Jag har ett 720l som gått 2-3 månader nu. Jag vill hålla ett pH på 6-6,5 och försöker uppnå det på följande sätt: en liten powerhead som filtrerar torvgranulat, knappt en liter bara. Mycket rötter, eklöv som täcker ca 30-50% av botten samt Amtra ekbarkextrakt tillsatt i vattnet. Ekbarkextraktet sänker ju pH:t väldigt effektivt, men problemet är att det inom ett par dygn börjar stiga igen! Jag har ökat och ökat doseringen av ekbarkextrakt till den grad att jag nu knappt vågar hälla i mer utan att fråga "experterna" om vad tusan det är frågan om i min burk. Enligt dunken har jag nu sakta doserat upp till vad som rekomenderas i 3000l vatten, dvs 150ml.
Efter vattenbyte och tillsatt extrakt har jag ett pH på 6,5, men efter en vecka är det uppe i 7,0 igen, varje vecka. Kranvattnet är på 7,8.
Det finns inget kalkhaltigt i vattnet så jag fattar inte vad som händer. Bottenmaterialet är Rådasand, inga andra stenar finns.
Karbonathårdheten (KH) ligger stadigt på 3-4.
Tillsätter vattenberedningsmedel (aquasafe eller JBL) vid delvattenbytena (15-20% varje vecka).
Samt PMDD, KN03 och KH2PO4. Plus Tropica plantnäring (fd mastergrow). Doserar relativt svagt.
En teori är ju att växterna, som får bra med näring, men inget tillsatt koldioxid, förbrukar koldioxiden i vattnet, vilket ju höjer pH om KH är konstant. Men det verkar väl lite långsökt. Det växer visserligen väldigt bra, men så väldigt tätplanterat är det inte.
Har heller ingen storm på ytan som borde driva ut koldioxiden, men idag riktade jag ner strilröret så det bara rör sig väldigt lite vid ytan.
Nån som har någon teori om varför pH:t ständigt stiger? Tacksam för alla svar.
Mvh Micke
Efter vattenbyte och tillsatt extrakt har jag ett pH på 6,5, men efter en vecka är det uppe i 7,0 igen, varje vecka. Kranvattnet är på 7,8.
Det finns inget kalkhaltigt i vattnet så jag fattar inte vad som händer. Bottenmaterialet är Rådasand, inga andra stenar finns.
Karbonathårdheten (KH) ligger stadigt på 3-4.
Tillsätter vattenberedningsmedel (aquasafe eller JBL) vid delvattenbytena (15-20% varje vecka).
Samt PMDD, KN03 och KH2PO4. Plus Tropica plantnäring (fd mastergrow). Doserar relativt svagt.
En teori är ju att växterna, som får bra med näring, men inget tillsatt koldioxid, förbrukar koldioxiden i vattnet, vilket ju höjer pH om KH är konstant. Men det verkar väl lite långsökt. Det växer visserligen väldigt bra, men så väldigt tätplanterat är det inte.
Har heller ingen storm på ytan som borde driva ut koldioxiden, men idag riktade jag ner strilröret så det bara rör sig väldigt lite vid ytan.
Nån som har någon teori om varför pH:t ständigt stiger? Tacksam för alla svar.
Mvh Micke
Kommentar