Bygga sump/ytterfilter under 540L.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danmeister

Bygga sump/ytterfilter under 540L.

Tjena tjena.

Har fått idén att bygga en sump under mitt 540L akvarium och hade behövt lite råd. Jag hade tänkt mig att använda själva aluminiumramen och på så vis bara lägga en spånplatta under akvariet och där ha plats med en sump på upp till 150x55x16

Vet ni hur det skulle funka med att ha ett filter som är så pass grunt men ändå har så hög volym? Jag har tänkt tanken att i mitten av själva sumpen ha plats för yngel och liknande... Hade tänkt mig en pump med kapacitet på runt 1500-2000 l/h

Hade tänkt använda en plastbalja om det finns att tillgå i denna storleken (tveksamt)...

Snabbskiss som inte är särskilt genomtänkt... Vad ser ni direkt som borde förbättras?

Edit: Ett problem är ju att vattnet som tas upp inte innehåller så mkt skit... I ett sötvattensakvarium ligger ju det som är intressant att suga upp i filtret oftast på botten. Någon som har en lösning?
    Senast redigerad av Gäst; 23 February 2007, 03:06.
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Funderade också på att bygga sump förut men insåg att det finns vissa "detaljer" som man behöver lösa först.

Om pumpen från sumpen lägger av, hur stoppar man flödet till sumpen?

Ett sätt ät ju att ha "avrinningen" till sumpen högt placerad och ha motsvarande antal liter som marginal i sumpen. Men då åker ju som sagt inte skiten från botten med ner till sumpen.

Ett annat "problem" som jag funderade lite på är att hitta balansen mellan tillförsel/utflöde till och från sumpen.

Kanske inte löste några problem, men du fick lite fler att fundera på kanske

Fortsätt att skriva så kan jag göra likadant sen när det funkar för dig

Kommentar

• johan eriksson
      Användare
      • May 2004
      • 159

Är också lite sugen på att skaffa sump till mitt kar och har funderat kring det.

För att få "bottenvattnet" till sumpen borde det väl gå att ha en extra glasskiva framför ytavrinningen som släpper igenom vattnet nertill. Det ska alltså finnas en öppning på kanske fem tio centimeter nertill och samtidigt vara högre än ytavrinningen.

Risken med baksug om returpumpen stannar löser man enkelt genom att placera utblåset nära ytan och det är väl ingen nackdel eftersom det ger bra ytrörelse.

Kommentar

• MagArne
        Användare
        • December 2006
        • 263

Går det inte att göra sumpen luft/vattentät så det inte finns någon risk att den svämmar över? Fast då kanske det inte blir någon sump längre utan ett gigantiskt ytterfilter?

Kommentar

• danmeister

Om pumpen från sumpen lägger av, hur stoppar man flödet till sumpen? Ett sätt ät ju att ha "avrinningen" till sumpen högt placerad och ha motsvarande antal liter som marginal i sumpen. Men då åker ju som sagt inte skiten från botten med ner till sumpen.
          Jo det enda valet man har är väl antingen en magnet som ska sluta igen systemet vid strömavbrott eller att köra på ytavrinningen och ha marginal (som du sa).

Ett annat "problem" som jag funderade lite på är att hitta balansen mellan tillförsel/utflöde till och från sumpen.
          Jo det är ju ett problem men med rätta matematiken så kan man få rätt tjocklek på röret från ytavrinningsboxen ner till sumpen, och på så sätt så timeas dem. (Finns en kalkylator på en saltvattensida)

Jag ska klura vidare. Denna sumpkonstruktion blir ju väldigt grund.... Kanske ska skippa att ha en så lång och köra på en 70 x 42 cm som kan vara på bara ena sidan av balken i mitten.

Felet blir ju som sagt att den bara tar in ytvattnet

Kommentar

• tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1836

Jag har sump till mitt 500 literskar. Det behöver inte va så avancerat som man kan tro.

För att få tyst avrinning som sväljer rätt mäng använder man durso.... Dursostandpipes.com. Den går att använda med borrad botten, sida eller med ytavrinningsbox.

För att ett eventuellt stopp i avrinningen inte skall resultera i översvämmning bygger man ytavrinning i sista steget i sumpen. Lämna lite gott mått i huvudkaret så att pumpen bränner innan det blir översvämmning.

För att få upp skiten på botten, använd god cirkulation. För att inte få tillbaka det slam som bildas i sumpen gör näst sista steget till en klarvattenkammare där skiten sedimenteras.

Överkurs, endast för mycket avancerade akvarister: Växter i klarvattenkammaren gör att du slipper byta så mycket vatten
            MVH
            Magnus

Kommentar

• jsl
              Användare
              • October 2004
              • 31

En annan sak man bör tänka på är att man i sista facket där returpumpen sitter ser till att inte rymma mer vatten än vad akvariet klarar av att ta emot om det mot förmodan skulle bli stopp i ytavrinningsrören. Blir det stopp där så fortsätter den ju att pumpa tills vattnet är slut och kan översvämma akvariet om man inte tänkt till.
              http://umea.akvarieforening.se/

Kommentar

• tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1836

Word!
                MVH
                Magnus

Kommentar

• johan eriksson
                  Användare
                  • May 2004
                  • 159

Ursprungligen postat av tropfrog
                  Jag har sump till mitt 500 literskar. Det behöver inte va så avancerat som man kan tro.

För att få tyst avrinning som sväljer rätt mäng använder man durso.... Dursostandpipes.com. Den går att använda med borrad botten, sida eller med ytavrinningsbox.

För att ett eventuellt stopp i avrinningen inte skall resultera i översvämmning bygger man ytavrinning i sista steget i sumpen. Lämna lite gott mått i huvudkaret så att pumpen bränner innan det blir översvämmning.

För att få upp skiten på botten, använd god cirkulation. För att inte få tillbaka det slam som bildas i sumpen gör näst sista steget till en klarvattenkammare där skiten sedimenteras.

Överkurs, endast för mycket avancerade akvarister: Växter i klarvattenkammaren gör att du slipper byta så mycket vatten
                  MVH
                  Magnus
                  Har du bilder på underverket?

/johan

Kommentar

Arbetssätt...