Lecablock vs. träbänk - viktfråga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vete
    Användare
    • February 2007
    • 35

    Lecablock vs. träbänk - viktfråga?

    Hej alla!

    Tack för ett bra forum, här kommer mitt första inlägg!

    Bor i lägenhet (5:e vån) med parkettgolv och ska starta upp ett 375l akvarium. Vill fördela vikten ordentligt då jag inte riktigt vet hur mycket man kan belasta golvet. Planritningar med bärande väggar och balkar etc går ej att få tag på. Tänkte därför bygga en bänk med måtten 200 x 60 sett uppifrån, dvs öka ytan mot golvet (akvariet har måtten 150 x 50 sett uppifrån).

    Vad väger mest, en rejäl stabil träbänk med 8 tjocka ben eller en bänk byggd av lecablock? Gissar att man behöver 9 block? Finns det bättre alternativ?
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

    #2
    bättre å bättre men alu.ram borde gå bra..,trä bänk kan vara känslig för vatten så man bör välja nått bra matrial el. så bör man förbehandla, lecablock har ja ingen erfarenhet av men det finns säkert andra här på forumet som kan tipsa om det.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Jens_K
      Användare
      • January 2007
      • 36

      #3
      Ursprungligen postat av Vete
      Hej alla!

      Tack för ett bra forum, här kommer mitt första inlägg!

      Bor i lägenhet (5:e vån) med parkettgolv och ska starta upp ett 375l akvarium. Vill fördela vikten ordentligt då jag inte riktigt vet hur mycket man kan belasta golvet. Planritningar med bärande väggar och balkar etc går ej att få tag på. Tänkte därför bygga en bänk med måtten 200 x 60 sett uppifrån, dvs öka ytan mot golvet (akvariet har måtten 150 x 50 sett uppifrån).

      Vad väger mest, en rejäl stabil träbänk med 8 tjocka ben eller en bänk byggd av lecablock? Gissar att man behöver 9 block? Finns det bättre alternativ?
      Hej och väklommen till forumet!

      Bor själv i lägenhet och har ett 540 liters kar, var också orolig för trycket på golvet, men då jag gjorde en snabb överslagsräkning kom jag fram till att det inte är något problem.

      Tycket från akvariet kommer inte komma i närheten av exempelvis en högklackad damsko (60 kg / ½ cm2 = 120 kg /cm2), akvariet (i mitt fall 700 kg fördelat på 6 st ben 2.5x2.5 cm vilket ger 6.25 cm2 x 6 ben = 37.5 cm2 => 18,67 kg/cm2) ger endast 1/6 så stort tryck.

      Om du ska ha en träbänk eller block är väl en smaksak, men du behöver inte bygga bänken större med avseende på trycket mot golvet. Dock är det väldigt viktigt att akvariet står rakt så ett vattenpass är bra att ha när man bygger bänken.

      /Jens
      540 l Malawi och 70 l yngelkar

      Kommentar

      • Vete
        Användare
        • February 2007
        • 35

        #4
        Jag var mer inne på att fördela vikten över en större golvyta. 500 kg på 0.75 kvm känns mycket och för att sova gott om nätterna vill jag ha en så stor bänk som möjligt. Tänkte även placera växter etc runt akvariet, och jag har gott om utrymme, så en stor bänk blir inga problem under förutsättning att själva bänken inte väger all för mycket.

        Så, vad väger mest, en rejäl träbänk eller lecablock med en fet träskiva? Ingen som har erfarenhet?

        Kommentar

        • MagArne
          Användare
          • December 2006
          • 263

          #5
          Om du har en tjock 22mm mdf skiva på golvet som du sen ställer leca eller träställningen på så kan de väga nästan hur mycket som hällst. För då fördelar du vikten över flera golvreglar. Om bygger med träreglar så kan du förslagsvis klä ställningen med träpanel och sätta skåpsluckor fram för att dölja träskivan på golvet.

          Kommentar

          • Pejan
            Användare
            • May 2005
            • 204

            #6
            Lite klurigt att svara på då man ej vet hur du tänkt konstruktionen. Kan säga som så, att mitt 400 l akvarium står på 4 staplar med lecablock (3 block i varje stapel). Insåg när jag bar upp dessa i lägenheten att de vägde en hel del, runt 10 kilo styck kan jag tänka mig. På detta sedan ligger en kraftig skiva i massiv furu. Summa sumarum, denna konstruktion väger lite drygt 100 kilo. Vet inte, men kan tänka mig att du får använda bra mycket trä för att komma upp i den vikten.

            Hälsar Peter

            Kommentar

            • Vete
              Användare
              • February 2007
              • 35

              #7
              Ursprungligen postat av Pejan
              Lite klurigt att svara på då man ej vet hur du tänkt konstruktionen. Kan säga som så, att mitt 400 l akvarium står på 4 staplar med lecablock (3 block i varje stapel). Insåg när jag bar upp dessa i lägenheten att de vägde en hel del, runt 10 kilo styck kan jag tänka mig. På detta sedan ligger en kraftig skiva i massiv furu. Summa sumarum, denna konstruktion väger lite drygt 100 kilo. Vet inte, men kan tänka mig att du får använda bra mycket trä för att komma upp i den vikten.

              Hälsar Peter
              Tänkte i precis samma bana. En träställning som denna http://www.cichlid-forum.com/articles/diy_stand.php kan väl omöjligt väga i närheten av vad en lecablockskonstruktion väger...

