Odling av akvariefisk i nätkasse utomhus ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matereo
    Användare
    • January 2006
    • 169

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Klurar lite på sjukdomar bara. Du kanske får ha firrarna i karantän innan du kan kränga dem, det finns en hel del mysko grejer i moder natur som kan ställa till det när firrarna väl kommer in i ett mindre utrymme. Personligen hade jag dragit mig för att köpa fisk odlad i naturen om de inte hade varit i karantän. Odling utomhus under mer kontrollerade former är jag däremot inte tveksam till.

Praktbarb och kardinalfisk hade jag testat. De grannaste Praktbarber jag sett hade gått i utomhusdamm. Ynglade av sig som ogräs.

Hilsen,

P
    Texas ciklid vet jag en som hade i sin fontän damm över sommarmånaderna och in på hösten... Skriv mer om hur det går senare!

Kommentar

• matereo
      Användare
      • January 2006
      • 169

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Klurar lite på sjukdomar bara. Du kanske får ha firrarna i karantän innan du kan kränga dem, det finns en hel del mysko grejer i moder natur som kan ställa till det när firrarna väl kommer in i ett mindre utrymme. Personligen hade jag dragit mig för att köpa fisk odlad i naturen om de inte hade varit i karantän. Odling utomhus under mer kontrollerade former är jag däremot inte tveksam till.

Praktbarb och kardinalfisk hade jag testat. De grannaste Praktbarber jag sett hade gått i utomhusdamm. Ynglade av sig som ogräs.

Hilsen,

P
      Texas-ciklid vet jag en som hade i sin fontän-damm över sommarmånaderna och in på hösten... Skriv mer om hur det går senare!

Kommentar

• Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

Andra köldtåliga det nog går att sälja hyfsade antal av är Microrasbora erythromicron, vanlig kardinalfisk & dvärgkardinalfisk, diverse småräkor från Japan och Taiwan, Corydoras hastatus & paleatus...

Det är subtropiska arter med cirka samma temperaturtolerans som guldfisk; de överlever alla *åtminstone* ned till 4-5 graders vattentemperatur, men slutar äta vid 10 grader, och tillväxt för alla de här får man nog bara när temperaturen ligger över 15.

Finns lite ovanligare & antagligen svårsåldare men också intressantare fiskar som skulle kunna tänkas funka, t.ex. Scleromystax barbatus och vitkindad goby.

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Vad ar det for vattendrag du skriver om? Om det har kontakt med ett vattendrag med fisk i sa ar det bara att stryka iden. Av goda orsaker finns det inte en enda mojlighet att du kan fa tillstand att satta ut exotisk fisk, sarskilt inte om de ska vara koldtaliga. Karpfiskar ar man sarskilt harda mot (pga spring viremia of carp).

Om det ar en damm utan kontakt med ovriga vattendrag sa ar guldfisk och koikarp fiskarna som kanns mest sjalvklara. Fiskar som bitterling och kardinalfisk skriker kanske inte akvarieaffarerna efter.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

Oj! Ja, Ola har alldeles rätt, sätt för guds skull inte ut fisk i annat än trädgårdsdammar (som förstås inte får ha kontakt med något annat vattendrag)!

Kommentar

• HåkanM
              NCS Medlem

• November 2005
              • 1296

Ha ha, jag hade nog aldrig tänkt att genomföra detta på riktigt men det är
              i alla fall kul att spåna lite om hur det skulle kunna gå

Kommentar

• Ola Sjödin
                Användare
                • August 2003
                • 514

En kort kommentar bara till huruvida de växer eller ej i utomhusmiljö. Jag har provat en hel del "akvariefiskar" utomhus och de växer alldeles utmärkt. En utesvärdbärare blir riktigt maffig! Jag har provat bland annat svärdbärare, kardinalfisk, sebrafisk, guldbarb, buenos airestetra, makropod, A. facetum, G.labiatus och det har för det mesta gått bra. Svärdbärarna och sebrafirrarna har klarat +6grader utan skador och i våras hittade jag tom. en odessabarb som klarat övervintring!

Vad gäller temperaturen så är det kritiska momentet att få ut dem i det svala vattnet. Till hösten klarar de förvånansvärt låga temperaturer för då går tillvänjningen långsamt. Jag sätter ut dem i garaget ett par veckor (ca 15 grader) och sedan släpper jag inte ut firrarna förrän det är 12-15 grader ute. När jag har haft för bråttom så har det gått illa, dvs. svamp eller vita pricken.

Kommentar

Arbetssätt...