Victoriasjöns ciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10777

Victoriasjöns ciklider

Jag har tittat en hel del på nätet och sett mycket vackra Victoriaciklider. Är det någon som har dessa ciklider och som kan visa foto? Fungerar Victoriaciklider i ett Malawi-akvarium?

Särskilt dessa arter har fångat mitt intresse:

Astatotilapia latifasciata
    Scientific Name: Astatotilapia latifasciata Pronunciation: -stt--t-l-p- l-t-f-s--t Common Name(s): Zebra Obliquidens Geo. Origin: Lake Kyoga and Lake Nawampasa Habitat: Lives among the aquatic plants surrounding the lake's perimeter Diet: Carnivore...

Haplochromis limax
    Scientific Name: Haplochromis limax Pronunciation: hp-l-kr-ms l-mks Geo. Origin: Lake Edward, Lake George, Kazinga Channel Habitat: Shallow water near shore, among reed beds Diet: Herbivore Gender Differences: Dimorphic Breeding: Maternal...

Lithochromis rufus
    Scientific Name: Lithochromis rufus Pronunciation: lth--kr-ms r-fs Common Name(s): Red Pseudonigricans Geo. Origin: Shadi Rocks, Lake Victoria Habitat: Shallow Precipitous Rocky Habitat Diet: Carnivore Gender Differences: Dimorphic...

Neochromis rufocaudalis
    Scientific Name: Neochromis rufocaudalis (Saa Nane) Pronunciation: n--kr-ms r-f-k-dl-s Common Name(s): Victorian Tropheus Geo. Origin: Lake Victoria Habitat: Shallow, inshore areas wherever rocks are found Diet: Herbivore Gender Differences...

Paralabidochromis sp. "Rock Kribensis" (Mwanza Gulf)
    Scientific Name: Paralabidochromis sauvagei (Mwanza Gulf) Pronunciation: pr--l-b-d-kr-ms Common Name(s): Yellow Rock Kribensis Geo. Origin: Southern end of Lake Victoria, at Mwanza Gulf Habitat: Shallow rocky areas - big & small boulder habitats & at steep or...

Pundamilia nyererei (Python Is.)
    Scientific Name: Pundamilia nyererei (Python Island) Pronunciation: pn-d-m-l- n-r-r- Geo. Origin: Python Island, Tanzania Habitat: Shallow rocky areas Diet: Carnivore Gender Differences: Dimorphic Breeding: Maternal Mouthbrooder...

...för att plocka några "ur högen".

Det skrivs väldigt lite om denna del av Afrika så det vore mycket trevligt att få lite insyn på Victoriasjöns ciklider.
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 7334

Ursprungligen postat av Malawe
    Är det någon som har dessa ciklider och som kan visa foto?

Astatotilapia latifasciata
    Scientific Name: Astatotilapia latifasciata Pronunciation: -stt--t-l-p- l-t-f-s--t Common Name(s): Zebra Obliquidens Geo. Origin: Lake Kyoga and Lake Nawampasa Habitat: Lives among the aquatic plants surrounding the lake's perimeter Diet: Carnivore...

Haplochromis limax
    Scientific Name: Haplochromis limax Pronunciation: hp-l-kr-ms l-mks Geo. Origin: Lake Edward, Lake George, Kazinga Channel Habitat: Shallow water near shore, among reed beds Diet: Herbivore Gender Differences: Dimorphic Breeding: Maternal...

Pundamilia nyererei (Python Is.)
    Scientific Name: Pundamilia nyererei (Python Island) Pronunciation: pn-d-m-l- n-r-r- Geo. Origin: Python Island, Tanzania Habitat: Shallow rocky areas Diet: Carnivore Gender Differences: Dimorphic Breeding: Maternal Mouthbrooder...
    Senast redigerad av Joakim Draktoft; 22 February 2007, 23:43.
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10777

Men...hrm...varför kollade jag inte där? Tack Joakim! Bra info på en del av de jag är intresserad av...

Kommentar

• Oden70
        Användare
        • January 2007
        • 869

Så där!!!

var själva i ett stadium då jag blandade malawi och viktorior... Var så där...Om vissa malawi e tuffa så e dom rena duvungarna mot Viktorior.. Du har den vanliga "Viktoria zebran" som e ok att ha med malawi men annar så rekomenderar jag det inte .. Många av dom e grymt revirhävdande och tar mycket av karet... Annledningen till att jag blandade var att jag hade en Mycket sällsynt viktoria( Alluaudi, kallas guldciklid som mig veterligen bara finns på ett par tre ställe i Sverige. Riktig rarritet som var vanlig på 80 talet men pga att Nilabboren har utrotat mycket fisk i viktoriasjön och dess förgreningar så e den i dag inte tillåten att fånga och exportera... Vet att Kent i Nol har en grupp som han tagit hem från USA.. Sen hade jag en grup Matumbi hunter...Och dom var helt galna... gluppska yngelättare som tillsammans höll tex. demasoni i ett skräckgrepp men även mina compreciseps fick sig en avhyvling.... Om du e intresserad av Viktorior så kan jag hjälpa dig att genom sammimport ta hem både SO och VF viktorier till BRA pris.. Eller så tar du kontakt med Kent i Nol så har han.. -MEN DET E BILLIGARE och du får ett större UTBUD genom att själlva beställa hem.... Hör av dig om du undrar något.. Vh Peter
        Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
          Räkna också med att det inom kort kommer upp en del nytagna bilder på västafrikaner, efter ett utlovat löfte jag fick under gårdagskvällen
          Vad har västafrikaner att göra med viktoriaciklider?
          Mvh
          Robin

Kommentar

• enjoy_aquarium
            Användare
            • August 2006
            • 7

En som jag har haft, och som inte var lika rabiat ( iaf den jag hade) var Astatotilapia nubila.
            En riktig "snygging" när hanen färgar ut.

Tyvärr dåligt med bra bilder på nätet.

Kommentar

• Lutt
              Användare
              • October 2005
              • 1919

ja nubila kan ja hålla med om att det är en riktig snygging, har bara en hona nu

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av enjoy_aquarium
                En som jag har haft, och som inte var lika rabiat ( iaf den jag hade) var Astatotilapia nubila.
                En riktig "snygging" när hanen färgar ut.

Tyvärr dåligt med bra bilder på nätet.
                Beror på att det är så helsickes svårt att ta bra bilder på dem. Svårt att fota mörka fiskar
                Min bästa

Kommentar

• endymion

För övrigt är det fler victoriabeskrivningar och foton på G men de väntar på att bli granskade.

Kommentar

Arbetssätt...