Historien om hur det började för mig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    Användare
    • December 2006
    • 263

    Historien om hur det började för mig

    Ni som inte tycker om långa onödiga inlägg med en massa bilder kan sluta läsa nu för här kommer historien om hur det hela började för mig

    När jag var liten, säg runt 10år så hade jag och min bror burfåglar. Tyvärr så blev vår mor allergisk mot dessa så det slutade med att vi gav bort dom. När vi började se oss om efter nya husdjur så fanns det ju inte så mycket annat att välja på än fiskar. Det började med en stor syltburk med en liten slöjtärt i på skrivbordet, fast det var inte många dagar den fick bo där i förän ett riktigt akvarium införskaffades samt några slöjtjärtskompisar. Akvariet var nog på ca 75 liter som vi hade ett par år innan det byttes mot ett 180 liters akvarium. Det var i det karet som allt började, det fylldes med ciklider. Dock en blandning av både malawi och tanganyika men de tycktes trivas bra och lekte emellanåt tråts våra då begränsade kunskaper. Tiden gick och när gymnasiet var avklarat flyttade brorsan och jag 40 mil till skåne för att studera vilket ledde till att vi sålde av alla akvariesaker.

    Nu sex år senare är jag sambo och bor i en egen lägenhet vilket gjorde att jag kunde ta upp akvariehobbyn igen. Vi pratade lite om husdjur men då min sambo är pällsallergiker så var det ju inte mycket annat att välja på än fiskar denna gång med så vi började leta runt efter beganade akvarium på runt 250 till 300 liter som skulle bli lagom för vårt vardagsrum. Det visade sig vara nästan omöjligt att få tag på ett akvarium i den storleken så jag svarade på en annons på ett akvarium på 450 liter vilket blev napp direkt. Tömm akvariet och spara gruset så kommer jag och hämtar det på fredag! Ja, så blev det när vi köpte grisen i säcken. Vi for iväg på kvällen för att hämta akvariet vi ens inte tittat på men ägaren sa att det var fint. När vi väl kom dit så visade det sig att det var inte så fint som vi hade hoppats på men då vi sagt att vi ville ha det och han hade tömt karet så var det ju bara att betala och lasta in sakerna.
    Väl hemma efter en 14 mils tripp så kändes det faktiskt ganska skönt att vara akvarieägare igen. Nu var det dags att göra iordning karet och det visade sig vara ett riktigt hästjobb. Tidigare ägare hade siliconat om akvariet en gång i tiden men det såg ut som kriget så det första vi gjorde var att börja skära bort all silicon. Lördag morgon så gick jag till akvarieaffären för att köpa två tuber svart silicon och efter det så luktade det ätticka i lägenheten en hel vecka, men bra blev det och det höllt tätt också. För att inte benställningen skulle sjunka rakt igenom plastmattan på golvet så ställdes den på hockeypuckar med filttassar under.
    Från jobbet fick jag med ett par hinkar med sten att deckorera akvariet med och så fylldes det med vatten, ytterfiltret laddades och så var det igång. Ett tag iaf för filtret läckte och lät som en stenkross. Jättekul, det här akvariet kommer aldrig bli klart kändes det som och så var det bara att öppna plånboken och köpa ett nytt filter. Fast nu var jag rätt trött på allt så det blev bara ett innerfilter av bästa kvalité för att slippa strul. Till innerfiltret köpte jag ett långt elrör som jag borrade små hål i och satte fast längst upp på bakrutan för att inte fiskarna skulle blåsa bort av den kraftiga pumpen.
    Äntligen var akvariet fyllt och inget läckte så vi kunde åka bort över nyårshelgen utan att oroa oss och sen börja fundera på fiskbeståndet.

    Idag så simmar det
    8st Labidochromis caeruleus (golden)
    4st Labidochromis sp. "hongi" red
    8st Melanochromis cyaneorhabdos (om jag inte minns helt fel)
    4st små malar
  • MagArne
    Användare
    • December 2006
    • 263

    #2
    Mer bilder

    Kommentar

    • MagArne
      Användare
      • December 2006
      • 263

      #3
      Ännu mer bilder

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

        #4
        Det är dåligt med snickarbyxor på bilderna.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • April 2002
          • 1338

          #5
          Kul att följa en så väldokumenterad uppstart. Fortsätt så!
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • Rhodebaert
            Användare
            • February 2006
            • 557

            #6
            Jag skall försöka mig på att vara lika duktig när jag drar igång mitt!
            Det går alltid en senare buss.

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

              #7
              Ursprungligen postat av Robin
              Det är dåligt med snickarbyxor på bilderna.
              Han snickrade ju inte!
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • MagArne
                Användare
                • December 2006
                • 263

                #8
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Han snickrade ju inte!
                Nä men det kommer nog. Är sugen på att bygga en akvariebänk.
                Bygger mest högtalare till hemmabion annars.

                Kommentar

                • Mikael_S
                  Användare
                  • May 2006
                  • 246

                  #9
                  Verkligen roligt att läsa

                  Vad används de 4 blåa plastdunkarna under karet till?
                  Mvh Mikael Schöllin

                  Kommentar

                  • MagArne
                    Användare
                    • December 2006
                    • 263

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mikael_S
                    Verkligen roligt att läsa

                    Vad används de 4 blåa plastdunkarna under karet till?
                    De används till diverse förvaring av sten, akvariegrus samt vid vattenbyte.
                    Rymmer drygt 20 liter och har ett tätslutande skruvlock. Fick dom av farsan för många år sen för att packa kläder i då jag paddlade kanot i strömt vatten.
                    Jag har inget bättre ställe att ha dom på för tillfället

                    Kommentar

                    • Cissi
                      Användare
                      • June 2006
                      • 357

                      #11
                      Vilket jobb du lagt ner! Jag är imponerad. Smart att använda svart silikon så slipper man missfärgningar av medicin och dylikt. Det blev riktigt snyggt!
                      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                      Kommentar

                      Arbetssätt...