Geophagus Proximus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • November 2006
    • 1054

Geophagus Proximus

Köpte idag en grupp av ovan nämnda art, på Zoomässan av derss arroganta ägare. tänkte kolla om ni har några tipps att dela med er av här inne..
    PH, mat, lätt odlade mm.

MVH

Kristofer
    MVH

Kristofer
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

Hej!

Jag har kollat lite efter proximus tidigare. Det verkar som om det mesta som säljs under det namnet är ospecade arter. Den riktiga proximus ska ha jättestor sidofläck och vara rödaktig bakom sidofenorna. Desutom ska den ha en liten svart kindfläck. Så här:

Skötseln är väl som för andra jordätare. Mycket och bra mat. räkmix och diskusgranulat. Bra vatten.

Mvh

olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Nicke SA
      NCS Medlem
      • January 2007
      • 290

Hej!
      Hur ser din geophagus ut? Har den en stor svart fläck? Är de VF?
      Kollade också på åleds sida och där fanns en i fiskgalleriet som kallades "proximus" red head. Den ser ut som den som kallas "red head tapajos" här i artregistret.Här kommer en länk där du kanske kan jämföra med dina http://www.cichlidae.com/gallery.php?genus=Geophagus

Om det nu är proximus du har lever de i områden som inte har extremt lågt ph. Jag tror det blir bra om det ligger nånstans mellan 5,5-7. Bra om det ligger stabilt. Som olof säger är vattenkvaliten viktig.
      Stort lycka till med inköpet.
      Mvh. Niklas
      Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

Kommentar

• Crenicichla
        Användare
        • November 2006
        • 1054

Ursprungligen postat av Niklas Blixt
        Hej!
        Hur ser din geophagus ut? Har den en stor svart fläck? Är de VF?
        Kollade också på åleds sida och där fanns en i fiskgalleriet som kallades "proximus" red head. Den ser ut som den som kallas "red head tapajos" här i artregistret.Här kommer en länk där du kanske kan jämföra med dina http://www.cichlidae.com/gallery.php?genus=Geophagus

Om det nu är proximus du har lever de i områden som inte har extremt lågt ph. Jag tror det blir bra om det ligger nånstans mellan 5,5-7. Bra om det ligger stabilt. Som olof säger är vattenkvaliten viktig.
        Stort lycka till med inköpet.
        Mvh. Niklas
        Nej det är odlad fisk som jag köpt.. av de fiskar som fans med ilänken så liknar mina dessa 3,abalios, proximus, winemilleri.
        Tycker iofs att om det är odlad fisk så borde man veta med säkehet vad för fisk det är, men Abalios hade flera likheter med mina så de är ju möjligt att det är ngt annat man fått.
        Den klassiska svarta fläcken på sidan har inte kommit fram ännu på dem iaf, trots att de ligger i storlekarna 7-10 cm utan den är blek kan man säga.
        Det syns att de skulle kuna vara en fläck där men den är inte svart.
        MVH

Kristofer

Kommentar

• pleco
          Användare
          • April 2002
          • 516

Köpte ett gäng odlade "proximus" för ett år sen ....så ser de ut idag
          ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

Kommentar

• Crenicichla
            Användare
            • November 2006
            • 1054

Ursprungligen postat av pleco
            Snygg fisk!! mina saknar de svarta strecken som de skall ha på hakan.

får höra med folket på www.eartheaters.com så småningom om va de kan vara som jag köpt
            MVH

Kristofer

Kommentar

• edlund
              Användare
              • February 2005
              • 152

Ursprungligen postat av Crenicichla
              Snygg fisk!! mina saknar de svarta strecken som de skall ha på hakan.

får höra med folket på www.eartheaters.com så småningom om va de kan vara som jag köpt

Tjena där.Så vitt ja minnns så var det geophagus proximus "santarem" du inhandlade.Det finns ju minst 3 olika sorter av proximus och dom kan skilja en hel del på utseendet.

Mvh/ daniel på zoomässan.

