formen på din pumpmodul är så onaturlig, det förekommer ju såna kanter även i naturen... då tycker jag nog färgen (eller rättare sagt bristen på färg) är mer "avslöjande".

                          Du har rätt i att det blir rätt svårt att imitera kantiga och klipplika stenar men mjuka rundade stenar samt tex sandsten ska nog gå med lite trixande. Jag håller på med en modul nu till mitt lilla kar som ska likna sand eller kalksten. Jag duttar och drar med penseln för att få fram en struktur som ska blir rätt. Jag ska prova att sikta på lite sand i sista lagret också...

                          Bilder kommer så fort jag har blivit medlem och fått behörighet...

                          Kommentar

                          • *Ulrica*
                            Användare
                            • January 2007
                            • 290

                            #73
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Tror inte det är något problem med att firrarna kommer att klumpa ihop sig i grottorna. Malawis är ju lite aggro mot varandra, så det tar sällan långt stund innan någon vill ha hela grottan för sig själv.
                            Ja, det var väl snarare det senare scenariot som oroar mej.. att killen som äger grottan ska stanna där inne hela tiden för att vakta den... man kanske kan sätta raster för hålen.... lagom så att yngel kan gömma sig...

                            Kommentar

                            • Linus_M
                              Användare
                              • August 2006
                              • 19

                              #74
                              Ursprungligen postat av *Ulrica*
                              Bilder kommer så fort jag har blivit medlem och fått behörighet...
                              Ser fram emot bilder på ditt bygge. Mera verkstad!

                              Kommentar

                              • *Ulrica*
                                Användare
                                • January 2007
                                • 290

                                #75
                                Ursprungligen postat av Linus_M
                                Mera verkstad!
                                Hm... försöker du insinuera att det är mycket snack på mej eller?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...