              Kommentar

              • Pejan
                Användare
                • May 2005
                • 204

                #8
                Ursprungligen postat av Vete
                Tänkte i precis samma bana. En träställning som denna http://www.cichlid-forum.com/articles/diy_stand.php kan väl omöjligt väga i närheten av vad en lecablockskonstruktion väger...
                Nej, de spelar i olika viktklasser Kan väl vidare säga att jag är väldigt nöjd med min lecabänk, det blev bättre än jag trodde. Har en Mdf-skiva som lecastaplarna står på och så en furuskiva överst. Båda skivorna målade med ett flertal lager svart färg.

                Hälsar

                Kommentar

                • MagArne
                  Användare
                  • December 2006
                  • 263

                  #9
                  Hur tjock träskiva bör man ha ovanpå lecablocken för att det inte ska svika? Hur många staplar block behövs till ett 150cm 450 liters kar för att det ska bli stabilt och inte svikta?
                  Räcker en 22mm spån eller MDF-skiva? Behöber jag en frigolitskiva och hur tjock i så fall? Det är aluminiumram på mitt kar.

                  Mitt golv är berg och dalbana där karet står nu på sin aluställning. Jag får det inte att stå rakt hur mycket jag än skruvar på fötterna. Börjar bli lite orolig och vill ha något stabilt.

                  Kommentar

                  • Pejan
                    Användare
                    • May 2005
                    • 204

                    #10
                    Mitt akvarium är på 400 liter så inte så stor skillnad i relation till ditt alltså. (150 långt) Funderade fram och tillbaks hur jag skulle ställa staplarna och kom fram till att ha 4 staplar, vilket jag anser räcker gott och väl. Problemet i mitt fall var att lecablocken var 59 cm långa och akvariet är bara 51 djupt. Plockade fram sågen och kapade 9 cm på varje block. Hade jag fått min behörighet här på forumet hade jag kunnat infoga en bild.....men,men

                    Hur som, skivan som akvariet sedan står på är 25 mm tjock, 22 borde också funka. Akvariet som jag har är ett juwel och där skall man ej ha frigolit. Då det gäller aluram, hade ett zooline 375 förr och det står ju också direkt på ställningen utan frigolit.

                    Har också ett icke-lodrätt golv och lösningen jag kör med (även på andra kar) är följande:

                    Köper packningsmaterial i gummi, tjocklem 1 och 2 mm på biltema. finns i mindre ark som man kan klippa till. Skaffar sedan sådana plattor man har då man snickrar, kommer ej ihåg namnet, finns också i massa olika storlekar och tjocklekar. (typ aluminium-plattor med massa hål i) På de ställen där det behöver byggas upp mycket använder jag dessa och sedan mer finlir med gummit. Sedan tog jag en stapel i taget och mätte in den med vattenpass. osv.

                    Hälsar Peter

                    Kommentar

                    • Buckshot
                      Användare
                      • April 2002
                      • 244

                      #11
                      Ursprungligen postat av Vete
                      Hej alla!

                      Tack för ett bra forum, här kommer mitt första inlägg!

                      Bor i lägenhet (5:e vån) med parkettgolv och ska starta upp ett 375l akvarium. Vill fördela vikten ordentligt då jag inte riktigt vet hur mycket man kan belasta golvet. Planritningar med bärande väggar och balkar etc går ej att få tag på. Tänkte därför bygga en bänk med måtten 200 x 60 sett uppifrån, dvs öka ytan mot golvet (akvariet har måtten 150 x 50 sett uppifrån).

                      Vad väger mest, en rejäl stabil träbänk med 8 tjocka ben eller en bänk byggd av lecablock? Gissar att man behöver 9 block? Finns det bättre alternativ?
                      Vikten kan inte vara ngt som helst problem, om du inte bor i en rivningskåk vill säga
                      Har en lägenhet på 4:e våningen, parkettgolv, 1500l akvarie, leca-block under hela akvariet.
                      Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

                      Kommentar

                      • Vete
                        Användare
                        • February 2007
                        • 35

                        #12
                        Gött, det är precis vad jag behöver höra. Oroar mig ändå för den totala vikten. Vad tror ni om att använda lättbetongblock av måtten 10x20x60 cm stående på högkant?



                        Det minskar antalet block till 6 st. Fixar de tyngden? Det borde bli ca 100 kg per lättbetongben. Har någon byggt en bänk av leca eller lättbetong med stående block?

                        Kommentar

                        • Vete
                          Användare
                          • February 2007
                          • 35

                          #13
                          Var och tittade på lättbetongblock och de fungerar inte stående. De var snygga men aldeles för ömtåliga och sprack nästan bara man tittade på dem. Det får helt enkelt bli en stor träbänk. Leca väger för mycket.

                          Kommentar

                          • judas
                            Användare
                            • October 2005
                            • 33

                            #14
                            Ursprungligen postat av MagArne

                            Mitt golv är berg och dalbana där karet står nu på sin aluställning. Jag får det inte att stå rakt hur mycket jag än skruvar på fötterna. Börjar bli lite orolig och vill ha något stabilt.
                            Du vet ju inte heller riktigt hur golvet kommer att bete sig förrän karet är fyllt med vatten. Dvs även om du riktar in så att bänken står plant utan tyngd kan det sedan stå skevt när trycket är högre. De går dock oftast bra ändå.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...