Kommentar

• Arnestad

Se her: http://home.online.no/~tonemu/index02.html

Kommentar

• Crenicichla
                  Användare
                  • November 2006
                  • 1054

Ja de var Santarem som jag hade införskaffat..
                  Har studerat dem endel och skillnaden på den Proximus som fanns länkad till här tidigare i tråden är att inte har en tydlig svart fläck på sidan och att de saknar svart markering på hakan. annars är de lika.

Well well får fota dem när de vuxit till sig lite, idag är de 7-11cm ca så de är ju en bit kvar till full size

Ursprungligen postat av edlund
                  Tjena där.Så vitt ja minnns så var det geophagus proximus "santarem" du inhandlade.Det finns ju minst 3 olika sorter av proximus och dom kan skilja en hel del på utseendet.

MVH

Kristofer

Kommentar

• Crenicichla
                    Användare
                    • November 2006
                    • 1054

Hej Daniel

Misstänker att det var du som jobade som anställd och tillhandahöll mig med Jordätar boken?
                    isf så vill jag säga att jag tyckte att ditt bemötande var mycket bra och trevligt, men ägaren verkar ha lite överlägsen attityd öven om han svarade rakt på mina frågor..
                    Vilket är bra.
                    Däremot så begriper jag inte varför han inte frågade om jag bestämmt mig för någon fisk utan gick runt och tjatade om att ni stängde kl 16 inte mindre än 3ggr till mig och 3ggr till min kompis.
                    Verkade som han var mer intresserad av gå hem än att sälja något.

Förövrigt så är jag mycket nöjd med mina fiskar ochderas kvalitet.

MVH

Kristofer

jag lär komma tillbaka till er men handlar av dig då!

Ursprungligen postat av edlund

MVH

Kristofer

Kommentar

• edlund
                      Användare
                      • February 2005
                      • 152

Ursprungligen postat av Crenicichla
                      Hej Daniel

Misstänker att det var du som jobade som anställd och tillhandahöll mig med Jordätar boken?
                      isf så vill jag säga att jag tyckte att ditt bemötande var mycket bra och trevligt, men ägaren verkar ha lite överlägsen attityd öven om han svarade rakt på mina frågor..
                      Vilket är bra.
                      Däremot så begriper jag inte varför han inte frågade om jag bestämmt mig för någon fisk utan gick runt och tjatade om att ni stängde kl 16 inte mindre än 3ggr till mig och 3ggr till min kompis.
                      Verkade som han var mer intresserad av gå hem än att sälja något.

Förövrigt så är jag mycket nöjd med mina fiskar ochderas kvalitet.

MVH

Kristofer

jag lär komma tillbaka till er men handlar av dig då!

Hejsan! det var jag som hjälpte dig till en början sen senare tog min chef över eftersom jag hade redan jobbat över min tid som vanlilgt .Kul att du är nöjd med fiskarna o mitt bemötande.Alltid lika roligt att hjälpa folk så gott det går.Jordätare är ju en av mina egna favoriter själv.Ha en trevlig helg och på återseende !

/ Daniel

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem

• September 2009
                        • 22826

Ursprungligen postat av pleco
                        Undrar om detta egentligen är en Geophagus proximus ? De ska ha ett svart streck på hakan samt en stor rombformad fläck på sidan. Kanske finns fler bilder då fläcken syns tydligare?
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• SuperAquaMan
                          Användare
                          • September 2010
                          • 56

Hur är det med jordätare? skall en viss art ha en viss ögonfärg? eller är det som med diskus att det kan vara olika på alla? Jag trodde att mina VF var proximus men mina har inte heller den svarta fläcken på kinden och fläcken på sidan är mindre. Tror nog snarare att mina är G. Abalios nu, och mina har guldfärgade ögon.

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem

• September 2009
                            • 22826

Vad gäller ögonfärg vet jag inte, men mina Guianacara kan ändra färg på ögonen från gnistrande silver till matt kolsvarta på nolltid.

Geophagus är väldigt svårtbestämnda, vissa såsom Surinamensis så krävs fångstplats och det finns massor som går under sp. namn.

Har du bilde på dina?
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• SuperAquaMan
                              Användare
                              • September 2010
                              • 56

Har ingen bild på denna datorn men kan länka min video igen

Kommentar

Arbetssätt...