Beslutsångest

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • popetoteror
    Användare
    • February 2007
    • 111

Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
    Köp inte en Canon Powershot S5 IS istället. Jag tycker inte de är jämförbara. Du väljer ju då ett låst system utan så mycket tillbehör. Tillbehören till en systemkamera håller många år, mycket längre tid än själva kamerahuset.
    Med risk att bli enerverande i min frågvishet så skulle jag vara tacksam för ytterligare upplysningar.

Jag är naturligtvis medveten om att jag i S5:an köper ett låst system, dock finns tillbehör som externa blixtar, tele- och maktokonverter m m. Naturligtvis långt ifrån en systemkamera, det inser jag.
    Detta är nackdelar men S5:ans format medför också fördelar, som bl a ett mer hanterbart format och videosekvenstagning.

Min egentliga fråga handlar dock om bildkvaliteten och huruvida S5 kan tänkas leverera bilder av en kvalitet, som i mitt användande, är jämförbara med ex D40.
    Är det en markant skillnad till S5:ans nackdel är den naturligtvis inget alternativ för mig.

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Den stora skillnaden mellan kompaktkameror och systemkameror brukar vara sensorstorleken. Kompaktkamerans mindre sensor ger inte samma bildkvalitet och möjlighet att jobba med korta skärpedjup som med systemkamerorna. Ju större bildsensorer och ju färre pixlar, desto enklare för kameratillverkarna att göra kameror med bra bildkvalitet.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Nu är jag inte alls duktig på olika kameror, men i allafall. Jag har själv en Nikon Coolpix 4500. Den borde också höra till kameror med "låst system". Har testat fota samt sett bilder från en Pentax digital systemkamera, och upplever stor skillnad i ljuskänslighet samt fokushastighet. Min Coolpix funkar finfint med bra ljus, men autofokusen har svårt att hänga med om det går fort (som när man fotar en del fisk).

Jag tror att den "låsta" Canon kommer att funka ungefär likadant som min Coolpix. Slö och svårjobbad om man ska fota fisk, vilket gör fiskfoto till en tålamodskrävande sysselsättning. Jag tappar sugen efter ett tag, och använder bara Coolpixen för att dokumentera saker. För semestern och till enkla bilder med stillastående motiv funkar den alldeles utmärkt - men inte till fisk. För helhetsvyer över ett kar ger Coolpixen ok resultat om man kör med självutlösare och stativ. Tror detsamma gäller för den lilla Canon du klurade på.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Laesk
          Användare
          • February 2004
          • 2447

Har man lite sinne för foto å tycker de är kul, så ska man absolut inte köpa ett "låst system"!

När man köpt en systemkamera å fotar så inser man hur jäääkla kul de är, så då är man glad över att man kan byta objektiv osv!

Peter: gör som 95% av alla sport/profs/yrkesfotografer å satsa på en Canon!

Tänk efter ett halvår när du inser hur jäkla kul de är att fota fåglar å vill investera i ett teleobjektiv, då har du 100 000 tals objektiv på begagnatmarkaden att välja mellan! Sålde ju min 30D igår, den borde du köpt ist
          Lennart "Laesk" Axelsson
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • May 2006
            • 1816

jag gick i samma tankar som du innan jag köpte min systemkamera, att jag klarar mig bra med avancerad kompaktkamera, enda skillnaden är ju att med systemkameran så kan man byta objektiv. Tänk så fel jag hade, Jag lånade av en kompis en Konica Minolta dimage Z5. Ok det är en bra kamera, men till att fota fiskar med är den inget vidare alldeles för långsam och objektivet som man inte kan byta ut är rätt kasst (inte särskillt ljuskänsligt) om man jämför med kitobjektivet till min Samsung. jag fick visserligen punga ut med en 1000-lapp extra, men jag fick en kamera som är 100 ggr bättre.

Så mitt råd köp en systemkamera, du kommer inte att ångra dig.

Kommentar

• Laesk
              Användare
              • February 2004
              • 2447

Innan jag köpte min första Canon 350D så tänkte jag köpa Konica Dimage Z5.. usch å tvi, såhär 1,5 år senare.
              Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• popetoteror
                Användare
                • February 2007
                • 111

När jag läser tester om EOS 400D så återkommer ofta kommentaren "saknar optisk bildstabilisering" under svagheter, innebär detta någonting?

Kommentar

• Laesk
                  Användare
                  • February 2004
                  • 2447

Ursprungligen postat av popetoteror
                  När jag läser tester om EOS 400D så återkommer ofta kommentaren "saknar optisk bildstabilisering" under svagheter, innebär detta någonting?
                  De innebär att kamerahuset inte har bildstabilisering inbyggt, sånt sitter ju i objektiven du sen köper
                  Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

Ursprungligen postat av Laesk
                    Tänk efter ett halvår när du inser hur jäkla kul de är att fota fåglar å vill investera i ett teleobjektiv, då har du 100 000 tals objektiv på begagnatmarkaden att välja mellan! Sålde ju min 30D igår, den borde du köpt ist
                    För en gångs skull är jag enig med Laesk
                    Canon har ett bättre utbud med prisvärda teleobjektiv. Å andra sidan har Nikon bättre makron. Är du intresserad av telefoto kan Canon vara ett bra val och Nikon om du är mer intresserad av makrofoto.

Canon har mycket riktigt större utbud av begagnat men alla gamla objektiv går inte att använda på deras DSLR. Nikons DSLR kan däremot använda alla gamla objetiv. D40/D40x saknar autofokusmotor i kamerahuset så den måste sitta i kamerahuset, annars får man klara sig med manuell fokus. Eftersom det finns mycket gammal riktigt skarp optik till Nikon så är det en stor fördel.
                    Senast redigerad av Micke; 25 May 2007, 16:03.

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

Fortfarande ingen kamera.

Idag när vi var i stan, så passade jag på att känna o klämma på D40 Och 400D
                      D40X var slutsåld bara några minuter innan.
                      Det är ju rea på dom och 800 i cashback + blixt som det är 3 månaders väntetid på.

Det lutar åt canon 400D då man kan ändra inställningar med knappar på baksidan Cashback finns fortfarande på dessa.

Jaha så är beslutsångesten framme igen eftersom jag inte kan nåt om kameror.

hjälp!
                      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Finns i lager här och på flera andra ställen:

Kommentar

• Flipper
                          Användare
                          • March 2005
                          • 143

Willhelm,

Jag har en Panasonic Lumix FZ50, 10 mpx, 12 x optisk zoom , optisk stabilisator, kan användas också helt manuellt...underbar alternativ, kostar under 5.000 kr med en vettigt minneskort. Rekomenderar varmt....

Lycka till med köpet....

Kommentar

• Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

Ursprungligen postat av Micke
                            Finns i lager här och på flera andra ställen:
                            http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D40x1855
                            Jo, de får ju in D40X på måndag igen samt att dessa finns på lite olika ställen i Linköping. Det är blixten som kommer först om 3 månader enligt försäljaren på expert.
                            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

Ursprungligen postat av Flipper
                              Willhelm,

Jag har en Panasonic Lumix FZ50, 10 mpx, 12 x optisk zoom , optisk stabilisator, kan användas också helt manuellt...underbar alternativ, kostar under 5.000 kr med en vettigt minneskort. Rekomenderar varmt....

Lycka till med köpet....
                              Tack för infon Flipper. Jag har en kompaktkamera med 10XZoom och vill nu ha en systemkamera.
                              mvh Wilhelm

Kommentar

Arbetssätt...