If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Nu är ju inte jag så erfaren, men artemia och fryst cyklops är bra yngelfoder. Variera det med något torrfoder eller granulat av bra märke (som kanske måste blötas upp i vatten innan). Det allra bästa är nog plankton (mest dafnier och cyklops) från någon liten damm eller översvämning. Sedan kanske golden behöver mer grönt i maten än de yngel jag fött upp (egyptisk munruvare...). Hmm, vänta på fler svar! Men variation är nog ordet, sa Bill!
Aha. I höstas och innan isen lade sig hittade jag också mycket dagsländelarver på en översvämmad äng. Det gillade mina! Tom tetrorna tog dem även om larverna var lite stora för dem. Fast man får se till att inte få med någon liten igel eller annat skumt i fångsetn (lägg det i en vit bunke innan och kolla).
Sedan är ju svarta mygglarver väldigt bra. Finns i alkärr från och med april-maj.
Tycker pellets och räkmix låter bra. Det är vad jag kör och det funkar finfint. Men två gånger per dag är kanske lite overkill till vuxna fiskar. En gång om dagen räcker fint. Ad Konings skriver väl i BTN Malawi att man tom. bör mata vuxna fiskar bara varannan dag?
Kommentar