Köpte ett gäng körsbärsräkor (ca 0,5-2 cm långa) för ett litet tag sedan. Började sedan fundera på var jag skall ha dem (man borde funderat på det innan köpet, jag vet ). Har ett kar där det finns Ancistrusar, små Pansarmalar och ett par stycken 3-5cm Amanoräkor. Ancistrusarna är aggressiva men fredliga. Pansarmalar är väl primärt asätare. Hur är det då med Amanoräkor (kan dessa vara kanibaler)?
Sällskap till körsbärsräkor?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
[QUOTE=mek]Ancistrusarna är aggressiva men fredliga.[QUOTE]
Jag blir både glad och ledsen när jag läser det här... -
-
Ancistrusarna kommer inte att röra räkorna. Pansarmalarna kommer att äta en del yngel. Stora amanoräkor är jag lite osäker på om de tar körsbärsräkorna. Amanos brukar inte ens äta yngel, de verkar vara helt fokuserade på alger, delar av växter och bottengrums. Borde gå bra. Klar fördel om du har ett bra buskage med javamossa eller ett knippe javaormbunkar i karet. Funkar perfekt som skydd för räkynglen.
Det som normalt sett annars rekommenderas som sällskap till mindre räkor är småfirrar av olika slag. Även små firrar klipper dock räkyngel, men de vuxna rår de inte på. Pass bara på med små firrar med stora munnar - t ex gobys. Det är fascinerande hur stora saker mina 5 cm Rhinogobius wui kan äta upp.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Erik ÖsterlundQUOTE=mek Ancistrusarna är aggressiva men fredliga. QUOTE
Jag blir både glad och ledsen när jag läser det här...
Ursprungligen postat av PatrikMalmoAncistrusarna kommer inte att röra räkorna. Pansarmalarna kommer att äta en del yngel. Stora amanoräkor är jag lite osäker på om de tar körsbärsräkorna. Amanos brukar inte ens äta yngel, de verkar vara helt fokuserade på alger, delar av växter och bottengrums. Borde gå bra. Klar fördel om du har ett bra buskage med javamossa eller ett knippe javaormbunkar i karet. Funkar perfekt som skydd för räkynglen.
Det som normalt sett annars rekommenderas som sällskap till mindre räkor är småfirrar av olika slag. Även små firrar klipper dock räkyngel, men de vuxna rår de inte på. Pass bara på med små firrar med stora munnar - t ex gobys. Det är fascinerande hur stora saker mina 5 cm Rhinogobius wui kan äta upp.
Hilsen,
P
Säljaren sade att när Körsbärsräkorna ynglar, så blir det en hel del. Därför är det ingen katastrof/nackdel om viss rensning sker strax efter födsel.Kommentar
-
Ursprungligen postat av mekOch vad menar du med det??Kommentar
-
-
Fast jag köper att Ancistrus är både aggressiv och fredlig - aggressiva inbördes men fredliga mot annan fisk.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
En större Hanancistrus kan vara mindre kul för vissa fiskar. Lugna/harmlösa så länge firrarna håller sig borta, men om de kommer för nära den (speciellt om den vaktar rom) blir det värre.
Whatever, skall försöka flytta över räkorna till det tänkta karet, så snart jag plockat upp dem och bedömt deras storlek.
Även om det föreligger viss risk för dem i det större karet, lär det finnas betydligt mer för dem att hämta där (inklusive gömställen).
Tack för infon!Kommentar
-
-
Funkar bättre med växter än utan växter. De äter inte växterna och yngel får bra gömställen plus fler småsaker att äta.
Hilsen,
/PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Hej.
Har ett 200-literskar med massor av javamossa, BTN osv. Tänker ha räkor och småfisk.
Vill ha ngn av körsbärsräkorna (röd alt gul) men gärna någon annan art också. Red Chrystal måste ju funka ihop med körsbär.
Fiskfunderingar- Pygmépansarmal
- Octocyncis (osäker på stavningen)
- Endlers guppy? Eller går de på räklingarna tror ni?
- Någon mer räksort. Förslag? (passa med körsbär och Chrystal utan att korsa sig!)
Vad tror ni?Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoonKommentar
-
[QUOTE=Erik Österlund;676761][QUOTE=mek]Ancistrusarna är aggressiva men fredliga.
Jag blir både glad och ledsen när jag läser det här...Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
EDIT: Såg nu att jag svarade på ett inlägg från 2007!! Fin med gamla trädar som får nytt liv... typ.
Har kört ett gäng amanoräkor tillsammans med körsbärsräkor länge, och ena amanoräkan har blivit en riktig bamsing! Akvariet svämmar över av körsbärsräkyngel i alla storlekar nu, och varken Amano, sniglarna eller krabborna vi har i samma akvarie rör ynglen.Senast redigerad av Bjorn; 01 February 2011, 18:50.Newbie December 2009
Malawi: 450 liter
Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano
Järfälla/StockholmKommentar
-
Kommentar