Biotodoma wavrini

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • June 2006
    • 961

    Biotodoma wavrini

    är det någon som har erfarenhet av dessa, om hur de ill gå osv.. skulle de passa med diskus?

    och är det nån som vet om den säljs i sverige?
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

    #2
    Hej!

    Teoretiskt sätt borde den kunna funka med diskus. Jag har inte sett den på några listor eller i butiker på ett tag. B. Cupido finns dock lite här och där för tillfället.


    Mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Decimus
      Användare
      • June 2006
      • 961

      #3
      ok, har letat på en del affärers hemsidor och hittar den inte utan messt B cupido, men jag tycker wavrini verkar vara härligt grön ( iaf bpå bilderna jag sett) pluss den blir inte såå stor..

      Kommentar

      • danmeister

        #4
        Tjena tjena.

        Jag hade Biotodoma Wavrini en gång i tiden (2003-2004 sådär). Väldigt lugna och fina fiskar, tror absolut att de passat bra tillsammans med discus. Hade de tillsammans med Satanoperca Leucosticta (som var ännu lugnare).

        Vet inte om de går att få tag på för tillfället, verkar nästan bara finnas som vildfångade då de är rätt svåra att få till lek.

        Ciao

        Kommentar

        • Decimus
          Användare
          • June 2006
          • 961

          #5
          jaha ok, svåra att få till lek, är det vatten värdena då som du tänker på?

          ok är de verkligen sådära härligt gröna som på bilderna?

          men vart kan vara den messt sannolika möjligheten att få tag på den?

          Kommentar

          • danmeister

            #6
            Är rätt svåra att artbestämma, det är nog många Cupido som säljs som wavrini (och tvärtom)...

            Här är lite bilder på de jag hade (som många kunniga artbestämt till just Wavrini) http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=61579

            Kommentar

            • William
              Användare
              • December 2006
              • 93

              #7
              jadu, härligt grönaktiga skulle jag nog inte påstå att dom är, silverfärgade med iriserande blått i strecken på kinderna, men riktigt snygga ändå, och ja, mina var också lugna och trevliga. dom är nog inte så lättodlade heller nej. jag hade dock bara mina i ett par månader, innan jag upptäckte att dom hade tagit med sig mask till mig, och då fick dom åka tillbaka till butiken..

              har ett par bilder på mina på min zoon om du vill kolla. http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...810&gid=280333

              Kommentar

              • Decimus
                Användare
                • June 2006
                • 961

                #8
                ok de såg jue inte alls gröna ut.. hmm... nja då får de bli ngt annat..

                tack skall ni ha. =)

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  Användare
                  • September 2006
                  • 796

                  #9
                  Jag har bara sett en Biotodoma-art i handeln, men minst två vet jag förekommer (oklart hur många arter som existerar). Bilder på fiskar med den typen av reflekterande färger ljuger alltid. Antingen blir dom mycket snyggare på bild än i verkligheten eller så blir de färgade partierna bara blixt-vita (OK det finns enstaka rättvisande bilder men dom är sällsynta). Det tog något år innan min B cupido-hane färgade ut ordentligt. När den färgat ut riktigt fint och jag stolt visade den för min hustru, sa hon bara "Avloppsgrå!" Smaken är olika. Vill man ha gröna plakat-färger är Biotodoma helt fel fiskar. Själv tycker jag det är en av de allra vackraste sydamerikanska cichliderna (fast jag tycker även Acaronia är vacker - med mycket grönt...).

                  Kommentar

                  • matereo
                    Användare
                    • January 2006
                    • 169

                    #10
                    Jag vet inte hur det är med wavrini, men cupido är bara "kanske" förökad i fångenskap av nån kvinna i Brooklyn, så sades det fram till ganska nyligen inär jag snackat med utländska akvarister, och därför skulle allt vara vildfångat.

                    Det finns inga bilder som gör Cupido och troligtvis även Wavrini rättvisa på internet. Segt växande rackare är dom men Cupidon är brons/mässings skimrande med blågröna huvud-stänk när den trivs, och den gör det enl. min erfarenhet med Discus och andra ej så glupska arter. Det är trots alla bleka foton man ser en riktigt snygg art då den blir större.

                    Har någon svensk ciklidist haft tur med dessa?
                    Senast redigerad av matereo; 24 February 2007, 15:20.

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      Användare
                      • September 2006
                      • 796

                      #11
                      Intressant! Jag trodde den var odlad i Tyskland, men det kan mycket väl vara jag som minns fel. Däremot finns det fältobservationer på lekbeteendet hos den art som finns i Guyana. Dom betedde sig mycket märkligt, men jag skall nog fräsha upp detaljerna hellre än att jag refererar fel.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...