Påfågelciklid, oscar ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • born_to_ski

    Påfågelciklid, oscar ??

    Hej, har ett 375 liters kar med några praktbotior, två scalarer och två tuppkamsciklider i. Är himla sugen på att stoppa i två st oscar också men är lite tveksam. Har läst att dom ska gräva runt väldigt mycket, är lite orolig för om man kommer behöva plantera om växter varenda dag eller om dom kanske inte kommer gå ihop med övriga fiskar, kanske är det även så att burken är för liten för dom?

    Är tacksam för lite tips och goda råd av er som är lite erfarna på detta område
  • fs7210
    Användare
    • June 2004
    • 183

    #2
    Ursprungligen postat av born_to_ski
    Hej, har ett 375 liters kar med några praktbotior, två scalarer och två tuppkamsciklider i. Är himla sugen på att stoppa i två st oscar också men är lite tveksam. Har läst att dom ska gräva runt väldigt mycket, är lite orolig för om man kommer behöva plantera om växter varenda dag eller om dom kanske inte kommer gå ihop med övriga fiskar, kanske är det även så att burken är för liten för dom?

    Är tacksam för lite tips och goda råd av er som är lite erfarna på detta område
    jag tycker du kan prova två stycken. när jag hade oscar grävde de inte alls och var ganska snälla mot övriga fiskar. det man bör tänka på är att se till att alla invånare får mat, för oscar är GLUPSKA och äter allt!
    Även om de växer fort så blir de inte 30cm över en natt.
    Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

    Kommentar

    • Acca
      Användare
      • January 2007
      • 60

      #3
      Jag har haft 2 oscar och har en kvar nu som är till salu då jag inte anser att mitt 310-liters är stort nog för honom/henne när denne nu närmar sig 20 cm (den är inte ett år gammal än så de växer fortare än man tror). Jag skulle inte rekommendera att hålla oscars i mindre akvarium än 500 liter, men det är min åsikt det.

      Att oscars är glupska och äter allt (åtminstone nästan allt) är sant, och detta gäller även övrigt sällskap - de äter med glädje alla tankinevånare som de får in i munnen och som de hinner ikapp eller kan överraska. De kräver mycket mat när de kommer upp i 20 cm, vilket som sagt kan inträffa innan de är ett år gamla. Jag har haft min i 8 månader och sista mätningen som var för ca en månad sedan visade 17 cm.

      Vad beträffar inredning och grävande så har min visserligen flyttat på sand, men inte på några växter, men råkar växterna vara där sanden ryker så åker de väl med. Jag rekommenderar en inredning med frigolitbotten, tunga stenar, stora rötter, sand och stora växter såsom 30-centimeters javaormbunkar.

      Kommentar

      • Wirre
        Användare
        • November 2006
        • 50

        #4
        jag har hafft mina oscar i 6mån nu och dom är ca 20cm va ca 6 då jag köpte dom och dom går i 720l. 2 oscar kan nog gå i ett 375liters ett tag sen så tror jag att det blir för litet om man ska ha andra fiskar med dom. 500 liter + vore bäst.
        Senast redigerad av Wirre; 24 February 2007, 20:08.
        720 L SA/CA. 222 L barber/botior.

        Kommentar

        Arbetssätt...