Rio 180

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aberg

Rio 180

Hej !

Sitter med tanken att starta upp ett Rio180 med Malawi.

Första frågan hur många fiskar kan man tänka sig ha i detta kar?
    tänkte ha några Pseudotropheus saulosi

Andra frågan , pumpen som ingår är juwels egen på 600l/t räcker den?

Tredje frågan , Någon som har erfarenhet av pumpen som kan säga vad det tycker och tänker om den?

Mvh Martin
    Senast redigerad av Gäst; 18 February 2007, 21:07.
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

Rio180, innebär det att det är 180 liter? I så fall är det ett väldigt litet kar för Malawi och då bör du inte ha många arter, utan hellre fler individer av en och samma art. Saulosi är då ett bra förslag! Testa med ca 10 st! Men de växer och blir klart större än de är i affären så köp inte på dig för mycket. ca 3ggr akvariet storlek skall pumpen vara, inte mindre.

De flesta pumpar brukar tappa mycket kapacitet efter ett tag, oftast pågrund av för fina filter som snabbt blir geggiga. Det går bra att köpa grövre filtermatta i "lösvikt" och skära till så det passar pumpen. Snabb genomströmning skall det vara i malawikar.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• fedex
      Användare
      • January 2007
      • 20

Ursprungligen postat av aberg
      Hej !

Sitter med tanken att starta upp ett Rio180 med Malawi.

Första frågan hur många fiskar kan man tänka sig ha i detta kar?
      tänkte ha några Pseudotropheus saulosi

Andra frågan , pumpen som ingår är juwels egen på 600l/t räcker den?

Tredje frågan , Någon som har erfarenhet av pumpen som kan säga vad det tycker och tänker om den?

Mvh Martin

Hej hej!!
      Har själv Juwels trigon 190l med samma pump och jag har bra "ös" i vattnet. Så den räcker gladligen. Har haft min balja i snart 5 mån. Har inte haft några dåliga erfarenheter än så länge...

Kommentar

• Prayerman
        Användare
        • June 2004
        • 1314

Låter ju bra det!
        Tomas Wallengren

Kommentar

• aberg

okaj låter som att det skulle kunna fungera fin då. tack för svaren.

Då dök det upp lite fler frågor som ni kanske kan hjälpa till med.

När man lägger sten i karet... tänkte om man ska lägga något i botten för att skydda glaset?

några förslag?

tänkte ha blästersand. och vanlig natursten ,,,( tänkte plocka det någonstans)

Kommentar

• fedex
            Användare
            • January 2007
            • 20

I botten kan du lägga ett liggunderlag eller 10-15 mm frigolitskiva.
            Natursten blir riktigt snyggt....

Kommentar

• Prayerman
              Användare
              • June 2004
              • 1314

Brukar ha frigolit på 1 cm i botten, men liggunderlag går väl bra med. Ta det som blir billigast, antagligen frigolit. Se till att inte blanda för många typer av sten bara.
              Tomas Wallengren

Kommentar

• palleh
                • December 2006
                • 704

jag hade kört liggunderlag. Frigolit smular efter ett tag när du haft det och vart nere å rotat runt med stenar och annat sen får du hela sanden full med små små frigolit bitarvilket inte är snyggt
                http://picasaweb.google.com/palleph

Nya bilder laddas upp hela tiden

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• aberg

okaj då vet jag,,, dock lite orolig att ett liggunderlag ska avge gifter, vet ifan vad som stopps i där borta i kina..

Kommentar

• Prayerman
                    Användare
                    • June 2004
                    • 1314

Frigolit går jättebra, jag har aldrig haft problem med det. Klart att om man haft samma i ett par år och man gör om ordentligt i karet så kan det vara idé att byta, är man oförsiktigt när man plockar upp det kan det gå sönder. Men det går inte sönder av sig själv.
                    Tomas Wallengren

Kommentar

• anfall
                      Användare
                      • November 2004
                      • 139

Det kan funka.

Har haft ett Rio 180 i fem år. Pumpens kapacitet räcker för malawi om du inte överbefolkar eller överutfodrar alltför mycket. Gör du det kommer du att behöva kompensera med tätare vattenbyten och tätare filtervård för att få det att fungera.

Juvels filtersystem anses bra, men om du slarvar och låter filtrena becka igen kan man knäcka pumpen. Den är nog inte konstruerad för stora sugmotstånd. Det har hänt mig, pumpen dog efter sex månader och jag tror att det berodde på det. Jag körde med orginalfilterupplägg de tre första åren. Det fungerade för malawi. De senaste två åren har har använt en enda måttskuren filterkub (som Prayerman beskrev)plus skitfångarvadd längs upp. Det har också fungerat.

Anders

Kommentar

• matereo
                        Användare
                        • January 2006
                        • 169

Två arter borde du åtminståne ha tycker jag! Varför då? Jo därför att det är trist med bara en ju... Charmen med mbunas är ju att de tom uppskattar och funkar bäst under moderata(tvi, tvi, tvi) trängselförhållanden. Vilket innebär att man kan njuta av mycket fisk i sitt kar och flera av olika art... som iofs beteer sig lika dant men men. Man får aldrig glömma bort att akvaristik även handlar om att ha skoj på vägen upp genom kar-storlekarna och kar-antalen. Ju mer skoj man har ju snabbare antar hobbyn allt som oftast galna proportioner

Har haft både två tre och fyra arter av mindre och snällare mbunas tillsammans i 165L burkar som lekt konstant, betett sig likartat och verkat må ypperligt

Kommentar

• drenner
                          Användare
                          • January 2007
                          • 272

jag har 3 olika mbunas i ett 160l kar + en gibbimal och det funkar finfint än så länge
                          160l malawi
                          112l sällskapskar/CA:D
                          24l yngelkar:D

Kommentar

• aberg

Ursprungligen postat av anfall
                            pumpen dog efter sex månader och jag tror att det berodde på det.

Anders

bytte med orginal pump eller kan man stoppa vilken pump som helst i filterkammaren (som med följer Rio)

jaja kanske får se mig om en mbunas art till då! några tips?

Kommentar

• Prayerman
                              Användare
                              • June 2004
                              • 1314

Stoppa inte i för många arter. Blir bara rörigt! Absolut inte mer än två!!! Har du två arter Mbuna så ser det ut som du har 4.
                              Tomas Wallengren

Kommentar

Arbetssätt...