Stenar från tomten med lavar på - i karet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    Användare
    • January 2007
    • 290

Stenar från tomten med lavar på - i karet?

Tog en runda runt gården i dag. Hittade så mycket vackra stenar. En av de saker som gör att de är vackra är att det är 100 års lavor och grejs på dem. Jag tänkte att om jag skrubbar lite och kokar dem och skrubbar lite igen så kanske det är lite kvar av patinan ändå men kanske inte så att det är dåligt för fiskarna....

Vad tror ni? Någon som har erfarenhet av eller tankar om "laviga" stenar?

Här är en bild så ni ser vad jag menar!
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Såvitt jag vet är inte lava giftigt.
    Jag kan tala om hur jag hade gjort och så får du göra hur du vill. Din metod är ju inte fel enligt HSS metoden (hängslen,svångrem och säkerhetsnål).

Jag hade nöjt mig med att skölja och skrubba lite under rinnande vatten, eller kanske bättre med högtryckssprutan (om man har en).

Sen får man ju ha lite koll på vattnet förståss ifall det var nåt skit kvar.
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Perikles
      Användare
      • December 2005
      • 658

Hallå Ulrica, jag har funderat på samma sak som du. Innehåller lavarna något som kan försämra vattenkvalitén? Jag bor på Öland och här finns en hel del kalksten med, jag tror den heter kalkstenslav för enkelhetens skull. Den tecknar stora vita blaffor som i mina ögon är väldigt dekorativa. Det skulle vara trevligt att få Ok från någon biolog att ha dessa i akvarium.
      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
      Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

Det finns några giftiga lavar, t.ex. varglav heter så för att man använde den för att förgifta åtel för att döda varg.

Risken för fisken med lite lav på sten ur naturen är nog dock nära noll, och just kalklav/kartlav har jag haft på sten jag själv använt i akvarium utan att nåt hände.

Däremot så dör ju laven snabbt under vatten, och kommer att ruttna bort från stenen, så skönhetsvärdet av laven försvinner snabbt.
        Senast redigerad av Mike_Noren; 19 February 2007, 11:55.

Kommentar

• *Ulrica*
          Användare
          • January 2007
          • 290

Ursprungligen postat av Mike_Noren
          Däremot så dör ju laven snabbt under vatten, och kommer att ruttna bort från stenen, så skönhetsvärdet av laven försvinner snabbt.
          Ja, säkert, men då har kanske algerna tagit över!
          Jag skulle nog ändå föredra det framför att köpa helt sterilt opatinerade och "enfärgade" stenar från affären.

Kul att fler har tänkt liknande!

Ja, det räcker kanske med en relativt hårdhänt behandling i kallvatten. Vi får se hur jag gör.

Kommentar

• MagArne
            Användare
            • December 2006
            • 263

Jag tvättade mina stenar från skogen på en handuk i badkaret med diskborste och hetvatten.
            De blev rena och fina och mina fiskar ser inte ut att klaga. Växte en hel del alger på dom men efter en storstädning med diskborsten igen samt att jag jag bytt lysrör och skaffat några malar så är algtillväxten minimal i karet nu.

Kommentar

• Nicke SA
              NCS Medlem
              • January 2007
              • 290

Hej!
              De stenar jag hämtat utifrån är lite grönprickiga på de ställen där laven suttit. Denna sten skrubbades och kokades men tydligen finns det nån form av näringsämnen kvar eftersom grönalger tar över där laven en gång suttit. Jag tycker det är en charmig sten jag har, men brukar föredra sten utan lav. Om vill ha lite alger och grönprickiga stenar tycker jag du gör rätt.
              Mvh. Niklas
              Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

Kommentar

• *Ulrica*
                Användare
                • January 2007
                • 290

Men vill man inte ha alger i ett malawikar? Jag tycker det passar in liksom... och fiskarna äter väl algerna... (hoppas)

Kommentar

• *Ulrica*
                  Användare
                  • January 2007
                  • 290

Ursprungligen postat av Niklas Blixt
                  Om vill ha lite alger och grönprickiga stenar tycker jag du gör rätt.
                  Toppen!

Kommentar

• Nicke SA
                    NCS Medlem
                    • January 2007
                    • 290

I malawi blir det säkert jättebra! (jag har inte malawi, utan SA, ancistrus står för algätandet).
                    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

Kommentar

• Malawi Micke
                      Användare
                      • October 2006
                      • 167

Har tyvärr ingen kamera att ta bilder och visa men jag har i mitt 540 massor utav fina stenar jag hittat ute vidtomtkanten och på andra ställen ser otroligt bra ut i akvariet.
                      Spolade alltsammans i badkaret med hett vatten sen slängde jag i dom i baljan "friggolit under förstås" Och allt är frid & fröjd i baljan fast nu är det snyggare när en bit av dalsland får tävla med malawi sjöns skönheter.
                      malawi 4 life

Kommentar

Arbetssätt...